• Anonym (Pappan)

6 (snart 7)-åring som kissar i sängen

Hej!
    Vi har en son som i mars fyller 7 år.
    Senaste halvåret ungefär, så har han börjat kissa i sängen om nätterna allt oftare (det har hänt öven tidigare, men inte i denna mängd).
    Ibland kan det vara ett par gånger i veckan, men ibland även 4-5 nätter i sträck.
    Dagtid är det aldrig problem, eller visst har det hänt, men inte som skulle vara på ngt vis ett tecken på samma problem.
    Han får alltid kissa innan han lägger sig, vi minskar mängden dryck vid senare måltider, vi går på toa med honom när vi går och lägger oss och ibland har vi även gått upp mitt i natten för att han ska få kissa.
    Men likväl så vaknar han av att han kissat i sängen. Följden blir att vi får tvätta av honom, slänga tvätt i tvätten och låta honom sova hos oss resten av natten- till följd av att alla är så mkt tröttare om morgnarna. Det är väl kanske det minsta problemet iofs...
    Både min fru och henne lillebror hade sängvätarproblem upp till 8-9 årsåldern, jag vet dock inte om det är ärftligt.

När han var mindre så vaknade vi att han var ledsen, detta var ett ständigt tecken på att han behövde gå på toa, när han kissat klart så somnade han om... men nu vaknar han inte förräns efteråt.

Tips?
    Råd?

All hjälp mottages tacksamt...

• Svar på tråden 6 (snart 7)-åring som kissar i sängen
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Er son sover så djupt och vaknar inte av signalerna att han behöver kissa, det har visat sig i studier att det finns ärftlighet i detta.

Det finns hjälp att få.

Tag kontakt med barnmottagningen i ert område och be  att få en bedömning av den personal som hanterar just dessa ärenden.

Ni är inte ensamma och det är jättetufft.

Lycka till//    Carmen

Svar på tråden 6 (snart 7)-åring som kissar i sängen