• Stressiga mamman

Hur står ni ut med ett samboex som vill sabba?

Min sambos ex har inte gjort annat än att hata mig från första dagen vi sågs. Trots att det var hon som var otrogen mot min sambo när de var tillsammans och ville separera. När jag och min sambo sen blev tillsammans "ångrade" hon sig. Min sambo förklarade att hon har haft sin chans och att det är vi nu.

Inte bara att hon försöker sabba vardagliga saker med att inte skicka med läxor, info om tandläkare, uppläggningen med semestrar, pratar skit om oss inför barnen och deras gamla gemensamma vänner osv. Listan kan verkligen göras hur lång som helst.

Det värsta är nog ändå att hon försöker vända deras barn emot oss genom att prata om hur dåligt det är hos oss, att inte vi ställer upp för dem, hon "köper" hem dem våra barnveckor genom att ringa om aktiviteter hon precis lika gärna kan göra hennes vecka osv. Och det värsta är att hon börjar lyckas. Barnen har börjat hata mig också, pratar illa om mina barn, hälsar inte ens på mig i skolan, gråter när de kommer hem från oss och hittar på saker som inte ens har hänt. Det duger bara numera att komma till oss när vi ska göra nåt kul. Man blir så trött och ledsen...

För ett tag sen var vi på utlandsresa vilket verkligen höjde stämningen på oss alla och resan var verkligen lyckad, men döm om vår förvåning då vi knappt hinner hem förrän vi får ett samtal att den yngsta minsann hade gråtit hela dan efter att vi kommit hem för att det var så hemskt hos oss och hon nu bara ville bo hos oss varannan helg som det äldre av barnet. Vi står som frågetecken..allt hade ju gått så bra! När vi frågade om anledningen var det bara flytande, allt från att vi hade regler hemma (som att inte äta med händerna osv) till att hennes pappa brukar ha skäggstubb ibland! Vet inte vad man ska göra längre. Det är som att varje gång vi får en lyckad stund med barnen mår exet dåligt och måsta sabba det med att truta i dem saker om oss. Och de kommer ju också väldigt i kläm och mår dåligt av att bli tvingade av mamman att tycka illa om sin egen pappa och hans familj.

Min sambo mår väldigt dåligt av det här så klart, för han förstår ju att han snart förlorar dem. Jag tycker han ska ta i med hårdhandskarna och säga ifrån och kräva att det är varannan vecka som gäller som de kommit överens om, men han vill inte tvinga dem till nåt och släpper dem för att han älskar dem säger han. Han har i stort sett gett upp. Men han humör pga detta går snart inte att leva med längre. All aggression går ut över mig och mina barn och vi börjar också må väldigt dåligt av allt. Har många gånger funderat på att ge upp honom, men jag älskar honom och vill inte att ett gammalt ex ska bestämma om vi ska vara ihop eller inte.

Varför kan man inte bara få vara lycklig med sin familj och låta barnen vara här varannan vecka och trivas och ha kul då? Vad är man för mamma om man inte vill att barnen ska trivas hos sin pappa??       

Hur ska man orka tills allt är över, det har trots allt hållt på i tre år nu. Nån mer som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Hur står ni ut med ett samboex som vill sabba?
  • javiera

Men usch vahemskt det låter!!
    Kontakta familjerätten omedelbart för allas bästa!

• Iam

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver om att sambon tar ut alla sina aggressioner på dig. 
    Min sambos ex är en riktig häxa och har gjort det mesta du kan tänka dig för att straffa både honom och mig.
    Självklart även satt barnen i mitten och använt dom som vapen.

Jag ställde faktiskt ett ultimatum.
    Antingen tar du tag i det här, och då hjälper jag dig självfallet.
    Men gör du inte det, då går jag. För jag tänker inte ta skiten från dig som ditt ex egentligen borde ha.

Han fattade galoppen och har bättrat sig avsevärt.
    I takt med att han bättrar sig och sätter upp en nolltolleransnivå mot exet, så får även han och jag det bättre. 
    När han säger ifrån till henne behöver han inte ta ut ilskan över mig och vi får tid över till att mår bra och älska varandra istället.

• ius lexis

Usch vad jobbigt ts! Kram på dej.
    Det där med att biomorsor skapar problem för barnen i det andra hemmet undrar jag om det är ganska vanligt, så gör nämligen biom här med, det är tydligen närmast misshandel att barn måste prova på mat (typ 1/4 körsbärstomat) och äta riktig mat ist för att fika.

Har oxå fått ta endel av maken skit som borde sagts till exet, jag kommer ihåg i början så kunde han spåra ur totalt i en argumentation och börja säga att jag gjort saker som hans ex gjort mot honom eller säga dåliga sidor från sitt ex och lägga dem på mej även om jag som person är totala motsattsen.Detta har han dock jobbat bort endel sedan flera år, Men han är inge rolig alls att ha med att göra om han är i bråk med exet. Hon är vidrig mot honom och extremt manipulativ med påhopp vilket gör honom enormt frustrerad. jag har sagt ungefär samma som du "Frågande 1" till honom. Bäst är det när de har minimal kontakt, både för deras barn och för mej. Mamman pratar nämligen öppet med vänner och med barnen om deras bråk och då utelämnar hon självfallet sin del i det hela och min make framstår som knäpp trots att hon varit vidrig.

