• Anonym (olycklig)

Kraftig viktnedgång medför äktenskapsproblem

Jag har gått ner 50 kg i vikt och en helt ny värld har öppnat sig för mig och min man sen 15 år tillbaka hänger inte med.

Vi har två barn, en som är 15 år och en som är 7. Redan på bröllopsnatten kändes det som att "låt det gå fort så jag får sova sen". Åren gick i sin gilla gång och vi hade sporadiskt samliv. 7-åringen blev till vid ett av dessa och sen fortsatte det som vanligt igen. Graviditeten var skön för då slapp jag känna pressen att vara tillsammans med honom.

Jag har hela tiden varit kraftigt överviktig, men nu har jag som sagt gått ner väldigt mycket i vikt och jag får mer uppmärksamhet av folk i allmänhet. Jag har t o m fått känslor för en annan man och detta gör att mina tankar börjar snurra. Vad vill jag egentligen med mitt liv? Jag känner mig otrogen mot maken trots att det bara är tankar och jag blir irriterad på allt han gör nästan. Just nu känner jag mig låst och otroligt olycklig. Vad ska jag ta mig till? Min make är ingen dålig människa på något sätt, problemet ligger hos mig. Jag älskade honom i början, men någonstans slutade jag med det och istället blev vi mer som rumskamrater. Jag har i och för sig aldrig haft något annat, så det kanske är så här det ska vara.

• Svar på tråden Kraftig viktnedgång medför äktenskapsproblem
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du tar upp allvarliga frågor som du inte kan sopa under mattan. Viktnedgången har nog gjort att du ser nya möjligheter och undrar vad du vill med ditt liv. Kanske har du känt dig mer inlåst tidigare och inte trott att det fanns några alternativ. Du och din man behöver prata ordentligt med varandra om er relation, hur den var tidigare och hur den är nu, vilka behov ni har och om dessa har förändrats. Kan ni tillsammans anpassa er till den nya situationen. Att du fått känslor för en annan man är en varningssignal. Jag råder dig ändå att först titta på ditt äktenskap innan du inleder något med någon annan. Det kanske finns möjligheter för dig och din man till en nystart.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Kraftig viktnedgång medför äktenskapsproblem