Brünnhilde skrev 2011-11-25 04:37:20 följande:
Även en sådan sak som astma begränsar ju det liv som adoptivbarnen får tillsammans med sina nya föräldrar. De kanske aldrig kan ha husdjur, aldrig får rida, aldrig gå hem till någon som har katt... Nu menar jag inte att det här är jättehemska saker, men finns det många villiga adoptanter som står på kö så kanske man hellre väljer några som är fullt friska, eller..?
Självklart finns det en massa recessiva sjukdomsanlag överallt, säkert i oss alla. Det går inte att göra något åt. Men det blir ändå _färre_ människor med dessa anlag, om de som _vet_ att de har dem inte skaffar barn. Så smångingom kommer de då att dö ut.
Ja just biten med gamla föräldrar har jag en del personliga känslor i, ja. Men inte i något av det andra. Dock har jag_ känt_ människor som lidit i hela sitt liv av att inte veta vem fadern är t.ex., och det har såklart påverkat mina åsikter om donerade könsceller.
Det viktigaste i alla skaffa barn-frågor, är att vi inte kan bestämma _åt_ barnen hur de ska känna när de blir stora. Vi kan inte _veta_ om de kommer att må bra av att växa upp som endabarn till föräldrar som är lika gamla som kamraternas morföräldrar... Vi kan inte _veta_ om de kommer att känna sig rotlösa över att inte veta sitt ursprung (i fråga om donerade könsceller). Vi kan inte _veta_ om de kommer att skämmas över att ha ett homosexuellt par som föräldrar... O.s.v..
Det är detta många missar: att barnen blir _egna_ indvider, med egna personligheter, egna åsikter, egna moraliska värderingar, egna politiska och religiösa uppfattningar... som inte behöver spegla föräldrarnas det minsta!
Vi kan inte veta, nej, så varför chansar någon då öht och skaffar barn?
Astma och allergier är vanligare idag och det beror inte bara på arv utan miljön vi lever i. Vi kanske skulle göra världen en tjänst framöver och inte skaffa barn någon av oss, om vi nu ska hårddra det riktigt ordentligt.
Sen har det varit så att vissa sjukdomar har man hittat botemedel mot eller sjukdomar som slås ut, men de kan ju bara komma tillbaka i olika varianter. Så nej, vi kommer nog aldrig bli kärnfriska. Se bara idag. Allt ska vara så rent och sterilt men ändå blir allergier vanligare.
Det enda man kan göra är att arbeta efter de förutsättningar man har.
Jag står fast vid min åsikt. Ska adoptivföräldrar och ofrivilligt barnlösa granskas mer än i dagsläget, så ska banne mig alla göra det. Du ska inte ha något frikort bara för att det är lätt att bli gravid.
Du har dina starka åsikter, men som du säger; DU vet inte om barnet till de äldre föräldrarna mår dåligt. Alla mår inte dåligt. Alla mår inte dåligt av att växa upp med två mammor eller pappor eller med ensamstående. Alla mår definitivt inte dåligt av att inte kunna ha husdjur. Men det är risken alla tar och facit får vi ju alla sen på om vi var lyckade föräldrar eller inte, sjukdomar eller inte till trots.