• Anonym (ts)

har ont i magen och hjärtat över julen...

Sitter här och gråter, känner att jag snart går i tusen bitar. Vi har alltid haft en bra ekonomi trots lägsta FP och endast en inkomst på 80% tjänst. Men dom senaste tre månaderna så fick jag börja plocka ut mindre föräldradagar pga dagis, och mannen fick inte lika mycket extrajobb som tidigare för att komma upp i 100%. I samband med detta blev hunden sjuk, så sparkontot rök. 

I två månader har vi levt på marginalen, inga "nöjespengar" och jag var för första gången i våra liv tvungen att ansöka om ett kreditkort. 10 000 kr (det lägsta man kunde söka). Har använt ca 1000 kr nu.

Trodde denna månad skulle bli bättre, men inser nu att det blir samma skit. Vi klarar räkningar, mat och så. Men kommer i princip inte ha en krona över. Julklappar då!? Jag mår så fruktansvärt dåligt. Dessutom är det bokat sen länge ett julbord med vår närmsta familj om tre veckor.. Något vi nu måste ställa in. Hur roligt är det att behöva stå med svansen mellan benen och behöva erkänna att pengarna inte ens räcker till ett julbord? Och tankarna snurrar nu om vi ska behöva köpa julklappar på kreditkortet för att inte behöva skämmas ännu mer..

I januari blir det bättre, då kan jag plocka ut mer föräldradagar samt mannen får studiebidrag (studerar på distans) och vi kan söka bostadsbidrag . Men just nu känner jag att jag orkar med problemen som uppstår med julen =(

• Svar på tråden har ont i magen och hjärtat över julen...
  • Anonym (H)

Kan bara säga att jag förstår dig precis....mår även jag skit över det här med ekonomin. Har blivit varslad och jobbar nu som timanställd, vissa veckor blir det inte alls mkt jobb :( Gravid är jag oxå och kommer garanterat inte få fortsätta som timmis när det kommer ut...då kommer andra att prioriteras före....snart är det jul och hur ska man ha råd till julmat och julklappar? :/

• littlemini

Vi har det inte jätte kärvt ekonomiskt men vi har tröttnat på köphetsen just över julen. Vi bestämde gemensamt i vår släkt att vi vuxna inte byter julklappar. Barnen har vi satt en maxsumma på 200 kr men då har vi inte så jättemånga barn i släkten, hade ju kunnat sänkas ytterligare om de varit många. Till dottern som är fyra kommer vi endast köpa 1-2 grejer och inget jättedyrt. Hon får ju av släkt också. Julgrupper fixar jag själv. Julmaten på julafton hjälps alla åt med som kommer, någon gör jansson, någon köttbullar osv. Hoppas det löser sig för er i jul TS, stor kram!

• Mammatilltvåprinsar

Usch vad jobbigt TS! Du har fått bra förslag, presentkort önskar jag fler i vår släkt skulle ge bort. Mina söner får massor av blinkande, låtande plastleksaker men vad minns de? Jo, när deras farbror hade pic nic i skogen med dem (fattig student:)). Tid är en ovärderlig gåva. Vuxna behöver inte byta med varandra, bara jobbigt. God jul, fokus på kärleken:)

• Lina MM

Är ett hån mot de som verkligen har det svårt ekonomiskt

• Mangift

Hej! Vi människor tänker för mycket på vad alla andra tycker, gå till dig själv, om en vän kom till dig och frågade om den planderade julmiddagen och la korten på bordet och berättade att det var kärvt, hur skulle du reagera? Skulle dom bli sämre vänner? Skulle du strunta i dom? Förmodligen inte,va? Ta en samtal,precis som någon ovanför skrev, kan Ni inte laga en middag tillsammans hemma? Julklapparna är mest en statuspryl och dina baran verkar inte vara så gamla,så dom uppskattar bara pappret prasslar, till dina syskon och föräldrar känns det nästan onödigt att köpa något, du kanske kan göra något eget till dom? Dom förstår säkert din situation, och snälla!! Inte kreditkort!!! Det är lätt att fastna i den fällan och när ni får pengar i Januari går dom till skulderna, det måste nog kännas skönt att få pengarna i januari och kunna behålla dom. Lycka till!

