• Twiist3d

    Leksaker till marsvin

    Hej!

    Har funderat lite på leksaker till våra marsvin. Har ni tips på hur man kan göra hemmagjorda-leksaker?
    Vad brukar marsvin gilla att leka med?
    Har kollat runt lite på google, men inte hittat några tips direkt..

  • Svar på tråden Leksaker till marsvin
  • stereolife

    Marsvin är extremt lättroade varelser!
    Deras största glädje här i livet är ju bland annat att äta ;)
    Jag har hört att det kan vara en grej att gömma lite gott åt dem som de får leta upp i ett rum eller så.
    Sen så hörde jag av min vän att man kan använda papperspåsar om man tar bort handtagen (just för att de kan fastna och få panik) då de älskar att springa på det eftersom att det prasslar så mysigt.
    Mina marsvin gillar även att klättra helt galet mycket vilket har gjort att jag satt in ett extra hyllplan i buren som de kommer upp på genom att ställa sig på två stora stenar som jag tagit utifrån.
    Stenar osv är perfekta med tanke på att klorna slipas lite smått på dem när de klättrar osv!

    Tunnlar av olika slag och annat är väldigt populärt bland marsvin över lag...
    Det kan man ju ta eget om man känner någon som har små bitar av eller liknande att låna ut som är tillräckligt stora så att de inte fastnar. Djuraffärerna tycker jag inte har några bra såna alternativ!

    Så i en lekhage så skulle jag definitivt rekommendera tunnlar, saker att klättra på, goda saker att äta på och lite mindre papperskassar eller liknande. Små pinnar från fruktträd gillas också skarpt. Typ från ett äppelträd :)

  • Marre79

    Hatar å skriva från Ipaden ibland!!!
    Det jag vill ha sagt var:
    Vildaungarnasmamma Ett sånt hus borde du kunna hitta i de flesta djuraffärer eller åtminstone liknande. Annars kan de nog beställa hem ett.

Svar på tråden Leksaker till marsvin