• LöjligaFamiljen

Början till mobbning på förskolan...

Jag blir helt chockad av detta. Att detta med mobbning börjar i så tidiga åldrar! Redan på förskolan!

Förra veckan berättade min treåring om hur två pojkar (ett syskonpar) i hennes ålder skrattar åt henne och säger att hon har fula kläder, ger henne ett smeknamn på henne namn som antyder på att hon är ful, kallar henne för bajs osv.

Vi pratade då med hennes "fröknar" som sa att dem skulle ta upp detta med hela barngruppen. 

Dessa pojkar verkar det ha varit problem med innan, men föräldrarna skylle bla på att dem fått det från Lejon Kungen (de sa till andra barn att dem skulle döda dem osv).

Igår berättade dotter än en gång hur dem skrattat åt henne och kallat henne för bajs igen. Och jag tror henne. Det är inget vi tagit upp med förskolan inför henne, vi har inte frågat henne utan det kom liksom rakt ut.

Ska det få börja så här tidigt? Det är inte konsitgt att vi har en dottern som inte vill stanna på förskolan när vi lämnar henne!

Och vad är det för föräldrar som viftar bort det och skyller på Lejon Kungen? Ta tag i saken i stället...           

• Svar på tråden Början till mobbning på förskolan...
  • Glad i hågen

Instämmer!

Får också höra en del, framförallt från 6-åringen, om hur vissa barn låter och beter sig mot varann. Jag har tagit upp det jag reagerar på med personalen. Med mitt eget barn har jag pratat och sagt att när det händer ska du både markera för den kompisen att det inte är okej att säga så, att du eller någon annan blir ledsen, och så ska du berätta för fröknarna.

Fortsätter det skulle jag prata med föräldrarna om det är ett specifikt barn det rör sig om.

Kan dock förstå det där med att barn blir inspirerade. Våra barn lärde sig snabbt begreppen "hata" och "idiot" av smurffilmen. Hur ska dom förstå att det inte är okej att låta som dom gör på barnfilmerna?

• LöjligaFamiljen
    Glad i hågen skrev 2011-11-15 12:58:10 följande:

Instämmer!

Får också höra en del, framförallt från 6-åringen, om hur vissa barn låter och beter sig mot varann. Jag har tagit upp det jag reagerar på med personalen. Med mitt eget barn har jag pratat och sagt att när det händer ska du både markera för den kompisen att det inte är okej att säga så, att du eller någon annan blir ledsen, och så ska du berätta för fröknarna.

Fortsätter det skulle jag prata med föräldrarna om det är ett specifikt barn det rör sig om.

Kan dock förstå det där med att barn blir inspirerade. Våra barn lärde sig snabbt begreppen "hata" och "idiot" av smurffilmen. Hur ska dom förstå att det inte är okej att låta som dom gör på barnfilmerna?

Ja det kan jag också förstå att dem tar efter filmerna osv. Men då anser jag att det är min uppgift som förälder att prata med dem så dem förstår att det inte är okej att säga så till varandra... Man kan inte bara skylla på filmen..

När vi idag tog upp det med förskolan igen svarade pedagogen :" Ja vi försöker hålla koll och har pratat med barnen, vad mer kan vi göra? "

Jag blir så förtvivlad när jag sitter här hemma och försöker plugga och vet att dem retar henne

Vi har också talat om för henne att säga ifrån och säga till fröken...        
  • Ellenö

Tar inte förskolan detta på allvar tycker jag att ni ska kontakta rektorn, för det är ju jättetråkigt om din dotter ska känna att hon inte vill gå till förskolan. Det ska ju vara en rolig plats för barnen:) Förstår såklart att barnen ibland kan reta varan och bråka men tycker inte att det ska ske dagligen... Sen så är det ju upp till föräldrarna att isåfall ta bort filmen eller förklara för barnen att det inte är ok att reta andra barn.

• As mamma
    LöjligaFamiljen skrev 2011-11-15 13:08:56 följande:
    När vi idag tog upp det med förskolan igen svarade pedagogen :" Ja vi försöker hålla koll och har pratat med barnen, vad mer kan vi göra? "
    De får väl för i helvete göra något annat om din dotter mår så dåligt att hon inte vill stanna på dagis! Varför ska vi hela tiden säga till barnen att säga till någon vuxen om de mår dåligt, om någon gör något dumt, osv. men sen gör vi inget åt det? Hur får vi barnen att må då?? "Ja jag vet att du är jätteledsen, och jag vet att du skulle säga till, och nu tog du dig mod att göra det, det var skitduktigt! Men nej, jag pratade med barnen och de VILL ju fortsätta retas, så jag kan inte göra något". WTF!
  • LöjligaFamiljen
    Ellenö skrev 2011-11-15 13:15:51 följande:
    Tar inte förskolan detta på allvar tycker jag att ni ska kontakta rektorn, för det är ju jättetråkigt om din dotter ska känna att hon inte vill gå till förskolan. Det ska ju vara en rolig plats för barnen:) Förstår såklart att barnen ibland kan reta varan och bråka men tycker inte att det ska ske dagligen... Sen så är det ju upp till föräldrarna att isåfall ta bort filmen eller förklara för barnen att det inte är ok att reta andra barn.

Ja förhoppningsvis är den "bra fröken" där idag när vi hämtar dem då ska jag prata med henne... De andra två som jobbar där ger jag inte mkt för...

