• KRSn

Ettåring i Thailand, vad ska vi göra, vart ska vi åka?

Jag veet att det finns en thailandstråd och jag försökte hoppa
    in i den, men den var så rörig och jag visste inte vilka som pratade om vad.

Vi ska åka tid en månad, mitten av januari - mitten av februari och jag
    undrar vart det kan vara bra att resa med barn? Vi kommer ha mina
    föräldrar med oss som ibland vill vara "barnvakter så vi kan göra nåt själva"
    Sonen kommer att vara precis ett år när vi är där.

Så, tipsa mig om aktiviteter/ utflyter / ställen där man kan ha med
    sitt barn. :))       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-20 14:09
    Vill också fråga vad för typ av vagn man bör ha med sig??

• Svar på tråden Ettåring i Thailand, vad ska vi göra, vart ska vi åka?
  • Dixie

ang vagn så brukar vi alltid ha med vår carena easy vagn på semester, funkar mycket bra! och bärsjal/sele är bra att ha med, särskilt på flygplatsen. 

en sack ´n seat kan också vara bra att ha med  - det finns kanske inte barnstolar överallt.

trevlig resa! 

• KRSn
    Dixie skrev 2011-11-20 22:41:40 följande:
    ang vagn så brukar vi alltid ha med vår carena easy vagn på semester, funkar mycket bra! och bärsjal/sele är bra att ha med, särskilt på flygplatsen. 

en sack ´n seat kan också vara bra att ha med  - det finns kanske inte barnstolar överallt.

trevlig resa! 
    Vi har en carena easy sulky hemma och jag satt och funderade på om den blir för stor, men det blir den inte då..
    Vi köpte den begagnad och fick ingen väska till, finns det? Hur packar man den annars?

Åh, vad kul, sack n' seat och sele står på min packlista :D
  • Kina79

Håller med om sele/sjal. 
    När vi var i Thailand så fanns det ofta höga barnstolar, men ingen bygel eller nåt, då tog vi sjalen och knöt fast barnet

Med första barnet var vi bl.a. i Hua HIn, på Koh Chang och i Bangkok.
    När vi hade två (då 8-9 månader och 2 år och 10-11 månader) var vi 6 veckor på Koh Lanta- underbart barnvänligt ställe. + att vi var lite i Hua HIn och lite i Bangkok.

Glöm inte myggnät till vagnen!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Agnes och Ville

Koh Chang skulle jag rekomendera!

Ang väska till vagnen så går det att köpa annars tar man en sån där vagnspåse man kan köpa på flygplatsen.
    Vi packade ner vagnen i ett golfbagsfodral, perfekt för där fick vi även ner flytväst, välling, blöjor mm!

• Maj80

Hej

Vi ska åka till Thailand med våra barn i januari, minstingen är då 1,5 år och storebror 5 år. Storebror har vi rest med sen han var 8 månader och det jag kan rekommendera är:

- bra vagn med liggläge så han (?) kan ligga o sova när ni är ute o käkar mm på kvällarna. Vi har mclaren techno xt, har haft den i 5 år o är fortf grymt nöjd med den.

- sack n seat = bra

- alvedon, feberterm, vätskeersättning för barn, välling (ifall den blir sjuk eller äter dåligt)

I thailand kan du köpa resten, de har grym sjukvård (som vi tyvärr fick uppsöka förra resan dit då sonen var jättedålig).

Vart ni ska åka? Beror på vad ni vill ha o hur resvana ni är! Jag o min man har backpackat i thailand två gånger men förra gången reste vi dit första gången med barn o var då på kau lak och nu ska vi till tri trang beach (phuket). Jag vill vara lite bekväm med barn, gärna direktflyg + kort transport, bra hotell, nära till sjukvård mm. Vill inte behöva transporteras om inte man är sugen, allt ska finnas tillgängligt. Förra gången var som sagt vår son sjuk (åt inte o drack inte på 4 dagar) o därmed var vi MYCKET på hotellet så boendet är viktigt. Lycka till! Thailand är underbart! De är fantastiska mot barn, sjukvården är bra och alla är trevliga.

• Marre78

Hej!
    Vi kommer oxå resa till thailand i februari, blir där 3,5 veckor. Ha en dotter som kommer att vara 10,5 månader när vi reser och storebror är 6 år. Storebror har varit där tidigare oxå både vid 1 år och vid 2 år. Vi har alltid varit i Phuket, men flyttat runt oss lite, så även denna gång. Koh Lanta är kanon för barnfamiljer, vi provade oxå Phi-Phi men där är mer livat och mer för ungdomar...men det är fint där. Sen har vi bott i Karon men stranden där har ofta höga vågor och är inte speciellt barnvänlig. Denna gång blir det Kamala, Nai Harn och sen Kata beach.
    Kommer oxå ta med en Carena Easy fast egentligen föredrar jag en vagn med riktiga däck och inte en sulkymodell. Sist hade vi en Brio race men tyvärr är liggläget lite för dåligt på den så därför kör vi en carena denna gång. Tar oxå med både bärsele och sack´n seat, välling. Blöjor finns jättebra att köpa där så det tänker jag inte släpa. Relexer till vagenen och oxå ett bra tips.

Svar på tråden Ettåring i Thailand, vad ska vi göra, vart ska vi åka?