• ANON3

Trött på min sambos beteende!

Hej, är 31 årig kille med sambo sedan 8 år samt 2 barn, 5år och 1/2 år gamla. Jag går alltså hemma med den yngsta för hon ska kunna gå i skolan.
    Med risk för att detta blir långt försöker jag komprimera det lite.

I vilket fall som helst så har vi varit tillsammans i 8 år. Hon var när jag träffade henne väldigt osäker, dåligt självförtroende och få kompisar.
    Hon arbetade inom förskolan och trivdes väldigt dåligt på slutet så hon började läsa på högskola (återkommer om det)

I alla år har hon varit väldigt beroende av mig då jag varit den "starka". Hon kunde ringa mig 10ggr om dagen på jobbet. Hon hade även ett väldigt stort bekräftelsebehov.

I höstas började hon sin andra termin på högskolan och trivs väldigt bra, men många nya vänner, som hon har kul med hela dagarna, med mycket skratt. Vilket såklart är jättekul för henne.

Men med detta har hennes beteende ändrats totalt. Hon är vissa dagar i princip totalt ointresserad av mig vilket gör mig chockad och frustrerad. Det verkar som hon tänker att "jag får träffa min kompisar i skolan och ha kul, hemma behöver jag inte anstränga mig"
    Den tidigare så trevliga och glada sambon när vi åkte bort till mina föräldrar eller mor/Far föräldrar har förvandlats till ett kolli. DÄr sitter hon i stort sett tyst utan minsta anstängning och spelar wordfeud och kollar på facebook.

Jag har väldigt svårt att begripa mig på henne som ni kanske förstår, vilket har resulterat i att vi bråkar och tjafsar mycket. Jag irriterar mig på detta nonchalanta beteende. Precis som hon tar mig för givet.
    "Behöver inte anstänga mig gentemot honom, han stannar hos mig iaf" eller "Jag har ju mina underbara kompisar i skolan som jag har så kul med, så det kvittar hur jag beter mig när jag inte är i skolan"

För någon dag sen sa hon "Dagen är så olik. I skolan har jag så kul, sen kommer jag hem och det är tråkigt."
    Då frågar jag: "vad då tråkigt?" Då svarar hon: "Ja....en massa måsten, städa, plocka bla bla hela tiden"

Jag tolkar det precis som att hon tycker det är tråkigt att komma hem. Konfronterade henne genom att säga att så har det väl alla. Kommer hem från skola/arbete är det tråkgöra att göra hemma.

Sen visst finns det dagar då hon är som hon varit, trevlig, intresserad, pussas och kramas.
    hon säger att hon älskar mig över allt. Men beter man sig såhär om man älskar någon ?

Jag vet inte vad fan jag ska göra. Mår väldigt dåligt över detta, vilket jag även har sagt, men hon blir bara sur när jag tar upp saker.

Vad ska jag göra? Är trött på detta. Ska jag sluta bry mig och vara mer oberoende av henne, så kanske hon fattar att jag inte är att ta för givet.

• Svar på tråden Trött på min sambos beteende!
  • Emmi27

Min teori är att hon nu fått ett helt annat socialt liv, hon gör något som hon tycker om och behöver inte längre förlita sig på att du är den som gör livet roligt. Det behöver nödvändigt vis inte betyda att hon inte bryr sig om dig längre men jag tror att hon känner sig stärkt av att ha fler vänner och allt med skolan vilket har lett till att det blir en obalans i förhållandet till dig och vardagen. Hon är inte lika beroende av dig nu och har väl fått upp ögonen för vad livet kan erbjuda. Att bli tagen för given är inte kul och heller inte rätt men vet inte vad du ska göra för att hon ska lyssna faktiskt, om hon som du säger bara blir sur. Hur har du tagit upp det?

• clna

Hon kanske inte behöver komma hem alls om det är såååå tråkigt att komma hem.
    Du är värd bättre! 

• mihobrown

Har upplevt detta en gång och mitt råd till dig är att se upp för att det kan sluta illa. Hon kommer nog inte lyssna på dig så mkt. Hon har nu fått nya kompisar och ett gott självförtroende och anser att hon inte behöver dig lika mkt. 

• eeeeemelie

men bryr hon sig inte om barnen ?? Ta upp det med henne genast, för annas kommer det bara löpa på . Märkligt att hon kan välja bort familjen. Glad att hon skaffat ett socialt nätverk, men vad gör hon av familjen och det livet. Man måste kunna ballansera det. Hoppas det löser sig.

• Ia 2011

Oj, vad svårt. 
    Är inte helt övertygad om att det bara är din tjej som förändrats. Kanske du också gjort det? Kanske det var ganska mysigt för dig att hon var så beroende av dig och behövde din bekräftelse för att må bra tidigare?
    Jag försöker inte vara ironisk, bara hitta ett annat sätt att se på det hela. Hon har äntligen funnit något som hon trivs med att göra - försök hänga med i förändringen och stötta henne!
    Om du verkligen försöker visa att du är - ärligt - glad för att hon verkar må bra med det hon gör, så borde det ju vara något som stärker er relation? Försök allt du kan att inte hamna i gnällträsket om du vill att er relation ska bli bättre, det ÄR inget kul att komma hem från jobbet oavsett om man är man eller kvinna, och mötas av gnäll och butterhet - det smittar av sig på studs.
    Jobba för er relation istället. Föreslå saker att göra tillsammans, med och utan barnen. Prata utan gliringar och skuldbeläggande och berätta hur du mår och vad du behöver och fråga vad hon behöver av dig. Vill din partner väl!

Funkar det inte, så tja... Risken är kanske stor att hon promenerar vidare på egen hand. Så kämpa allt du kan, du vill ju ha henne kvar, inte tala om hur fel hon är
    Lycka till!

• Miiilooo

Vänta lite nu, det du beskriver låter precis som min sambo. Fast han säger aldrig att han älskar mig eller något annat snällt. Han får vredesutbrott om jag ber han byta blöja eller följa med och handla. Då menar han att jag "plågar" och terroriserar honom och han vill bara ha det lugnt....

Svar på tråden Trött på min sambos beteende!