• öbarn

hur mycket betalar man själv för ivf??

hej!! jag undrar hur mycket man betalar för ivf?? går det inte via landstingets taxor??
    är det samma med insermering??någon som vet hur det går till??

• Svar på tråden hur mycket betalar man själv för ivf??
  • Winnie

IVF kostar ja, om man går på en privat klinik. Går du via landstinget kostar det ingenting (mer än 1800 i mediciner och 900 för vårdavgiften, det finns nämligen max-tak för det.) Men många orkar och vill inte stå i landstingskön och vänta, vissa landsting har nämligen köer på flera år. Då går man istället privat om man har råd. Priserna varierar hos olika kliniker, men ett ex är CvL i Uppsala där vi gick: 1 försök kostade 21.000 och 3-pack 42.000 kr. Då är de ändå billiga jämfört med många andra kliniker...

• LittleMee

När vi gjorde ICSI i våras fick vi betala sammanlagd 23000kr på ett privat klinik. Sen tillkommer det ju 1800kr för sprutorna, sprayen osv. Första gången växte inte mina äggblåsor som dem borde så vi fick lägga till ytterligare 2500 till våra läkare.

Nu står vi i kö för att göra det via langstinget. Vad jag har uppfattat så behöver vi bara betala för läkarbesöken och medicinen.

Har tyvärr ingen erfarenhet av insemination.

• öbarn

little mee.. när jag pratade med sahlgrenska innan jul så berättade de att de skulle göra om systemet för att få kortare väntetid..bra va?? det är precis vad vi behöver vi alla som väntar.. lycka till..

• LittleMee

Vi står i kö till Huddinge. Jo, har hört att kön är kortare även där. Men har också hört om deras kösystem. Att vissa som har väntat kortare tid får tid snabbare än dem som har väntat längre. Jag vill helst inte tro på nåt förrän jag ligger där i smärta inför äggplockningen

• MariaS72

Ja, jag undrar hur det tänkte lösa det där med kötiderna... är det "bara" att göra om systemet blir man ju vansinnig på att det inte har gjorts förut, står själv i Sahlgrenskas kö men om allt går vägen med vår graviditet som kom till efter privatförsök så är min plats i alla fall ledig...

Svar på tråden hur mycket betalar man själv för ivf??