• sandrajostein

Gammal spya på dopklänningen!!!

Vi hade tänkt att döpa våran dotter i min gamla dopklänning som också min bror och min syster också döpts i. Nu var det 14 år sen den användes sist och när min mamma plockade fram klänningen så märker hon att hon inte tvättat den efter att min syster spydde på den under sitt dop. Mamma har tvättat den i tvättmaskinen flera gånger utan att få den ren.

Jag vill så väldigt gärna att min dotter ska ha just den klänningen men jag vet inte vad jag kan göra för att få den vit igen.

Klänningen är först en underklänning i något tunt glansigt tyg. Sedan är överklänningen helt i spets.

Någon som har förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Gammal spya på dopklänningen!!!
  • sandrajostein

Vågar jag det? Vill ju inte förstöra den.

• MoonFlight

Lämna in den på kemtvätt, dom brukar vara bra på sådant. Kostar kanske 2-300 kr skulle jag gissa på. Hoppas ni får den ren!

• Pinkflower880

Galltvål! Funkar på det mesta... Man kan få gno lite och göra några gånger, men brukar funkar bra!

• Havsjungfrun

Galltvål eller kemtvätt.

• Mollie

Super10 eller Fläckborttagning från TSG Biomiljö?

Kan STARKT rekomendera TSGs fläckborttagning, den fick vi hjälp av då vi hade svartvinbärsfläckar på en vit klänning, som dessutom var tvättad några gånger. Dessutom är det miljövänligt!!  

Var dig själv, det finns redan så många andra...
  • sandrajostein

Kan man verkligen bleka spets? Hur lång tid ska man låta den ligga i klorinet? Är det den bästa metoden?

• Husis

Absolut inte klorin!
    Det ska bara användas på bomull och linne! 

• sandrajostein

Jaha...men vad kan man använda då??? Börjar bli desperat här. Dopet börjar närma sig så jag måste verkligen fixa det här inom dom närmsta dagarna.

Alltid ute i sista sekund!!!

• Husis

Kemtvätt rekommenderar jag, när fläcken är så gammal.

• sandrajostein

Men jag är så rädd att dom ska förstöra den på kemtvätten, Är det någon som har lämnat in en dopklänning till kemtvätten?

• Husis

Jag tror att det är det enda som återstår, om ni har tvättat den flera ggr hemma och det inte går bort. å och fråga dem, i alla fall.

Har ni testat fläckorttagningsmedel; Ta-bort, Vanish, eller något annat? De brukar inte funka om man redan har tvättat plagget.

Jag skulle absolut testa med kemtvätt. De kanske inte tar bort f´läcken helt, men den bleks, så man inte lägger märke till den. Men prata med dem.

Svar på tråden Gammal spya på dopklänningen!!!