Jag fick förresten veta att jag kallar barnen öknamn. Människan har tydligen sagt så. De vidriga öknamnen som deras styvhäxa (jag) brukar kalla dem är lilla plutten och lilla kotten. De namnen hittade jag på för att maken och jag har smeknamn och vlle inte att de skulle komma utanför:(

• emselott

Jag känner också igen situationen. Än så länge har inte mamman lyckats vända barnen emot sin pappa och förhoppningsvis kommer hon inte heller att lyckas med det, men självklart jag är orolig. Jag märker ju att hon försöker. Det kan mycket väl hända att hon lyckas vända barnen emot mig (den äldsta visar tendenser), men det får jag helt enkelt bara försöka leva med i så fall. Jag har bestämt att jag aldrig någonsin tänker sätta barnen i en situation där de tvingas ifrågasätta kärleken till sin mamma, för oavsett hur jävla illa hon beter sig så är hon fortfarande deras mamma och jag anser mig inte ha rätten att försätta barnen i en lojalitetskonflikt. Om det innebär att min relation med dem blir förstörd så måste jag helt enkelt ta det. Men jag skulle naturligtvis sörja.

• DrömmerOmBarn

Min sambos ex har också hatat mej sen vi sågs första gången. Jag har tagit till mej hennes barn och älskar dom som att de vore mina egna! Jag gör allt för barnen, men ändå är jag dålig för dom påstår hon. Jag får inte delta i skolaktiviteter eller fritidsintressen, men jag ska ju betala för det. Eftersom att vi har två inkomster och hon bara en. Alltså, ibland undrar jag hur hon tänker?! Och jag måste faktiskt säga att jag tycker att det är skönt att det är fler som är i min sits :)

• Bästafamiljen

hemskt och vanligt förekommande.

• Lovely f

Precis samma här!! Det är fruktansvärt och jag står också som ett frågetecken och undrar vad man ska göra åt det?

• izgo

Hade jag och min sambo (blivande pappa till bebis i magen) separerat hade jag nog stöttat honom alltså. Hon är på svart o vitt- jävligt svart sjuk. Hon klarar inte av dig. Hon vill förstöra för pappan- pappan vill ha sina barn o de får han om han kommer tillbaka, elr hur? Vad händer om ni inte pratar med bio mamman? Säger inte ett ord mer än att skicka ett sms "kmr på fredag o hämta barnen" sen inget mer? Sätt er o prata med barnen o fråga hur de känner, berätta att ni vill att barnen ska trivas och är de något som stör dem så får de berättta det!

• Lindisg

Jag förstår dig TS, livet med ett ex är hemskt. Har haft ett förhållande nu i 3 år med min sambo, bonusen fyller snart 7 år och sedan har vi ett gemensamt barn på 15 månader. Livet har ej varit sig likt från den dagen vi mötte exet av en slump på stan 2 veckan i vårt förhållande. Det var möte med familjerätten om att det inte var bra att bonusen (då 4 år) träffade många nya kvinnor i barnet liv, att min sambo skulle informerat exet att han har börjat dejtat igen, hon till och med försökte få familjerätten på sin sida att hon var tvungen att umgås med mig för att godkänna om jag var tillräcklig för bonusen. Listan är lång, jag älskar bonusen över allt annat men sedan hennes mamma har utryckligen påpekat ansikte mot ansikte att hon skulle "sno" min sambo från mig, och att min gravida mage inte skulle skydda mig, eller ännu värre när hon 4 veckor efter hen var född sa att hon "avskydde att hennes barn har ett halvtsyskon som inte var svenskt, och skulle hon kunna göra något åt det så hade hon eliminerat barnet" (Hon använde ordet "Eliminera" då hennes barn var i närheten och förstod ej vad det betydde).

Vi beslutade väldigt snabbt jag och min sambo att exet skulle aldrig få komma inärheten av vårt barn, planerat eller oplanerat, vi undviker situationer där exet plötsligt kan dyka upp. Exet har till och med gett farliga råd till hennes barn om vad bonusen kunde göra ifall om bebisen gråter mycket. Det fick vi uppleva den svåra vägen när vi en morgon hör hur bebisen (8 månader) gråter och gråter, jag går upp till henne (sover eget rum) och ser att bonusen då 6 år hänger över sängen och trycker på pumptvålen rakt över henne..... bonusens svar på tal var "mamma sa att det är bra för bebisen om hen gråter mycket" kan tillägga att bebisen fick det mesta över händerna och pyjamasen och ej ansikte och mun. bonusen har även vid flertal tidpunkter försökt medvetet sparka henne i ansiktet, och ja det är medvetet då det var både jag, hennes pappa, vår granne och hennes sambo som lekte med barnen. Bonusens svar på tal denna gången 6,5 år gammal, "mamma har sagt att bebisars huvud är mjuka som bollar och att man kan sparka runt med den"

Som sagt det är hemskt, behöver också väldigt mycket egentid för att inte göra något förhastat mot exet. men vet snart inte vad jag ska göra......

• ius lexis

Men gud, jag trodde först att det var jag som skrivit detta men glömt det eller något. Väldigt väldigt likt biomamman i våran familj. Jag förstår inte henne alls, jag tycker hon är otäck. Förstår ointe vad hon drivs av heller, för barnen far ju illa. Har förstått att hon känner sig ut konkurerad av mej, men jag är en blyg tjej som aldrig kallat mej mamma eller låtit barnen göra det, jag har alltid hur less jag än varit på biomamman sagt till barnen att de har världens bästa mamma osv osv. Jag menar VARFÖR???
    Biomamman verkar bestatt att få träffa min make enskilt utan barnen och mej. JAG HAR ALDRIG NEKAT HENNE, Men min man vill inte, han vill bara prata på telefon och träffas på barnens aktiviteter.

• Lindisg

Känner igen den historia också. Varför kan man inte bara acceptera att man har gått vidare och sluta använda barnen som vapen!`?

Svar på tråden Hur står ni ut med ett samboex som vill sabba?