• karet

Hur mkt mjölk ska jag ge?

Jag har helammat vår dotter, 2 v i måndags, men så idag när vi vägde henne så hade hon gått ner 80 g och vi blev rekommenderade att amma varannan timme dygnet runt. Jag känner mig väldigt osäker och vi kommer istället ge flaska med mjölk. Min fråga ör hur mkt jag bör ge henne vid varje måltid om hon ska äta varannan timme? Vill ju såklart inte värma för mkt och bli tvungen att kasta, ej heller ge henne så mkt att hon får magont.

• Svar på tråden Hur mkt mjölk ska jag ge?
  • Min älskade dotter

Vet inte vilken ersättning du ska ge din dotter men på länken här under ser du en tabell vad gäller NAN. Men som det står, se det som en vägledning. 

För vår dotter stämde inte den där tabellen.

Men det kan va skönt att ha en tabell att kolla lite på så man ser ungefär. Men sen är det såklart din dotters hunger som avgör.

http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=0&pci=1

• Min älskade dotter

Sorry missade att du kanske ska pumpa ut bröstmjölk till din dotter.....

Men tror ändå att du kan se tabellen som en vägledning. Vår dotter fick bröstmjölk i början och vi hade en dygnsmängd som hon skulle ha.

• Tezza81

barnet släpper taget eller vill inte ta i mot mera när den är mätt.... 
    ( Offtast)

• brünnhilde

Det är jättesvårt att veta, det beror ju både på barnet och på hur fet din mjölk är.
    Jag helpumpade i fyra månader, och kan bara säga att man lär sig efter ett tag hur mycket barnet äter, men visst blir det ganska mycket spill... Men å andra sidan kan man pumpa sig till en viss överproduktion.
    min son åt ca 70 ml per måltid när han var i den åldern om jag inte minns fel.

Ett tips är att skriva upp hur mycket barnet äter varje gång så kommer ni efter några dagar se ett visst mönster.

Har du andra frågor om pumpning svara jag gärna. Jag anser mig vara ganska bevandrad i ämnet...

Svar på tråden Hur mkt mjölk ska jag ge?