• längtann87

Kassörer som har sökt/ska söka havandeskaps penning.

Nu undrar jag om ni har fått er hp godkänt! Jag e gravid i v25 o tänker söka HP,men som jag har läst på nätet så verkar det va väldigt svårt att få det beviljat. Jag jobbAr 75% i kassan o kan inte omplaceras. Ni som har fått er hp godkänt kan ni ge ngra råd på hur jag kan skriva mitt brev.

• Svar på tråden Kassörer som har sökt/ska söka havandeskaps penning.
  • sophieh

Jag är också i vecka 25 och ska söka. Jobbar i mataffär och just nu sitter/står jag mest i kassan. Igår satt jag från 10-18, med en timmes lunch. Man dör ju.. Jag har världens foglossning också. Hoppas verkligen min går igenom!
    Skulle va bra med tips på vad man ska skriva, hoppas någon svarar :)

• silverfrost

Jag jobbar som butiksbiträde och sitter mest i kassan på mitt jobb...ansökte och fick avslag trots min chef skrev att jag inte va omplaceringsbar, mycket tunga lyft och ensidig belastning. FK ansåg det inte giltligt nog.... har överklagat nuu så vi får väl se vad som händer Gråter Blir bara så j***a ledsen för jag fattar inte hur jag ska orka ( är i v 32 nu) speciellt inför jul. Har världens foglossning och att stå upp i kassan i 8-10 timmar är ingen höjdare,,,,

I mitt personliga brev skrev jag iaf hur länge jag satt i kassan,att det va svårt att ta rast, att det va trångt och att den ömtåliga magen va ivägen. Jobbigt att böjsa sig för att plocka fram cigglimpor,läkemedel,tobak och snusstockar... Vilka varor som hamnar på kassabandet och ungefär va de väger. Sen berättade jag om vad vi får göra när det är lungt i kassan så som att städa,plocka godis o finkem och för att inte tala om veckotidningarna som ska packas upp, vad buntarna väger och hur mycket returer det brukar bli.... men detta va tydligen inte tillräckligt Rynkar på näsan

Önskar er lycka till och berätta gärna hur det gick!!!

Varma kramar!!!   

• längtann87

Va tråkigt att du inte fick det godkänt. Jag har nu skrivit klart brevet, ska få intyg/pappret från chefen imorrn. Hoppas att han har skrivit det så bra att den blir godkänt. Men kan du inte sjukskriva dig i värsta fall om du inte blir behiljat för hp. Har inget hopp om att min blir godkänt men det e värt att försöka. Jag har läst på nätet att kassa jobb inte räknas som ett anledning att få hp. Sophie jag har skrivit bla. Att jag får ont i ryggen av attsitta i kassan,tunga lyft,foglossning,har tidigare fått ett misfall o är orolig för att få det igen. Nu får jag hålla tummarna o hoppas på att den blir godkänt.

• mis79

Hej tjejer!
    Jag jobbar i butik och fick nyss min graviditetspenning beviljad from den 20 nov. Jag skrev väldigt väldigt utförligt precis allt jag gjorde, till slut blev det 4 st A4 sidor med detaljerat om vikt och hur högt och lågt jag lyfte osv.    Visserligen jobbar jag inte bara i kassan men där skrev jag också att det var svårt att arbeta. Tog med allt från att hoppa ner från stolen och upp igen för att hämta mediciner till att ta upp tidningar till att jag knappt nådde kvittot längre  och att jag varken kunde stå eller sitta då magen var i vägen. Viktigt vet jag att betona att arbetet blir lidande och de andra kollegorna. Kunder får vänta extra om man plockar varor mellan kunderna för att det tar tid att gå osv. allt tar längre tid. Så betona att jobbet inte går att utföra på ett korrekt sätt och det är viktigt i ett serviceyrke. Såklart skriv även att att ni har ont osv de måste de få veta. Prata med er chef och be de skriva att ni inte kan bli omplacerade och att kassan inte är en lösning då ni inte kan sitta där hela dagen då arbetsbelastningen på övrig personal då skulle bli för stor.
    Så var jättenoga när ni skriver och skriv detaljerat. Precis alla moment från det att ni kommer till att ni går hem. Jag gör allt i butiken så tog vart område för sig, grönsakerna, mejeriet, delikatessen osv var för sig och allt jag gjorde och vad som var svårt med det hela.

