• strössel

Vad bjöd ni på efter dopet ?

Vad bjöd ni på efter dopet ? Vi har gäster som kommer ha åkt långt så vi är inne på nån slags mat och sen doptårta och kaffe men vad ska man bjuda på ?

• Svar på tråden Vad bjöd ni på efter dopet ?
  • MammaTove

Vi hade smörgåsbuffé, att man fick göra egna mackor, och så tårta/kakor.. Kaffe/te/saft/läsk..
    Våra gäster kom blandat från 5min ifrån oss till 16 mil ifrån oss och det kändes lagom..  

• Frontline

Smörgåstårta till vuxna och bullens varmkorv med bröd till dom barnen som inte åt av smörgåstårtan.
    Sen vart det lite kakor och tårta till kaffet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lattjo

På sonens dop vart det tårta på tårta. Dvs smörgåstårta och sen tårta. På dotterns dop gjorde vi en jättestor salladsbuffé med alla tänkbara saker på. Sen tårta efteråt.

• MrsLondon

Hur många gäster hade ni? Känns så dyrt med smörgåstårta men det är ju så gott!  Vi tänkte eventuellt köpa tårta och ha, men med 60 gäster skulle bara tårtan gå på ca2tusen.. Allt för att slippa hålla på och göra massa extra inför dopet själv.

Sen undrar jag en sak. Vi ska döpa i kyrkan. Men kommer vi ändå få fixa med fikat själv eller kan kanske nån från församlingen göra det?  Hur kul är det att bjuda upp gäster 100 mil ifrån och sen behöva stå i köket...

• goatess82
    MrsLondon skrev 2011-11-20 15:33:57 följande:
    Hur många gäster hade ni? Känns så dyrt med smörgåstårta men det är ju så gott!  Vi tänkte eventuellt köpa tårta och ha, men med 60 gäster skulle bara tårtan gå på ca2tusen.. Allt för att slippa hålla på och göra massa extra inför dopet själv.

Sen undrar jag en sak. Vi ska döpa i kyrkan. Men kommer vi ändå få fixa med fikat själv eller kan kanske nån från församlingen göra det?  Hur kul är det att bjuda upp gäster 100 mil ifrån och sen behöva stå i köket...
    vi hade tårta för 50 pers och det kostade 1500 kr plus en extra bit utan skaldjur.
    Vi länade kaffestugan brevid kyrkan och fixada dukade dagen innan, så åkte vi ca 30 min tidigare och lämnade tårtorna.
    Så hade vi plast bestik och pappertallrikar och dylikt så det bara var och kasta allt i svart sopsäck när det var slut sen.
    Kaffet hade vi laddat dagen innan också, så hade vi drickabakcar ås folk tog för sig själva!
  • MrsLondon
    goatess82 skrev 2011-11-20 15:38:55 följande:
    vi hade tårta för 50 pers och det kostade 1500 kr plus en extra bit utan skaldju
    Vi länade kaffestugan brevid kyrkan och fixada dukade dagen innan, så åkte vi ca 30 min tidigare och lämnade tårtorna.
    Så hade vi plast bestik och pappertallrikar och dylikt så det bara var och kasta allt i svart sopsäck när det var slut sen.
    Kaffet hade vi laddat dagen innan också, så hade vi drickabakcar ås folk tog för sig själva!
    Men du toppen =)  Tack så mycket för svaret. Blev faktiskt klokare.   Är ett kontrollfreak och blir tokig då jag inte har svar =)
  • goatess82
    MrsLondon skrev 2011-11-20 15:43:09 följande:
    Men du toppen =)  Tack så mycket för svaret. Blev faktiskt klokare.   Är ett kontrollfreak och blir tokig då jag inte har svar =)
    Här är en till, är inte lugn förrän jag vet att allt är välplanerat och på sin plats=)
  • Momalicious

Vi hade några väldigt matiga sallader med tre sorters hemgjorda dressingar, smörgås och prinsesstårtor till efterätt.

• strössel

Tack för era svar vi är inne på smörgåstårta med, och sen tårta. Smidigt så slipper man stå där och krångla utan kan bara ställas fram maten.

• Emma 02

Första barnet hade vi bara kaffe, bullar, kakor och tårta.

Andra barnet gjorde vi sallad. Vi ville egentligen ha smörgåstårta men med glutenallergiker, mjölkallergiker, vegetarian, ej fiskätare m.m bland de bjuda så gjorde vi olika skålar med sallad, tomat, gurka, oliver, paprika, kättbular, skinka, räkor, majs, ost, pasta med mycket mera + bröd och olika såser. Då kunde alla komponera sin egen sallad efter öskemål och smak.
    Efter det bjöd vi på kaffe och kaka.

• kica

Vi hade fika, (var 1:a advent) så vi hade lussebullar,pepparkakor, tårta, kaffe osv.  Sen hade vi sagt till de som åkte långt (17 mil) att vi äter ihop efter hos oss sedan. (och då hade jag förberett pot.gratäng och fläskfilé) På det sättet fick vi även lite tid till att umgås bara med dem som åkt långt...

• MrsLondon
    goatess82 skrev 2011-11-20 15:46:39 följande:
    Här är en till, är inte lugn förrän jag vet att allt är välplanerat och på sin plats=)
    Vad skönt att man inte är själv =)  Jag håller på att bli tokig av all planering.  Hur ska man duka, ska det vara fria platser så de får sitta vart de vill med mera...  Och dessa vegetarianer..  De kan ju inte äta något! Funderar på att ge dem bark :D
  • goatess82
    MrsLondon skrev 2011-11-20 16:31:13 följande:
    Vad skönt att man inte är själv =)  Jag håller på att bli tokig av all planering.  Hur ska man duka, ska det vara fria platser så de får sitta vart de vill med mera...  Och dessa vegetarianer..  De kan ju inte äta något! Funderar på att ge dem bark :D
    jag dukade först, sen tog jag bort det och ställde allt brevid tårtan så folk fick ta själva och sätta ner rumpan vart dom ville, hade gjort ett bord åt oss, men ingen fattade det och satte sig där iaf.
    Dock var det för det bästa, då delade vi upp oss och satte oss med dom som inte kände några sen innan=)
    Säg till när du beställer tårtorna att du vill ha en veg bakelse brevid, det brukar dom fixa=)
  • CrazyLady

Vi bjöd på Exotiska fat:
    10 sorters frukt, kyckling, fläskfile, kassler, rostbiff o potatissallad o hemmagjord ananassås

O så bakade jag 3 st tårtor =)
    O så hade vi läsk o kaffe oxå

Vi var 40 pers

• Mimmi O

Vi hade exotisk planka! Det är väldigt mättande på ett fräscht sätt. Dock så är det dyrt. Vi var ca 30pers och betalade 105:- /person och då blev det väldigt mycket över.

• Elizabeth86

Vi hade dop igår.
    Jag hade hyrt bygdegården som jag hade tillgång till från kvällen innan, så jag dukade på morgonen (dopet började 14.00) och gjorde allt klart innan.
    Vi bjöd på potatisgratäng (sådana färdiga i påse), svärmor hade gjort kycklingfiléer, färsrullader och piroger, grönsallad och ostbricka, allt var lagat innan och varmhölls under tiden vi var i kyrkan.
    Mamma hade gjort doptårtor.
    Vi var drygt 40 pers och det var en hel del långväga gäster.

Jag tycker det beror lite på när dopet är och om folk har åkt långt. Vi som hade mitt på dagen kände att vi ville bjuda på riktig mat och inte bara fika.

Svar på tråden Vad bjöd ni på efter dopet ?