• Mellanmjölkens land

När skulle ni vänt framåt?

Hur tidigt skulle ni vända ett barn om det bara gäller under semestern (1-2v, 1-2ggr/år)?

Det finns i stort sett bara framåtvända stolar att få tag på i landet det gäller. Skulle ni tvingat ner det motspänstiga barnet i babyskyddet så länge som det får plats och sen vänt framåt? Eller skulle ni tagit med en stol från Sverige och riskerat att den skadas på flyget?

Vi har möjlighet att förvara en stol där mellan resorna.

Bilresorna det gäller är 1h från/till flygplatsen och en del kortare (<30 min) resor på plats. Bussarna går inte så att man kan ta buss istället för bil.

Såsmåningom blir det antagligen ett småsyskon, skulle ni vänt 1an när 2an vuxit ur babyskyddet (borde inte kunna bli före tidigast 2,5-3årsåldern)?

• Svar på tråden När skulle ni vänt framåt?
  • Lantani

Jag hade köpt en britax two way och tagit med ner, och förvarat där!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Mellanmjölkens land

Eftersom syskon är plannerat såsmåningom köper vi antagligen en till hi-way. Den är förhållandeviss billig, lättmonterad och tar inte så mycket plats i bilen. När 2an vuxit ur babyskyddet är 1an antagligen stor nog för att kunna vändas och då kan vi köpa en bältesstol där medan 2an ärver hi-wayen.

• Cecci78
    Mellanmjölkens land skrev 2011-11-20 19:50:33 följande:
    Eftersom syskon är plannerat såsmåningom köper vi antagligen en till hi-way. Den är förhållandeviss billig, lättmonterad och tar inte så mycket plats i bilen. När 2an vuxit ur babyskyddet är 1an antagligen stor nog för att kunna vändas och då kan vi köpa en bältesstol där medan 2an ärver hi-wayen.
    Ja är han/hon över 4-5 år då så är det ju inga problem.
  • Kravmärkt

Du skriver först "tvinga ner det motspänstiga barnet" för att sedan tillägga att det gäller resor på max 1h. Då är det väl värt lite fajt för att barnet ska slippa dras med whiplash resten av sitt liv? Köp begagnat och ta med ner är mitt råd.

• Linastrumpan

Jag hade utan tvekan köpt en bakåtvänd stol och tagit med den dit. Hade köpte den största man kan (two way) och när det eventuella syskonet kommit köpt en till lika dan om inte den stora varit 5år eller äldre.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Mellanmjölkens land

Det är tveksamt om vi får in en two-way i bilarna som vi kan låna på plats. Eftersom vi antagligen kommer hoppa mellan bilar känns det även viktigt att stolen är lättmonterad. Eftersom vi har en sån hemma skulle det kännas lite konstigt att köpa en dyrare stol att ta med när den kommer användas så lite.

• t0va
    Mellanmjölkens land skrev 2011-11-21 08:17:00 följande:
    Det är tveksamt om vi får in en two-way i bilarna som vi kan låna på plats. Eftersom vi antagligen kommer hoppa mellan bilar känns det även viktigt att stolen är lättmonterad. Eftersom vi har en sån hemma skulle det kännas lite konstigt att köpa en dyrare stol att ta med när den kommer användas så lite.
    hi-way är ju en liten stol som passar i de flesta bilar. 

Jag hade köpt begagnat och tagit med, inte en chans att jag skulle kört babyskydd eller framåtvänd.  
  • tarrrap
    cosinus skrev 2011-11-20 13:38:01 följande:
    Jag har haft en 18 mån i babyskydd vid en resa och det gick alldeles utmärkt. Hon var lite sur och det var lite trångt om benen men det gick absolut utan problem.

Sämre än en riktig bakåtvänd så klart men förmodligen ljusår bättre än frammåtvänt om det är alternativet.
    Jo förutsatt att huvudet inte sticker upp över kanten antar jag att det kan vara ok (dock mindre säkert än en riktig bilstol), men jag tror trots det att jag satsat på en stol som är anpassad för ålder och storlek.
    Som jag skrev tidigare är jag inte mer sugen på att mitt barn skadas bara för att det är semester, jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något. Har jag råd med semester så har jag definitivt råd att se till så mitt barn inte är i fara när det åker bil på semestern. Finns annat att snåla på...
    Men det är så jag resonerar, fritt för andra att göra annorlunda.
  • Mellanmjölkens land
    tarrrap skrev 2011-11-21 08:43:38 följande:
    Har jag råd med semester så har jag definitivt råd att se till så mitt barn inte är i fara när det åker bil på semestern.
    Semester är i det här fallet att hälsa på släkt utomlands
  • tarrrap
    Mellanmjölkens land skrev 2011-11-21 15:14:07 följande:
    Semester är i det här fallet att hälsa på släkt utomlands
    Åka till släkten när man är ledig räknas väl också som semester och något ni anser er ha råd att göra, och ger väl inte mindre anledning till att ett barn ska åka säkert... Men som sagt , det är min åsikt, alla har rätt att göra efter eget huvud.
  • FrkJenny

Från 4-4,5 års ålder har vår son fått åka framåtvänd enstaka sträckor. Innan dess är det helt uteslutet för vår del.
    Sälvfallet skulle jag inte heller vänt barn nr 1 redan vid 2,5-3 för att ett yngre syskon behöver just den stolen (om jag tolkar din sista fråga rätt). Då får barn nr 1 ett större bakåtvänd stol (Britax Twoway?) eller så får det yngre syskonet en egen stol.

Vilket land är det det rör sig om?  och hur stort är barnet? Det kanske inte är omöjligt att få tag på en "convertible" stol som klarar relativt hög vikt bakåtvänd?

Svar på tråden När skulle ni vänt framåt?