Glutenintolerans - hur introducera gluten???
Hej!
Jag är glutenintolerant och har en dotter som nu är 6,5 månader gammal. Jag är mycket oroligt för att jag ska göra fel när jag introducerar gluten för henne och att det ska ge henne glutenintolerans. Jag har försökt vända mig till min BVC sköterska men hon ger inga klara besked. Jag har försökt intoducera gluten långsamt under amning men vad är egentligen långsamt?
Från 4,5 månader har vår dotter fått sempers milda havregröt(innehåller vetemjöl) som smakportion. Vid 6 månaders ålder övergick vi till sempers havregröt(grahamsmjöl) som full portion en gång om dagen. Hon får även ibland lunch som innehåller gluten, ex spagetti och köttfärssås. När hon blev månader har vi försökt introducera välling i kvällsmaten. Vi har då blandat en flaska med hälften ersättning och hälften sempers mild havre välling. Det gick bra fram tills för ett par dagar sedan då vi skulle testa nestles godnatt-välling. Nu vill hon knappt äta något på kvällen för utom bröstet och det får vi verkligen truga i henne. Vi ger gröt på eftermiddagen, kan matvägran på kvällen bero på att hon har fått i sig gluten från gröten och att hon känner att det är gluten i vällingen? Har vi gått för snabbt fram och i så fall vad ska vi göra istället? Eftersom hon inte vill ta vällingen, kan vi då ge gröt både som mellanmål på eftermiddagen och kvällsmål innan hon går och lägger sig? Eller blir det för mycket gluten? Har du några råd? Till sist bör tilläggas att jag fortfarande ammar vid sidan av ersättning, gröt, lunch mm.
Tacksam för snabbt svar. Jag är så orolig.