• Hasse42

dåligt självförtroende, hur hjälpa?

Hej.
    Jag har en dotter, 16 år, som jag nyss märkt har väldigt dåligt självförtroende. Hon tycker hon är ful och att alla andra tycker det med. Inte ett helt ovanligt problem givetvis men inte mindre alvarligt för det. Hon vill ofta inte gå till skolan och har ganska ont om kompisar. Grejen är ju att hon inte alls är "ful", varken till ytan eller inuti, hon ser bra ut, lång och ganska tränad, är alltid trevlig men lite tyst, och väldigt hjälpsam. Hur ska jag hjälpa henne att förstå att hon har fel bild av sig själv? 

Vänligen Hasse 

• Svar på tråden dåligt självförtroende, hur hjälpa?
  • Munchies

Låter som om hon skulle behöva prata med någon utomstående, skolkurator t.ex. Spelar inte så stor roll vad du som pappa säger, hon vet ju att du är hennes pappa och "måste" säga att hon är fin oavsett vad. Även om du verkligen menar det så ligger det ingen tyngd i dina ord, tyvärr.

Det är en sak att vara osäker på sig själv och känna av idealen som finns idag, en helt annan sak att inte vilja gå till skolan på grund av sitt utseende. För mig ringer det varningsklockor! Är de andra i skolan elaka mot henne? Om hon inte får hjälp med hennes självbild så riskerar hon att må dåligt, risken att hon ska börja skada sig eller svälta sig finns ju verkligen.

• Hasse42

Ja, tyvärr är det ju så att jag som pappa inte kan ge dom komplimanger som hon behöver och unga killar har ju en förmåga att inte vara så smidiga. Kurator har hon varit hos och jag tror inte andra ungdomar i skolan är elakare eller otrevligare mot henne än vad dom är mot andra. Jag jobbar själv i skolan och vet ju hur det kan låta mellan ungdomarna, tyvärr. Det gäller ju nu att vara stöttande och ge positiva kommentarer så gott det går, men om det är någon som har en bra idé om något annat som JAG kan göra för att bättra hennes självbild så är jag tacksam för alla förslag!
    Det är nog inte så illa att hon skulle skada sig munchies, men att hon skulle få för sig att svälta sig ligger nog närmare till hands, och det skulle ju vara bra att kunna "mota Olle i grind" som man säger. Hon har någon gång sagt att hon inte är tillräckligt smal, vilket är vansinnigt! Hon verkar tycka att smal är viktigare än vältränad, vilket jag har svårt att förstå, men det är väl den sjuka reklamvärlden med sina idiotideal som slår igenom.  

Tack för intresset.
    // Hasse 

Svar på tråden dåligt självförtroende, hur hjälpa?