• Webbredaktör Annelie

Ta kontroll över din fertilitet

Singel och stressad över den biologiska klockan? Nu kan du som kvinna för första gången i Sverige själv bestämma över din möjlighet att få barn, frysa ägg och spara för framtiden.
    En privat klinik i Göteborg erbjuder nu friska kvinnor att frysa ner sina ägg i väntan på att vilja bli gravid.
    På kliniken uppger man att intresset för så kallad social äggfrysning är stor. Hittills har ett tiotal kvinnor tagit chansen att frysa sina ägg.
    Men frågan är omtvistad, är det rätt att utmana biologin och tänja på kroppens gränser?

De som är för äggfrysning av friska kvinnors ägg menar att det ger en mer jämställd fertilitet mellan män och kvinnor. Samtidigt som det ger kvinnor möjlighet att vara sin egen äggdonator.

De som är emot äggfrysning menar att det är en kostsam metod som inte ger några garantier utan riskerar att ge falska förhoppningar.

Vad tycker du? Är det rätt att utmana naturenslagar?

Läs mer på: dn.se www.dn.se/nyheter/sverige/singlar-fryser-ned-sina-agg

Läs mer på Nordic IVF Center: www.ivfgbg.se/

• Svar på tråden Ta kontroll över din fertilitet
  • Två döttrar och en son
    Hector skrev 2011-11-25 01:04:20 följande:
    Och jag mår dåligt vid tanken på allt jag hade gått miste om.. Lider med de kvinnor som hölls bakom spis och bom för att serva en man mot sin vilja.
  • Hector
    Brünnhilde skrev 2011-11-25 04:38:16 följande:
    Som sagt: de blev i alla fall inte barnlösa... (Om det inte var något medicinskt fel.)
     Ännu värre för de som tvingades föda fram ungar på löpande band utan en vilja att ta hand om dem.

Alla vill inte ha barn..
  • Brünnhilde
    Två döttrar och en son skrev 2011-11-25 08:40:06 följande:
    Och nu har vi ju förutom värde, rättighet och möjligheter dessutom tillgång till både en mängd olika effektiva preventivmedel när vi inte vill ha barn och effektiva och snabba fertilitetsutredningar och behandlingar om vi vill ha barn, tom utan att tvingas dela liv med en man om vi inte vill eller gör det! Solig

Det bör enligt mig vara det allra bästa för såväl kvinnor som barn och män.
    Lyckliga kvinnor, önskade barn och alternativa livsval för män!
    Du menar en massa barn som får växa upp med en äldre, ensamstående kvinna - utan varken pappa eller syskon..? NÄ - då föredrar jag nog till och med 1800-talets åttabarnsfamiljer...
  • Brünnhilde
    Hector skrev 2011-11-25 16:28:40 följande:
     Ännu värre för de som tvingades föda fram ungar på löpande band utan en vilja att ta hand om dem.

Alla vill inte ha barn..
    Fast på den tiden var det ju en självklarhet att barnen kom när man var gift, och detta var något som människor var införstådda med sedan barndomen. Barnen sågs som värdefulla för kvinnan, och kvinnan sågs som värdefull för att hon var mor. Idag är det många som bara ser barn som ett hinder för "viktigare" saker kvinnan borde göra...

Men visst - det fanns sådana kvinnor som inte ville gifta sig och skaffa barn förr i tiden också. Dessa hade då möjlighet att bli nunnor (så länge som Sverige var katolskt).
  • Brünnhilde
    Två döttrar och en son skrev 2011-11-25 08:47:24 följande:
    Vi kan heller inte begränsa våra önskingar och val i våra egna liv pga att barnen som vi ev får kanske kommer att känna eller tycka något om det i framtiden!
    Där håller jag inte med, och lagstiftarna har länge hållit med mig. Embryodonation är t.ex. fortfarande  inte tillåtet i Sverige, och inte insemination av ensamma kvinnor heller. Det är för _barnens_ bästa - grundregeln att barns behov kommer före vuxnas önskningar ska gälla ALLTID, anser jag!

Och även om man kan skaffa barn på naturligt sätt, så är det vettigt att tänka sig för innan vilka omständigheter man kan erbjuda det barnet.
  • My Girls
    Brünnhilde skrev 2011-11-25 04:37:20 följande:
    Även en sådan sak som astma begränsar ju det liv som adoptivbarnen får tillsammans med sina nya föräldrar. De kanske aldrig kan ha husdjur, aldrig får rida, aldrig gå hem till någon som har katt... Nu menar jag inte att det här är jättehemska saker, men finns det många villiga adoptanter som står på kö så kanske man hellre väljer några som är fullt friska, eller..?