• LöjligaFamiljen
    As mamma skrev 2011-11-15 13:19:01 följande:
    De får väl för i helvete göra något annat om din dotter mår så dåligt att hon inte vill stanna på dagis! Varför ska vi hela tiden säga till barnen att säga till någon vuxen om de mår dåligt, om någon gör något dumt, osv. men sen gör vi inget åt det? Hur får vi barnen att må då?? "Ja jag vet att du är jätteledsen, och jag vet att du skulle säga till, och nu tog du dig mod att göra det, det var skitduktigt! Men nej, jag pratade med barnen och de VILL ju fortsätta retas, så jag kan inte göra något". WTF!

Ja någonting får dom ju faktiskt göra. Det är ett helvete på kvällarna också att få henne att vilja gå å sova när hon vet att hon ska på förskolan dagenn efter :/
  • Glad i hågen

Säg att ni överväger att byta förskola om dom inte tar det på allvar eller prata själva med dom andra föräldrarna, eller barnen. Förklara att er flicka blir så ledsen att hon inte vill komma till dagis. Barnen kanske förstår mer än man tror.

Vår tjej hade en period då ett annat barn sparkade och slog henne (och andra). Jag sa till men det fortsatte så det var mer regel än undantag att hon hade fått ta emot smällar, ibland med märken, varje dag.

Till sist sa vi till vår dotter att händer det igen ska du säga ifrån och tala om för den andra tjejen att gör du det där en gång till så ger jag igen. Och om det händer igen så skulle hon veta att det är okej för oss att hon ger igen. Vi berättade detta för personalen som blev bestört över att man ju inte kan tillåta att barnen slåss. "Nä, men för vissa är det tydligen okej och vi accepterar inte att vår dotter bara ska stå och ta emot. Ni får ha vilka regler ni vill men uppstår den situationen så ska ni veta vår inställning".

Då lugnade det sig av någon märklig anledning... Ibland är det hemskt att man ska behöva bli arg och ta till fula metoder.

Jag förstår också att det är moraliskt tveksamt att å ena sidan säga att man inte får slå och å andra sidan tillåta att dom ger igen. Men jag tycker ändå att man ska få försvara sig och inte ta emot slag och spe om och om igen.

• LöjligaFamiljen
    Glad i hågen skrev 2011-11-15 14:01:19 följande:

Säg att ni överväger att byta förskola om dom inte tar det på allvar eller prata själva med dom andra föräldrarna, eller barnen. Förklara att er flicka blir så ledsen att hon inte vill komma till dagis. Barnen kanske förstår mer än man tror.

Vår tjej hade en period då ett annat barn sparkade och slog henne (och andra). Jag sa till men det fortsatte så det var mer regel än undantag att hon hade fått ta emot smällar, ibland med märken, varje dag.

Till sist sa vi till vår dotter att händer det igen ska du säga ifrån och tala om för den andra tjejen att gör du det där en gång till så ger jag igen. Och om det händer igen så skulle hon veta att det är okej för oss att hon ger igen. Vi berättade detta för personalen som blev bestört över att man ju inte kan tillåta att barnen slåss. "Nä, men för vissa är det tydligen okej och vi accepterar inte att vår dotter bara ska stå och ta emot. Ni får ha vilka regler ni vill men uppstår den situationen så ska ni veta vår inställning".

Då lugnade det sig av någon märklig anledning... Ibland är det hemskt att man ska behöva bli arg och ta till fula metoder.

Jag förstår också att det är moraliskt tveksamt att å ena sidan säga att man inte får slå och å andra sidan tillåta att dom ger igen. Men jag tycker ändå att man ska få försvara sig och inte ta emot slag och spe om och om igen.

Saken är den att det inte finns någon förskola att byta till. Det är fullt på alla :/

Jag förstår verkligen att du gjorde som du gjorde. Hade sagt precis likadant! Får se idag vad den bra fröken säger. Annars kommer jag att kräva ett möte med personal, chefen och föräldrarna...  
  • cruz

På mina barns förskola har det varit lite problem i  femårsgruppen med att barnen har retat varandra och sagt fula saker till varandra. Min son kom tex. hem från dagis och sade att han skulle döda mig! Dessutom förekom ordet bajskorv i var och varannan mening både hos min son, men även hos de andra barnen (och framförallt killarna.) Givetvis har vi pratat om hur man ska behandla varandra här hemma och att det inte är Ok att säga att man ska döda någon eller kalla varandra för bajskorv. Men även personalen på förskolan har gjort ett jättebra jobb och förklarat och pratat mycket med barnen om hur man ska vara en bra kompis och att andra kan bli ledsna om de blir retade. Förskolan arbetar b.la med Stegvis och öht så är det mycket fokus på empati, känslor, olikheter och perspektivtagande i den dagliga verksamheten. Nu har barnen slutat att kalla varandra för bajskorv och andra otrevligheter. Det gick inte över en natt, utan det tog ett par månader innan allting blev riktigt bra. Jag tycker att både förskolan och föräldarna har ett ansvar i frågan och att man ska ta det på allvar när ett litet barn blir retat. Det räcker inte med att man försöker hålla koll och att man pratar med barnen ett par gånger. Det handlar om att kontinuerligt prata med barnen på förskolan och i hemmet och att lära barnen att respektera andra.

Svar på tråden Början till mobbning på förskolan...