• 3hearts

ta kontakt med biologisk far eller ej?

Hej!
    För att göra en lång histora kort: Jag fick barn när jag var 22 år med en som inte ville ha barn, jag gjorde slut med honom och födde barnet själv, en son vi kan kalla Sam. Jag träffade en annan när Sam bara var 4 mån, vi förlovade oss snabbt och flyttade ihop och han tog ansvaret som "pappa" till Sam. Sams biologiska pappa träffade honom sporadiskt under första året, sedan var det som att han "överlät" ansvaret till min man och flyttade härifrån. Jag fick ensam vårdnad. jag fick 2 barn till och Sam har det jättebra med oss alla. Det enda som "sticker ut" är att han är mörk och vi andra är ljusa och p g a det har han frågat lite om sin biologiska far, en gång när han var 8 år ville han ringa honom men jag sa att han får göra det när han blir äldre (rädd att han ska bli sårad, hans far kanske inte vill ha kontakt med honom och vi har det ju så bra).. Nu är han 11 år och nämner inget om sin andra "far" men jag undrar om det inte vore bra att de får kontakt. Jag tror de är väldigt lika till sättet. Jag och Sam har aldrig haft så bra kontakt, han är väldigt trotsig, upprorisk, vi har gått till BUP med honom o s v. Ibland känns det som att det vore skönt att få avlastning, om han kunde åka till sin andra "far" och hans andra far har 2 barn till som ju är Sams syskon.. ska inte de få ha kontakt? Ja, det vore ju upp till Sams far att se till det men när han nu inte gör det.. ska jag försöka ta kontakt med dem eller ska jag skita i allt och låta Sam få ta kontakt själv när han blir äldre? Min man tycker det sista, jag tror han är rädd att Sam ska försvinna från honom, de har bättre kontakt än jag och Sam.. men för Sams eget bästa kanska det vore bra att ta kontakt? Jag kunde göra det utan att Sam vet om det så inte Sam blir sårad.. eller så struntar jag i det. Jag tror aldrig Sams andra far kommer ta kontakt tyvärr, han har nog förträngt honom och fått en son efteråt som han döpt till det som vår skulle heta men jag ändrade.. jag har aldrig pratat illa om honom, endast sagt att det inte fungerade mellan han och mig..jag försöker alltid ha Sams bästa i ögonen och en del av mig säger att det vore bra för honom att ha kontakt med sin andra far..
    Detta blev visst inte en kort historia men hur skulle ni gjort? Jag kanske är dum som ens tänker på detta..
    tack för svar.

• Svar på tråden ta kontakt med biologisk far eller ej?
  • Adephi

Jag har också haft en frånvarande far, inte lika mycket som din son dock.

Däremot tror jag inte du kan skydda honom från att hans bio ev inte vill ha med honom att göra. Får han inte ringa så kommer det också ligga och gnaga i honom. Att inte veta är lika illa som att faktiskt veta. Om man vet så kan man dessutom börja processen att bearbeta det hela.

• Nyfiken gul

sätt dig ner med sonen och kanske bara skriv ett brev till pappan och låt sonen formulera några rader själv och se sen vad som händer.

Min älsta son är 13 år och har aldrig haft kontakt med sin pappa - han har alltid vetat att han har syskon på pappas sida och jag har alltid varit ärlig med att berätta det jag vet om pappan. Av en slump hittade han syskonen på Facebook och tog kontakt - det blev lite turbulens förstås men idag har han bra kontakt med sina syskon. Och nu efter 13 år har han också blivit vän med sin egen pappa ute på Facebook. Dom har dock inte nån större kontakt med varandra - men bara det faktum att möjligheten finns gör att dom får sköta detta själva helt enkelt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden ta kontakt med biologisk far eller ej?