• Anonym

Jag tycker synd om er, samtidigt undrar jag varför ni är förvånade? Ni prioriterade er hund framför julen och det är inte fel. Men ni prioriterade så.

• Anonym (kvinna, 28)

Jag studerar och har det extremt knapert, har inte egna barn men känner stor press att köpa klappar till min familj, åtminstone sambo, syskon+syskonbarn. Det är ca 10 personer. Jag har helt enkelt inte råd att köpa julklappar i år. Så jag vet hur du känner det. Det är så ledsamt!
    Jag ska iaf baka en massa till julaftonen och försöka hitta något superbilligt i present till barnen. 

Men eftersom du vet att du i januari kommer ha överskott igen att roa er med så skulle jag nog använt kreditkortet (max 3000 kr) för att göra barnen glada och betala igen allt direkt i januari - tagit "hundmånaden"  då istället.
    Jag som själv äger 2 hundar förstår absolut att ni valde veterinärkostnaden! Mina 2 vovvar har hittills aldrig varit sjuka men blir de det så får ju allt annat vänta. De är del av familjen, punkt slut. 

Lycka till och försök se det för vad det är - materiella ting! Ha en mysig jul nu och ge lite extra kärlek istället Hjärta  Alla förstår väl vilken situation ni är i, var ärliga bara så blir det bra! Då kan ingen bli besviken. 

• Kimona

Vi har det knapert iom att jag är student och sambon är arbetslös, men handlar man i tid har man råd att ge något. Det handlar om runt 100 - 150 kr till varje person.

• Dripknot

Sj dissar jag julen i år och drar utomlands. Jävla snobberihögtid där folk får ångest över att inte kunna ge presenter. Har firat den svenska julen punktligt varje år under hela min 32-åriga livstid men nu i år får det bannemig räcka.

Julen har iaf vad jag anser förlorat sin äkta innebörd och ersatts med ångest, köphets och massor av (oftast onödiga) prylar som köpts på lånta pengar genom dyra krediter. Tänk om det var fler som skulle uppskatta enklare, hemmagjorda saker eller kanske en tjänst/gentjänst i julklapp istället?

Julen för mig är gemenskap, god mat och kärlek. Jag struntar fullständigt i prylar, jag vill inte ha nån dyr pryl för tusentals kronor som ändå kommer samla damm i bokhyllan om ett par månader. Fler skulle må mycket bättre av att vakna upp och förstå att julen inte handlar om att bräcka varandra i prylhysteri. Det är löjligt, fullständigt vansinnigt!

Hoppas att TS ordnar upp situationen så både julbord och julklappar fixas. Kan bara säga det att hade TS ingått i mitt sällskap vid ett efterlängtat julbord så hade jag stått för deras kostnad. Julbord är gemenskap och där ska ALLA i familjen ingå, finns det inte ekonomin till det så ställer man upp. Det är det julen handlar om, iaf för mig. Man ställer upp!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym (surf ski)

Tycker inte du ska skämmas över knaper ekonomi, ta inga dumma beslut pga det. Om ni inte har pengar till julklappar, köp det då inte för den där krediten. Det känns kanske bra just på julafton men sen kommer ni får lida för det hela januari när ni ska betala av det. Julklappar är inget måste, för att få en fin jul.

Själv firar jag jul genom att tända ett ljus, äta hemmalagad jansson och prinskorv med familjen. Ingen av oss känner för att lägga ut en massa pengar på onödigt kromskrams, vi har det fint ändå. 

• Anonym (Använd INTE!!!)

Jag tycker inte att ni ska använda kreditkortet! Även om det ser ut som att ni kommer kunna betala tillbaks i jan så vet man aldrig om det inträffar ngt som tär ännu mer på kassan,det brukar ju som sagt aldrig slå fel... när man har det som värst brukar det ju kunna komma ännu ngt mer (som pricken över i.)  Det är ju bara att skjuta på problemet!

Svar på tråden har ont i magen och hjärtat över julen...