Självklart finns det en massa recessiva sjukdomsanlag överallt, säkert i oss alla. Det går inte att göra något åt. Men det blir ändå _färre_ människor med dessa anlag, om de som _vet_ att de har dem inte skaffar barn. Så smångingom kommer de då att dö ut.

Ja just biten med gamla föräldrar har jag en del personliga känslor i, ja. Men inte i något av det andra. Dock har jag_ känt_ människor som lidit i hela sitt liv av att inte veta vem fadern är t.ex., och det har såklart påverkat mina åsikter om donerade könsceller.

Det viktigaste i alla skaffa barn-frågor, är att vi inte kan bestämma _åt_ barnen hur de ska känna när de blir stora. Vi kan inte _veta_ om de kommer att må bra av att växa upp som endabarn till föräldrar som är lika gamla som kamraternas morföräldrar... Vi kan inte _veta_ om de kommer att känna sig rotlösa över att inte veta sitt ursprung (i fråga om donerade könsceller). Vi kan inte _veta_ om de kommer att skämmas över att ha ett homosexuellt par som föräldrar... O.s.v..

Det är detta många missar: att barnen blir _egna_ indvider, med egna personligheter, egna åsikter, egna moraliska värderingar, egna politiska och religiösa uppfattningar... som inte behöver spegla föräldrarnas det minsta!
    Vi kan inte veta, nej, så varför chansar någon då öht och skaffar barn? 
    Astma och allergier är vanligare idag och det beror inte bara på arv utan miljön vi lever i. Vi kanske skulle göra världen en tjänst framöver och inte skaffa barn någon av oss, om vi nu ska hårddra det riktigt ordentligt. 
    Sen har det varit så att vissa sjukdomar har man hittat botemedel mot eller sjukdomar som slås ut, men de kan ju bara komma tillbaka i olika varianter. Så nej, vi kommer nog aldrig bli kärnfriska. Se bara idag. Allt ska vara så rent och sterilt men ändå blir allergier vanligare. 

Det enda man kan göra är att arbeta efter de förutsättningar man har. 
    Jag står fast vid min åsikt. Ska adoptivföräldrar och ofrivilligt barnlösa granskas mer än i dagsläget, så ska banne mig alla göra det. Du ska inte ha något frikort bara för att det är lätt att bli gravid. 

Du har dina starka åsikter, men som du säger; DU vet inte om barnet till de äldre föräldrarna mår dåligt. Alla mår inte dåligt. Alla mår inte dåligt av att växa upp med två mammor eller pappor eller med ensamstående. Alla mår definitivt inte dåligt av att inte kunna ha husdjur. Men det är risken alla tar och facit får vi ju alla sen på om vi var lyckade föräldrar eller inte, sjukdomar eller inte till trots.
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Lyckoprinsessan
    Brünnhilde skrev 2011-11-25 19:18:22 följande:
    Där håller jag inte med, och lagstiftarna har länge hållit med mig. Embryodonation är t.ex. fortfarande  inte tillåtet i Sverige, och inte insemination av ensamma kvinnor heller. Det är för _barnens_ bästa - grundregeln att barns behov kommer före vuxnas önskningar ska gälla ALLTID, anser jag!

Och även om man kan skaffa barn på naturligt sätt, så är det vettigt att tänka sig för innan vilka omständigheter man kan erbjuda det barnet.
    Ok, så inga människor i tredje världen bör alls ha barn enligt dig...
    Du är väldigt flitig i den här tråden och motargumenterar alla inlägg.
    Jag tror dock att alla har förstått ditt budskap och vad du vill säga.
    Frågan är nu vart vill du komma? Vad mer finns att säga från din sida?
    Det du skriver är som sagt inte så intressant för tråden...

You made your point, move on... 
  • Hector
    Brünnhilde skrev 2011-11-25 19:15:31 följande:
    Fast på den tiden var det ju en självklarhet att barnen kom när man var gift, och detta var något som människor var införstådda med sedan barndomen. Barnen sågs som värdefulla för kvinnan, och kvinnan sågs som värdefull för att hon var mor. Idag är det många som bara ser barn som ett hinder för "viktigare" saker kvinnan borde göra...

