• Junior mint

Endometrios- behandlas någon med hormonspiral?

Jag tror jag har endometrios. Var hos gyn förra veckan och fick rekommendationen hormonspiral. Har koppar idag. På hemsidan för Mirena står det att cystor är en biverkning, Men är inte just det problemet vid endo? Jag beskrev för gyn om min extrema smärta några dagar/en vecka innnan mens och hon envisades med att kalla dessa smärtor för mensvärk. Men mensvärk vet jag var det är, detta är smärta så jag tuppar av! Svimmar och får spykänslor... 

Vad tycker ni, är hormonspiral en bra behandling..?

• Svar på tråden Endometrios- behandlas någon med hormonspiral?
  • Stjärnstoft

åh, fick ni  era med rabatt?? här kostar de fullt pris oavsett om man har frikort lr inte.
    Om de inte ändrat det sista året. 

• fallenangel11
    Stjärnstoft skrev 2011-12-18 20:45:37 följande:
    åh, fick ni  era med rabatt?? här kostar de fullt pris oavsett om man har frikort lr inte.
    Om de inte ändrat det sista året. 
    Va, nej spiralen ska ingå i högkostnadsskyddet, jag hade bara 30 kr kvar till frikort så den blev billig. Hämta ut den andra gratis för ett tag sen, passa på då högkostnadskyddet har jag bara till 10 januariSkrattande
  • Stjärnstoft

Googlade lite. Det verkar som olika landstig har olika strategier för det där med kostnad för spiraler.

• fallenangel11

Vad konstigt, det är väl orättvist i sånt fall. Jag kollade att den ingick innan jag hämta ut den med e leg när jag logga in på mina sidor på apoteket. Tycker inte det ska skilja i pris oavsett var man bor, hmmm. Är kostnaden samma då? Tänkte juniormint skrev nästan 1500kr, här kostar den 1070kr

• fallenangel11

Junior mint, hur går det med spiralen? Har äntligen fått ny tid nu för insättning o tänkte bara höra hur det går för dig eller er andra som har spiralen?

• hemmafrua

Här kostar hormonspiralen 1200 tror jag men ingår i högkostnadsskyddet

• Junior mint

fallenangel - Jo det väl går bra med spiralen. Jag har haft en till större smärt episod (cysta?) precis innan jul, precis innan mens. Sen senaste mensen har jag inte slutat blöda. Jäkligt irriterande och ett mer effektivt preventiv medel än hormonerna i sig... Jg har ägglossning nu och känner av det, sticker och smärtar svagt, men helt ok.  Men jag skall vänta några månader till och se. 

• fallenangel11
    Junior mint skrev 2012-01-09 22:33:31 följande:
    fallenangel - Jo det väl går bra med spiralen. Jag har haft en till större smärt episod (cysta?) precis innan jul, precis innan mens. Sen senaste mensen har jag inte slutat blöda. Jäkligt irriterande och ett mer effektivt preventiv medel än hormonerna i sig... Jg har ägglossning nu och känner av det, sticker och smärtar svagt, men helt ok.  Men jag skall vänta några månader till och se. 
    Det lät inte så kul, tog dom bort cystan? Själv var jag inne igår och satte in en ny, samma visa igen fick sövas en gång till och bedöva alltihopa då smärtan var så hemsk. Förstår inte varför men det kliar om brösten nu, hmm irriterande. Öm som tusan, så jag törs inte röra på mig så mycket. Återkommer hur det går
  • Junior mint

fallenangel - Hur går det? Sitter den kvar denna gången? Jag har också känningar i brösten. Speciellt runt ägglossning! Mina smärt episoder har jag kvar. Vet ej om det är endon eller cysta.. Jag var på efterkoll för spiralen men då syntes ingen cysta iaf. Ja ja. Blödningarna går faktiskt ner lite innan äl och försvinner. Skönt för jag var rädd att jag skulle ha blödningar 24/7! Det är ju skönt att man faktiskt HAR ägglossning med hormonspiral. Så om man skulle vilja försöka bli gravid, så är det bara att ta ut den.

• fallenangel11
    Junior mint skrev 2012-01-19 18:40:21 följande:
    fallenangel - Hur går det? Sitter den kvar denna gången? Jag har också känningar i brösten. Speciellt runt ägglossning! Mina smärt episoder har jag kvar. Vet ej om det är endon eller cysta.. Jag var på efterkoll för spiralen men då syntes ingen cysta iaf. Ja ja. Blödningarna går faktiskt ner lite innan äl och försvinner. Skönt för jag var rädd att jag skulle ha blödningar 24/7! Det är ju skönt att man faktiskt HAR ägglossning med hormonspiral. Så om man skulle vilja försöka bli gravid, så är det bara att ta ut den.
    Jo då jag har den kvar denna gång, än så länge i alla fall. Efter den värsta smärtan släppte, var jag nästan smärtfri i alla fall 2 veckor. Sen börja helvetet med ena äggstocken, kändes av sist igår (dag 12 sen smärtan börja) Smärta i olika intervaller som kom och gick eller kanske går, vet inte än men än så länge gör den inte ont, bara att det känns som en golfboll där och så har jag ont i ryggen. Spottings i varierande grad med mensvärk lite då och då. Inte kollat upp det då jag vill inte bli inlagd igen och en sköterska på avdelningen är så elak (inte på endocentrum utan vårdavd). Tänkte om det fortsätter så får jag ringa endo teamet men det verkar lugna ner sig. Kanske är det en cysta som man kan få med spiralen.
    Hur går det för dig då? Tänkte på dig precis och såg du hade skrivit för ett bra tag sen
  • aksand

Jag har endometrios och fått en Mirena hormonspiral utskriven och ska hämta de på aoteker, kostar den värkligen en tusenlapp, hutlöst i sådana fall!

Svar på tråden Endometrios- behandlas någon med hormonspiral?