• Anonym (M)

Plötsligt otrygg son

Hej,

Jag har en fundering angående min pojke på 21 månader. Han har alltid varit en mkt trygg kille som inte varit så beroende av mamma/pappa förut. Han har gått på dagis sen augusti och förutom ett bakslag vid inskolningen har han älskat dagis och knappt hunnit säga hejdå. Även personalen har sagt att han är självständig och glad jämt och att det fungerat jättebra.

För ca 2-3 veckor sedan hände det väldigt plötsligt att det slog om (från en dag till en annan) och han blev jätteledsen när jag lämnade på dagis. I början var det bara vid lämning men nu har personalen t.o.m ringt så jag får hämta tidigare för han är ledsen och vill inte äte/sova. De säger att han går och ropar mamma, mamma, mamma hela dagarna vilket han även gör hemma ofta också. Han brukar alltid sova i egen säng i eget rum hela natten men vill nu sova med oss nästan varje natt. Han är även pappigare och ska mysaoch pussa pappa mkt hela tiden.På dagis säger de att inget speciellt hänt och att allt är som vanligt. Han är även plötsligt blyg mot främlingar vilket han inte varit förr.

Han har endel omkring sig just nu som vi funderar på om det kan påverka. Vi har nyligen fått veta att han eventuellt har glutenallergi. Ett blodprov har visat på det och han ska i nästa vecka genomgå en tarmbiopsi (men det vet ju inte han och detta började mycket tidigare). Han verkar fysiskt må bra annars vad jag märker. Han ska även bli storebror om ca 1 vecka vilket han verkar förstått. Han "pratar" om bebisen och tittar i böcker om bebisar och klappar magen och så.

Jag har även hört att det finns något som kallas närmandefasen. Kan det bero på detta?

Vi har beslutat att låta honom vara hemma från dagis till efter årsskiftet så vi alla får landa i den nya familjemedlemmen och ev glutenallergi innan vi går vidare med att han inte vill gå till dagis. Tror du det är ett klokt beslut?

Är detta normalt? och vad gör vi om han forstsätter såhär?

Tacksam för snabbt svar.

• Svar på tråden Plötsligt otrygg son
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Er son har också kommit i en medvetandefas, förstår så mycket mer och registrerar saker och ting på ett annat sätt.

Vilket klokt beslut att låta honom vara hemma ett tag och att ni alla får landa och bara vara.....

Tror sonen är helt normal och han har ett helt normalt beteende. Avvakta och bete er som ni alltid gjort.

Om det fortsätter tycker jag det skulle vara klokt att ta kontakt med er BVC-sköterska som har nära samarbete med barnpsykolog, som är så proffsig och kan hjälpa till och stötta.

Tusen Lycka till med hela er familj.// Carmen

Svar på tråden Plötsligt otrygg son