Kram

• Upptagen

Jag jobbar i stående kassa med stora och inte minst tunga varuleveranser där man får springa mellan kassa och varuplock, vi hanterar mycket tomgods (lastpallar, pallkragar m.m.) och arbetar långa dagar, alltid ståendes eller gåendes. Sökte 100% men fick endast 50% beviljat... fick 100% beviljat för bara två år sedan så jag vet inte riktigt hur de tänkte där, mitt jobb har snarare blivit tyngre sedan min förra graviditet.

• minjalin
    Upptagen skrev 2011-11-25 18:46:38 följande:
    Jag jobbar i stående kassa med stora och inte minst tunga varuleveranser där man får springa mellan kassa och varuplock, vi hanterar mycket tomgods (lastpallar, pallkragar m.m.) och arbetar långa dagar, alltid ståendes eller gåendes. Sökte 100% men fick endast 50% beviljat... fick 100% beviljat för bara två år sedan så jag vet inte riktigt hur de tänkte där, mitt jobb har snarare blivit tyngre sedan min förra graviditet.
    Tror mest det beror på handläggaren för jag jobbar också i butik, men i en pandurobutik där vi bara står i kassan när det är en kund där, resten är vi runt på golvet och plockar upp varor, hämtar varor på lagret, hjälper kunder mm. Våra lådor väger upp till 25 kg styck. Jag fick 1/4 beviljad för 2 år sedan 8och jag fick i princip tjata mig till det) medan min jobbarkompis fick full, men denna gången fick jag full beviljad utan några som helst problem, plus att min halvtidssjukskrivning gick igenom fram till förlossningen utan några som helst problem. Vart ganska chockad måste jag säga. Trist att det ska vara så att dom inte går på samma riktlinjer =/
  • Upptagen
    minjalin skrev 2011-11-25 18:53:36 följande:
    Tror mest det beror på handläggaren för jag jobbar också i butik, men i en pandurobutik där vi bara står i kassan när det är en kund där, resten är vi runt på golvet och plockar upp varor, hämtar varor på lagret, hjälper kunder mm. Våra lådor väger upp till 25 kg styck. Jag fick 1/4 beviljad för 2 år sedan 8och jag fick i princip tjata mig till det) medan min jobbarkompis fick full, men denna gången fick jag full beviljad utan några som helst problem, plus att min halvtidssjukskrivning gick igenom fram till förlossningen utan några som helst problem. Vart ganska chockad måste jag säga. Trist att det ska vara så att dom inte går på samma riktlinjer =/
    Oj, hur länge sen var det du fick full? Jag jobbar i en större inredningsbutik på MÅNGA kvadrat där vi hanterar porslin, presentpapper, ljus, krukor, dekorationssand, böcker och massor av tunga varor. Helt otroligt. Panduro känner jag ju väl till och även om det säkert är tungt att jobba där så är det nog bra mycket hårdare att jobba i "min" butik...

Våra lådor kan väga upp till 40kg styck, lastpallarna (som måste staplas på varandra) väger 25kg och är otympliga...
  • minjalin
    Upptagen skrev 2011-11-25 18:57:12 följande:
    Oj, hur länge sen var det du fick full? Jag jobbar i en större inredningsbutik på MÅNGA kvadrat där vi hanterar porslin, presentpapper, ljus, krukor, dekorationssand, böcker och massor av tunga varor. Helt otroligt. Panduro känner jag ju väl till och även om det säkert är tungt att jobba där så är det nog bra mycket hårdare att jobba i "min" butik...

