• Anonym (undrande)

Mjölkproteinallergi, hur länge skall man utesluta mjölk?

Hej!

Jag funderar på om min bebis kan vara allergisk/överkänslig mot komjölksprotein och skulle behöva lite råd inför att jag skall utesluta mjölk ur min kost. Min dotter har ganska mycket problem med magen, mycket gaser, täta avföringar och uppblåshet. Jag har redan testat att äta mjölkfritt under 3,5 vecka dock utan att jag såg några direkta resultat men fick sedan höra av läkare nr 2 som jag rådfrågade att den tiden inte var tillräcklig för att kunna se resultat, utan att det är minst 4 veckor som gäller. Läkare nr 1 och sjukvårdsrådgivningen sa dock att det räcker med en vecka, vad är korrekt?!  Det är mycket förvirrande att informationen som ges är så olika.

Jag funderar också på om avföringen brukar påverkas på något sätt vid allergi. Är löst bajs och slem i avföringen ett vanligt symptom?

Kan även tillägga att min dotter har torr hud som jag också funderar på kan vara en reaktion.

Vilka andra födoämnen är annars vanliga att spädbarn reagerar mot om det nu inte skulle vara mjölken?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Mjölkproteinallergi, hur länge skall man utesluta mjölk?
  • Allergiexperten

Hej! Magbesvär är vanligt hos spädbarn och behöver inte betyda att barnet har allergi. Oftast är det mjölkprotein och ägg som är den vanligaste orsaken till hud och magbesvär hos spädbarn.

I normalfallet brukar man säga att om barnet har besvär med eksem på huden behöver man utesluta mjölkprotein under minst ett par veckor för att se om huden blir förbättrad, samtidigt bör man också smörja huden med cortisonkräm samt mjukgörande krämer för att läka ut eksemet.
    Om barnet endast har magbesvär brukar cirka en veckas mjölkfrihet visa om magbesvären minskar. Avföringen kan innehålla både slem och vara lös utan att det är något fel, det som däremot bör bedömas är blod i avföring, ilsket grön eller svart avföring.

Att du får olika råd av olika läkare beror på att varje läkare gör sin egen bedömning utifrån symtomen barnet har. Det finns inget regelverk för hur läkare ska bedöma utan det är varje läkares kunskap, erfarenhet och kompetens som avgör. Det finns dock generella råd inom svenska barnläkareföreningen som barnläkare kan följa.
    Att ha torr hud är inget ovanligt hos spädbarn men om barnet dessutom har magbesvär är det ett observandum. Det finns en koppling mellan eksem på huden och allergi eller överkänslighet.
    Alltså: växer ditt barn inte bra, har besvär med magen och har torr hud så uteslut allt mjölkprotein och ägg ur kosten och ta kontakt med barnläkare för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha    

Svar på tråden Mjölkproteinallergi, hur länge skall man utesluta mjölk?