• Daludd

Wahlgrens dotter skriver kritisk bok om sin uppfostran!

Förväntar mig stora diskussioner kring det här: 

http://svt.se/2.27170/1.2606734/wahlgrens_barnuppfostran_i_praktiken&from=rss?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Kulturnyheterna+%28svt.se+-+Kulturnyheterna%29&utm_content=FaceBook

Kan inte förstå att ingen börjat prata om det än? ;) 

Utdrag ur boken:

- En sak ska du ha klart för dig. Att här vill jag inte se några sura miner. Jag vill se en glad flicka. Har du förstått?
    Och visst, jag förstår. Jag har fått en hårt åtstramande fläta av mamma och en tillrättavisning. Men i hemlighet har hon fått något tillbaka. Och det vet hon inte om.

• Svar på tråden Wahlgrens dotter skriver kritisk bok om sin uppfostran!
  • Glad i hågen

Den intressanta "hooken" i detta är ju att den mamma hon skriver om har blivit upphöjd till skyarna för sina uppfostringsmetoder och en guru i såna sammanhang. Nu får man höra barnens synvinkel ochreaktion på det, och DET tycker jag är väldigt intressant.

• Renesme
    knisse skrev 2012-01-04 11:48:29 följande:
    Hon vill ta heder av mig!? Fy fan

man kan inte förlora det man aldrig haft ;)
  • Glad i hågen

Alltså, är det som i länken till Aftonbladet, att barnen har misshandlats och fått bevittna både supande och slagsmål så är det inte en dag för tidigt att kronan som barnuppfostringsmästare plockas av Anna Wahlgren.

Värt att tänka på tycker jag, att det vi gör och säger mot våra barn idag kan slå tillbaka på ett sätt som vi aldrig kunnat ana i framtiden.

• sirisdotter
    Glad i hågen skrev 2012-01-04 12:06:56 följande:
    Alltså, är det som i länken till Aftonbladet, att barnen har misshandlats och fått bevittna både supande och slagsmål så är det inte en dag för tidigt att kronan som barnuppfostringsmästare plockas av Anna Wahlgren.

Värt att tänka på tycker jag, att det vi gör och säger mot våra barn idag kan slå tillbaka på ett sätt som vi aldrig kunnat ana i framtiden.
    Har du inte tänkt på det tidigare?  Tror både Jan Myrdals  böcker om hur han upplevt sin mor Alva och familjen Thorvalls  böcker nämnts i tråden.   Kerstin skrev ner sin mor (medan modern levde) -  två av hennes söner har skrivit ner henne efter att hon avlidit.
  • xXMaLoXx
    sirisdotter skrev 2012-01-04 12:11:47 följande:
    Har du inte tänkt på det tidigare?  Tror både Jan Myrdals  böcker om hur han upplevt sin mor Alva och familjen Thorvalls  böcker nämnts i tråden.   Kerstin skrev ner sin mor (medan modern levde) -  två av hennes söner har skrivit ner henne efter att hon avlidit.
    Jag tolkar det som, att det kanske ska ses som ett uppvaknande för de som faktiskt anser att hennes metoder är något att ha. Att det är ok att behandla barn och invidiver i allmänhet på det sätt som hon gör.

Kanske inte att man inte sett eller reflekterat över fenomenet eller händelsen i sig. Uppenbarligen så finns det människor, som inte har förmåga att stanna upp och tänka efter vad de egentligen håller på med. Sen handlar det väl iof inte om att man ska försvara sin egen heder, eller slippa bli "uthängd" (som A W anser att hon blir) av sina barn när man blir äldre. Det handlar väl om att man uppfostrar trygga barn som blir trygga vuxna.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • sivangumman

Tänker läsa boken. Nyfiken på vad damen Wahlgrens "uppfostringsmetoder" har haft för effekt. I vårt hem har dem metoderna verkligen inte anammats. Rena barnagan enligt mig!!

• Daludd

Här är en artikel som bekräftar alla spekulationer vi gjorde i början av tråden om att barndomen var hemsk och att det är det boken handlar om:

svt.se/2.27170/1.2667944/kand_barnuppfostrare_hangs_ut_i_ny_bok&from=rss?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Kulturnyheterna+%28svt.se+-+Kulturnyheterna%29&utm_content=FaceBook 

• Daludd
    xXMaLoXx skrev 2011-11-24 21:48:16 följande:
    Hänga ut och hänga ut? Mamman själv har väl aldrig direkt hymlat om vem hon är, vad hon gjort eller vad hon tycker?

Det intressanta är dock att de flesta av hennes barn verkar vara tämligen framgångsrika och lever goda liv. Vilket isf skulle tala emot att det handlar om att vara bitter eller avundsjuk.

Boken har ju dessutom inte ens kommit ut, så hur skulle man redan nu kunna avgöra huruvida man "hänger ut" någon eller inte? En människa har väl för den delen, också rätt att skriva och förmedla sina minnen, uttryck och upplevelser under sin uppväxt. Jag tror knappast att A W skäms eller tar illa vid sig heller, sådant verkar inte ligga för henne direkt.
    AW "önskar att den här diskussionen kunde ha tagits inom familjen istället", lite så det brukar låta när övergrepp av olika dignitet har skett. Se ovanstående inlägg.
  • knisse

Och jag slår mig i backen på att barnen gärna tagit sin uppfostran i hemmet och inte används som uppfostrings exempel inför hela svenska filkeg

• Self Evident
    knisse skrev 2012-01-04 17:40:41 följande:
    Och jag slår mig i backen på att barnen gärna tagit sin uppfostran i hemmet och inte används som uppfostrings exempel inför hela svenska filkeg
    Exakt!
    Det var ju bara en tidsfråga egentligen. AW har helt klart narcissistiska tendenser. Stackars dotter.
  • Lyckoprinsessan

I tisdagens Kropp och själ i P1 undrade Jesper Juul och AW använde metoder på vuxna också... hennes man till exempel

• Pigeon

Usch vad sorgligt att läsa artikeln. Jag har reagerat på att AW förespråkar hot i Barnaboken, t.ex. när en väninnas barn var ouppfostrad, då tog hon henne åt sidan i smyg och väste åt henne: "Jag ska döda dig om du fortsätter!". Detta skriver hon alltså helt öppet i Barnaboken...

Svar på tråden Wahlgrens dotter skriver kritisk bok om sin uppfostran!