Våra lådor kan väga upp till 40kg styck, lastpallarna (som måste staplas på varandra) väger 25kg och är otympliga...
    Jag gick hem på min gp 13 november. Vi har långt till vårat lager och måste gå genom ett helt köpcentrum och hämta lådor och när vi tar emot varor så drar vi upp jättetunga pallar uppför en brant backe till vårt lager och lastar om till en mindre vagn och kör genom centret i omgångar. Sen har vi hyllor ner till golvet så det är mycket obekväma arbetsställningar när man ska fronta eller plocka in varor i hyllorna. Och så bygger vi om butiken med jämna mellanrum och nu är det ju jul och högsäsong dessutom. Vi har några tyngre lådor men är dom tyngre än typ 25 kg så hjälps vi åt. Och så står vi ju upp långa arbetspass och så har jag foglossning, men sjukskrivningen är för både ljumskbråck, foglossning och åderbråck i underlivet. Men tvivlar inte på att det jobb är ännu tyngre, men hade då aldrig pallat att jobba denna graviditeten ut. Mår mycket sämre än förra gången. Men som sagt så känns det som att det beror mer på handläggaren och hur man formulerar sig än på vilket yrke man har :(
  • Upptagen
    minjalin skrev 2011-11-25 19:04:31 följande:
    Jag gick hem på min gp 13 november. Vi har långt till vårat lager och måste gå genom ett helt köpcentrum och hämta lådor och när vi tar emot varor så drar vi upp jättetunga pallar uppför en brant backe till vårt lager och lastar om till en mindre vagn och kör genom centret i omgångar. Sen har vi hyllor ner till golvet så det är mycket obekväma arbetsställningar när man ska fronta eller plocka in varor i hyllorna. Och så bygger vi om butiken med jämna mellanrum och nu är det ju jul och högsäsong dessutom. Vi har några tyngre lådor men är dom tyngre än typ 25 kg så hjälps vi åt. Och så står vi ju upp långa arbetspass och så har jag foglossning, men sjukskrivningen är för både ljumskbråck, foglossning och åderbråck i underlivet. Men tvivlar inte på att det jobb är ännu tyngre, men hade då aldrig pallat att jobba denna graviditeten ut. Mår mycket sämre än förra gången. Men som sagt så känns det som att det beror mer på handläggaren och hur man formulerar sig än på vilket yrke man har :(
    Nej, det låter rätt lika förutom att vi inte har någon backe att dra upp pallarna för, men i övrigt så måste vi springa fram och tillbaka mellan varuplock och kunder i kassan då vi jobbar mycket ensamma trots att butiken är stor. Vet precis vilka hyllor du pratar om och såna har vi med, nästintill omöjligt att plocka upp varor på nedersta hyllan och det ska ofta flyttas om för att hålla nyhetsvärdet i butiken.

Jag skickade in samma ansökan som förra gången med några förändringar (det har bara gått två år sen sedan förra gången jag var gravid), så jag förstår inte på vilket sätt mitt jobb blivit lättare enligt dem...

Åh, funderar på att överklaga men känner att orken är sådär. Känns ju som om det slutar med sjukskrivning annars om jag inte fixar det i vilket fall som helst. Förra graviditeten blev jag sjukskriven på 50% redan innan HPn började gälla.
  • minjalin
    Upptagen skrev 2011-11-25 19:10:06 följande:
    Nej, det låter rätt lika förutom att vi inte har någon backe att dra upp pallarna för, men i övrigt så måste vi springa fram och tillbaka mellan varuplock och kunder i kassan då vi jobbar mycket ensamma trots att butiken är stor. Vet precis vilka hyllor du pratar om och såna har vi med, nästintill omöjligt att plocka upp varor på nedersta hyllan och det ska ofta flyttas om för att hålla nyhetsvärdet i butiken.

Jag skickade in samma ansökan som förra gången med några förändringar (det har bara gått två år sen sedan förra gången jag var gravid), så jag förstår inte på vilket sätt mitt jobb blivit lättare enligt dem...

Åh, funderar på att överklaga men känner att orken är sådär. Känns ju som om det slutar med sjukskrivning annars om jag inte fixar det i vilket fall som helst. Förra graviditeten blev jag sjukskriven på 50% redan innan HPn började gälla.
    Jo precis, vi jobbar också ensamma en hel del, eller möjligtvis 2 pers, men är en liten butik. Är 5 anställda sammanlagt som driver butiken.

