• Anonym (lägg ner)

Familjehemsmamman snokar!

Jag har ett barn lvuad och bor i familjehem.

Barnet har fått komma hem till mig och en hemgångsbegäran har gjorts.

En dag när jag pratar med mitt barn ställer h*n en hel del frågor om min man.

Är du gift med din man...hur gifte ni er osv. Jag svarade barnet så gott jag kunde men undrade varför vill h*n veta`? H*n sa att fostermamman har frågat.

Jag vet inte varför jag skriver här men jag blev lite chokad att fostermamman frågar om mitt privatliv. Barnet har träffat min nya man och det gick hur bra som helst.

Soc har även dom träffat honom. Ska min sjuåring vara förmedlare...Hon fostermamman kan fråga mig istället vem jag är gift med eller inte.

• Svar på tråden Familjehemsmamman snokar!
  • Anonym

Om frågorna var av den typen kanske det inte alls var för att snoka...

Kanske var det mer för att öka acceptansen, levandegöra situationen.

Om jag förstått rätt, så har du medan barnet var lvu:at skaffat en ny man, som barnet förvisso träffat - men inte så ofta. Så kanske fostermamman pratat med barnet om det. "Tror du de är gifta, tror du de gifte sig i kyrkan, vad tror du din mamma hade på sig o.s.v." Sådant som kan hjälpa till att skapa förståelse och acceptans, tydliggöra ditt nya förhållande för barnet på ett annat sätt och underlätta hemgången?

Fast snyggare hade ju varit om hon frågade dig först, så att hon vetat vad hon berättat om. Men det kanske inte hanns med.

Sedan kan det förvisso vara så att hon snokar, förstås. Det vet jag inte. Men jag ville ändå ge en alternativ förklaring....

• Modesty Blaise

Men varför tror du att frågorna är ställda av fosterföräldern i avsikt att snoka? Det kan väl precis lika gärna vara så att hon pratar med barnet om dig/er för att tydliggöra och förankra dig som mamma och er som familj hos barnet? Det låter väl inte som något konstigt samtal för dem att ha? Hur gifte sig din mamma och X? Och dessutom - om barnet nu inte ens visste om hur ni gifte er så var det väl ett utmärkt tillfälle för dig att ha ett meningsfullt samtal med ditt barn?

I övrigt så skulle jag vilja påstå att historien om hur vuxna gifter sig kan berättas extremt många gånger för barn utan att de ledsnar på att höra om det. Det är väl först när de blivit tonåringar som den storyn förlorar i nyhetsvärde.

Jag tycker det är jättekonstigt att du blir chockad över att fosterföräldrarna frågar om ditt privatliv, ditt barn bor hos dem. Det är väl snarare positivt att de pratar med ditt barn om dig. Du verkar ju inte ha haft tillfälle och möjlighet att själv prata med barnet, eftersom det inte lever tillsammans med dig. Är det inte fint att du inlemmas i barnets vardag? 

Barnet kan väl dessutom ha återkommande frågor om din nya make trots att barnet träffat honom och att "det gick hur bra som helst".  

• Anonym (lägg ner)
    Anonym skrev 2011-11-15 11:07:01 följande:

Om frågorna var av den typen kanske det inte alls var för att snoka...

Kanske var det mer för att öka acceptansen, levandegöra situationen.

Om jag förstått rätt, så har du medan barnet var lvu:at skaffat en ny man, som barnet förvisso träffat - men inte så ofta. Så kanske fostermamman pratat med barnet om det. "Tror du de är gifta, tror du de gifte sig i kyrkan, vad tror du din mamma hade på sig o.s.v." Sådant som kan hjälpa till att skapa förståelse och acceptans, tydliggöra ditt nya förhållande för barnet på ett annat sätt och underlätta hemgången?

Fast snyggare hade ju varit om hon frågade dig först, så att hon vetat vad hon berättat om. Men det kanske inte hanns med.

Sedan kan det förvisso vara så att hon snokar, förstås. Det vet jag inte. Men jag ville ändå ge en alternativ förklaring....

Ja jag hoppas det är så! Och ja jag har gift mig under tiden...men för över ETT år sedan! Och jag har redan då berättat för barnet om mitt äktenskap. Mamman har haft flera möjligheter fråga mig. Hade hon frågat mig skulle jag inte behöva känna såhär. Men vi e olika.
  • Glittra 1

Jag tror hon bara prata om dig för du är mamman o hon vill att barnet ska ha en levande bild av dig

• Anonym (lägg ner)
    Glittra 1 skrev 2011-11-15 11:23:13 följande:
    Jag tror hon bara prata om dig för du är mamman o hon vill att barnet ska ha en levande bild av dig
    Det hoppas jag.Jag kanske överdriver. Jag vill inte bli motarbetad av henne. Jag träffar barnet numera utan kontaktperson och min nya man är med. Om han e hemma den dagen.
  • Anonym

Tycker nog att du överdriver lite grann. Du vet ju inte hur samtalet kom upp. Kanske tittade ditt barn på deras bröllopskort eller så och då kom frågan på tal!

• Anonym (Biodotter i famh)

Jag tror inte heller frågorna var för att snoka. Det kanske mest var kallprat från familjehemmammans sida.

Jag tror nog att jag med kan ställa lite konstiga frågor, men kommer på detta först efteråt. Men vad ska man säga "Det får du INTE fråga mamma!" Snacka om att sätta press på barnet!

Man får tänka på att barnet och familjehemmet alltid är tillsammans och ibland säger man lite klumpiga saker. Precis som en biologisk förälder. Ett familjehem kan inte vara perfekta hela tiden! Precis som en biologisk familj! :)  

Svar på tråden Familjehemsmamman snokar!