• Anonym (fru)

opålitlig man.

Min man har under tre års tid ljugit för mig om att han inte röker, vilket han gör då jag hittar gömda cigarettpaket hemma och då barnen ser honom röka ibland då han är ute.

Det kanske inte låter som något stort problem, och det hade det kanske inte hade varit häller om han bara varit ärlig om sitt rökande. Han har tidigare snusat och jag har aldrig haft några åsikter om det utan accepterat det som en del av honom. Han bestämde själv att han skulle sluta snusa, vilket han också gjorde. Jag stöttade honom i detta, och sa inget om det då han fick ett återfall. Men sedan slutade han helt att snusa och jag trodde att allt var bra...

Efter ett tag började han bete sig konstigt och jag kände genast att han luktade rök då han kom hem från jobbet på kvällarna och jag tog upp detta med honom och han ljög mig rakt i ansiktet. Detta pågick ett tag och sedan erkände han att han rökte "lite" men att han just hade slutat (detta är tre år sedan).

Varje gång jag tar upp detta så lovar han att vara ärlig och stå för detta, att han skall sluta smyga, ljuga och att han skall visa mig den respekten. Men nu är vi där igen, för några dagar sedan luktade han underligt då vi lagt oss och idag hittade jag cigaretter och tändstickor i tvättstugan.

Problemet är inte rökningen, problemet är att han gör sig sådant besvär att ljuga om något som jag egentligen inte har någon åsikt om. Bör jag vara orolig att han ljuger om annat också? Just nu funderar jag ju på vad som är sant och inte i våra liv, tillslut funderar jag till och med på om han faktiskt älskar mig eller om det är lögn också, något han säger bara för att dte är lättast då det skulle bli för dyrt och besvärligt att separera, för uppenbarligen så lever han ju som han vill ändå, trotts mig, och han har ju uppenbarligen ingen respekt för mig, och bryr sig inte om mina känslor.

Vad tycker du om detta?

• Svar på tråden opålitlig man.
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Jag förstår att du ställer dig alla de här frågorna. Det behöver inte betyda att du har fog för din oro om olika saker men din mans sätt att ljuga om cigaretterna är bekymmersamt. Han behöver själv bättre förstå varför han gör så och viken effekt det får på dig och på er relation. Hans lögner om cigaretterna medför att du får svårt att lita på honom i olika frågor och det ställer till problem för er. Som sagt, din man måste ta sitt ansvar för att han ljuger och förstå att det orsakar er problem. Kanske behöver han prata med någon utomstående om sitt beteende.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (fru)

Tack för ditt svar, det känns skönt att jag inte bara är tjatig, gnällig och överreagerar. Jag skall ta upp detta med honom igen och försöka få honom att förklara för mig varför han ljuger, då kanske han kommer på något själv också, någon anledning som han inte tänkt på själv ens

Svar på tråden opålitlig man.