Mins sons dagisfröken blev nekad sitt förra barn för 2 år sedan trots att alla andra på förskolan blivit beviljade, och hon överklagade så högt upp det gick men fick ändå ingenting. Denna gången fick hon full. Så sjukt! Försök orka överklaga, men vet hur det är. Jag orkade aldrig förra gången utan bara godtog deras beslut. Jag har vart halvtidssjukskriven sen v 22+3 denna gången. Senast försökte jag inte ens bli sjukskriven eftersom man hade hört att det var så svårt och så hade jag en chef som ansåg att jag antingen fick bli helttidssjukskriven, eller inte sjukskriven alls typ. Och jag var ung och osäker och bet ihop. Men det märks att det tär på kroppen att vara gravid tätt för allt har kommit mycket tidigare och vart mycket värre och så har man dessutom en liten hemma som precis fyllt 2 år som kräver sitt. Hoppas det löser sig för dig i alla fall!!!!
  • rocky road

Jag jobbar i kassa på ICA-butik. Jag fick inte havandeskapspenning beviljad. Jag överklagade, men fick inte igenom det pga att jag inte har tunga lyft.

• längtann87

Rocky road hade du skrivit detaljerad om dina arbetsuppgifter? Jag väntar fortfarande på intyget som jag ska få från chefen. Men jag känner att jag ibte orkar längre. Har foglossning.

• rocky road
    längtann87 skrev 2011-11-26 13:21:49 följande:
    Rocky road hade du skrivit detaljerad om dina arbetsuppgifter? Jag väntar fortfarande på intyget som jag ska få från chefen. Men jag känner att jag ibte orkar längre. Har foglossning.
    I mars 2008 fick jag havandeskapspenning för de tre veckor som jag sökt, och hade då exakt samma arbete som idag! Så när jag sökte för april 2010 skrev jag ungefär samma sak. När jag sedan överklagade försökte jag skriva lite mer detaljerat. Det jag tog upp var bland annat att jag inte fick plats, att kassaapparaten inte går att förflytta så jag hade svårt att nå fram till tangenterna, att jag fick ont i ryggen och kroppen av den obekväma arbetsställningen och dessutom skrev ju arbetsgivaren samma sak som jag i intyget. I svaret jag fick stod det att det endast är tunga lyft som ger havandeskapspenning och det har inte jag. 
  • silverfrost

Blir så irriterad när de påstår att det inte är tungt att sitta i kassan :@ det ÄR tungt,trångt och stressigt!!!

• Upptagen
    silverfrost skrev 2011-11-28 01:24:40 följande:
    Blir så irriterad när de påstår att det inte är tungt att sitta i kassan :@ det ÄR tungt,trångt och stressigt!!!
    Och inte heller är det tungt att STÅ i kassan i 10 timmar... De är roliga på FK...
  • Fiffigt
    silverfrost skrev 2011-11-18 19:41:12 följande:
    Jag jobbar som butiksbiträde och sitter mest i kassan på mitt jobb...ansökte och fick avslag trots min chef skrev att jag inte va omplaceringsbar, mycket tunga lyft och ensidig belastning. FK ansåg det inte giltligt nog.... har överklagat nuu så vi får väl se vad som händer Gråter Blir bara så j***a ledsen för jag fattar inte hur jag ska orka ( är i v 32 nu) speciellt inför jul. Har världens foglossning och att stå upp i kassan i 8-10 timmar är ingen höjdare,,,,

I mitt personliga brev skrev jag iaf hur länge jag satt i kassan,att det va svårt att ta rast, att det va trångt och att den ömtåliga magen va ivägen. Jobbigt att böjsa sig för att plocka fram cigglimpor,läkemedel,tobak och snusstockar... Vilka varor som hamnar på kassabandet och ungefär va de väger. Sen berättade jag om vad vi får göra när det är lungt i kassan så som att städa,plocka godis o finkem och för att inte tala om veckotidningarna som ska packas upp, vad buntarna väger och hur mycket returer det brukar bli.... men detta va tydligen inte tillräckligt Rynkar på näsan

Önskar er lycka till och berätta gärna hur det gick!!!

Varma kramar!!!   
    Hej
    tror faktiskt inte man får stå i kassan så många timmar / dag. Tror 6timmar det är som mest. Så kolla upp det,. Kolla med facket. 
Svar på tråden Kassörer som har sökt/ska söka havandeskaps penning.