Men visst - det fanns sådana kvinnor som inte ville gifta sig och skaffa barn förr i tiden också. Dessa hade då möjlighet att bli nunnor (så länge som Sverige var katolskt).
    Och det tror du att de var nöjda med?
  • Brünnhilde
    My Girls skrev 2011-11-25 19:27:57 följande:
    Vi kan inte veta, nej, så varför chansar någon då öht och skaffar barn? 
    Astma och allergier är vanligare idag och det beror inte bara på arv utan miljön vi lever i. Vi kanske skulle göra världen en tjänst framöver och inte skaffa barn någon av oss, om vi nu ska hårddra det riktigt ordentligt. 
    Sen har det varit så att vissa sjukdomar har man hittat botemedel mot eller sjukdomar som slås ut, men de kan ju bara komma tillbaka i olika varianter. Så nej, vi kommer nog aldrig bli kärnfriska. Se bara idag. Allt ska vara så rent och sterilt men ändå blir allergier vanligare. 

Det enda man kan göra är att arbeta efter de förutsättningar man har. 
    Jag står fast vid min åsikt. Ska adoptivföräldrar och ofrivilligt barnlösa granskas mer än i dagsläget, så ska banne mig alla göra det. Du ska inte ha något frikort bara för att det är lätt att bli gravid. 

Du har dina starka åsikter, men som du säger; DU vet inte om barnet till de äldre föräldrarna mår dåligt. Alla mår inte dåligt. Alla mår inte dåligt av att växa upp med två mammor eller pappor eller med ensamstående. Alla mår definitivt inte dåligt av att inte kunna ha husdjur. Men det är risken alla tar och facit får vi ju alla sen på om vi var lyckade föräldrar eller inte, sjukdomar eller inte till trots.
    Klart att alla tar en _viss_ risk, men det är något annat än att ha en eller flera mycket dåliga grundförutsättningar som man vet om. Och köra på i alla fall...

I fråga om homosexuella par som skaffar barn t.ex., så är det ju inte direkt någon hemlighet att många människor tycker att det är konstigt och fel...
  • Brünnhilde
    Lyckoprinsessan skrev 2011-11-25 21:45:43 följande:
    Ok, så inga människor i tredje världen bör alls ha barn enligt dig...
    Du är väldigt flitig i den här tråden och motargumenterar alla inlägg.
    Jag tror dock att alla har förstått ditt budskap och vad du vill säga.
    Frågan är nu vart vill du komma? Vad mer finns att säga från din sida?
    Det du skriver är som sagt inte så intressant för tråden...

You made your point, move on... 
    När det gäller människor i tredje världen, så önskar man att de kunde få upplysning och tillgång till p- medel. Samt möjligheter att försörja sina familjer naturligtvis. Så att de kunde skaffa två barn per familj som fick överleva i stället för tio som dör...

Jag lämnar tråden nu.
  • Stampe77

Jag har genomgått två äggfrysningar. Ser inga problem med det ur etisk synvinkel men det jag har problem med är hur läkarna säljer detta som en ny, fantastisk metod när de faktiskt inte har så himla mycket statistik ännu. Man kan bl.a. diskutera hur mycket större chansen är med gamla frysta ägg vs nyplockade (ja, trots kvinnans ålder finns det en vetenskaplig diskussion som försöker ta reda på huruvida det verkligen är så stor skillnad).

Sen finns alltid risken att det blir väldigt få ägg! Klinikerna kan inte lova någonting och de kan heller inte förutsäga hur de tror det kommer bli för just dig. Problemet är att de ändå försöker! De pratar om AMH-värden hit och dit men det galna är att värdena egentligen inte säger någonting. Så de trissar upp förväntningarna och sedan kanske man, som jag, står där med 4 ägg. Kvinnan före mig fick ut 2 ägg. (Det sägs att det behövs ca 20 för att man ska ha en god chans att bli gravid i framtiden.) Jag tyckte de var väldigt säljiga. Jag skulle därför se detta som en business och inget annat, men det är min personliga åsikt.

Mitt råd till er är att gör inte det här om ni inte kan ha eller mista pengarna. Man ska ha gott om pengar för att kunna acceptera ett lågt antal ägg och kanske göra fler behandlingar. Äggfrysning kan lätt hamna i 100.000-kronorsklassen. Gör inte heller detta för att, som jag gjorde, känna mig lugnare över den biologiska klockan. Efter behandlingen så beter jag mig nu "som om jag inte hade gjort äggfrysningen". Jag hoppas ingenting och mina förväntningar är låga.

Det är jag som intervjuades på denna sidan:
    http://aggfrysning.onlinetips.se/

Såg också att där fanns en prislista med exempel på vad det till slut kan kosta. Man tror att det kostar 30.000, men det kan springa iväg och bli mycket mer.

Svar på tråden Ta kontroll över din fertilitet