• MeAndBaby

Byta föräldradagarna mot havandeskapspenning??

Kan man göra det? Har just slutat jobba och har BF om ca 3 veckor, tar alltså av föräldradagarna nu innan eftersom jag inte haft några besvär så jag behövt ta havandeskapspenning. Men nu kommer sambon hem och är upprörd som fan att han just fått reda på att typ ALLA (?!) tar havandeskapspenning innan BF, vare sig de har problem eller inte. Alltså fejkar sig till havandeskapspenning för att inte slösa på föräldradagarna. Gör man så?? Har jag fattat totalfel? Tar alla verkligen ut havandeskapsp? Är det försent att "byta" nu, om jag säger till bm el läkare var 17 jag ska vända mig, att jag har foglossning och vill vara sjukskriven istället för föräldraledig?

Jag har bara gjort precis som det stått på FK:s hemsida...

• Svar på tråden Byta föräldradagarna mot havandeskapspenning??
  • Sacre

Havandeskapspenning kan man få beviljad 60 dagar innan bf, OM du har ett fysiskt krävande arbete. (om du jobbar med farliga kemikalier) får du i regel havandeskapspenning direkt efter att du har plussat.
    För att få hp, så ska arbetsgivaren intyga att du inte kan utföra arbetssysslorna samt att du inte kan bli omplacerad. Sedan är det upp till fk om de godkänner det el inte.

• MeAndBaby

Ja som jag trodde. Jag har verkligen inget fysiskt jobbigt arbete.

Så man är inte osmart som fan om man tar av föräldradagarna innan barnet är fött?

• Zaarah1984

Tror inte du har så mycket annat val om du inte kan ta semesterdagar eller liknande. Jag fick beviljat havandeskapspeng eller graviditetspeng som det heter numera och det har jag till 10 dagar innan bf på grund av ett fysiskt krävande jobb där hot och våld förekommer. Är väldigt svårt att få beviljat graviditetspeng också kan du ju hälsa din sambo.  Så nej, du är inte osmart.

• MissOlsson

Ja sjukskrivning pga foglossning kan funka i många fall.
    Jag hade gått till en läkare om jag hade varit dig.
    Det funkade för min kompis som hade foglossning iallafall

• sten1

Nej, det är inte alls så lätt att få det! Och att fejka foglossning går ju knappast? Det tror jag i alla fall inte att så många gör, det är ju väldigt oärligt och dessutom svårt att spela teater! Och även om man har foglossning så anses man klara de många jobb trots foglossning. Du måste gå till en läkare och få det dokumenterat, du måste ämna noggranna redovisningar om vad som är de ansträngande momenten i ditt jobb, med bilder på de besvärliga situationerna och nogrant nedskrivet antal kg och antal lyft per dag, hur många raster du har och om du arbetar ensam eller om du har arbetskamrater i närheten osv. Och din chef som sagt, måste ju intyga att du inte klarar av ditt arbete och att du inte kan omplaceras.

Du har ju fattat rätt.   

• sten1
    sten1 skrev 2011-11-15 17:57:52 följande:
    Nej, det är inte alls så lätt att få det! Och att fejka foglossning går ju knappast? Det tror jag i alla fall inte att så många gör, det är ju väldigt oärligt och dessutom svårt att spela teater! Och även om man har foglossning så anses man klara de många jobb trots foglossning. Du måste gå till en läkare och få det dokumenterat, du måste ämna noggranna redovisningar om vad som är de ansträngande momenten i ditt jobb, med bilder på de besvärliga situationerna och nogrant nedskrivet antal kg och antal lyft per dag, hur många raster du har och om du arbetar ensam eller om du har arbetskamrater i närheten osv. Och din chef som sagt, måste ju intyga att du inte klarar av ditt arbete och att du inte kan omplaceras.

Du har ju fattat rätt.   

Jag stavar visst som en kratta =)
  • MeAndBaby

Ja precis, inte kan jag gå och filma att jag har ont i mitt inte fysiskt krävande arbete som jag är på 4 tim/dagen. Men enligt sambons kolleger med barn var det vansinne att ta av föräldradagarna när man kan "utnyttja systemet". De jobbade heltid inom barnomsorgen och fick utan vidare grav.penning/sjukskrivning. Men vad gör man när man faktiskt mår kalas och bara kan "klaga" på trötthet i slutet av graviditeten.

• första pyret

ehhh, jag jobbar heltid inom barnomsorgen och fick ett NEJ när jag ansökte om 1/4 grav penning. Är såå arg på FK! fick nämnligen beviljat med första barnet och denna gången är arb.situationen 1000 ggr värre...

Svar på tråden Byta föräldradagarna mot havandeskapspenning??