• Anonym

Återkommande herpes

hejsan vet inte riktigt vart jag ska vända mig med denna frågan, min sambo har herpes i underlivet. Till saken hör att han har fått ca. 10-15 utbrott på mindre än ett år nu vilket börjar bli ganska så tröttsamt framförallt för han men oxå för mig, Han är dessutom en jätteblyg, nervös och osäker man vilket gör detta ännu värre för han, vid varje läkarbesök har han fått tabletter att ta just vid utbrott å visst hjälper dom men börjar bli både dyrt och tröttsamt för han att hålla på med detta.
    Han har även svårt att utföra sitt jobb då han sitter i en grävmaskin hela dagarna och det gör att det skaver för han.
    Har hört om att man kan få en förebyggande behandling under en längre period men när vi nämner det för läkaren säger dom att dom aldrig hört talas om detta.

Har du nått tips på hur vi ska gå till väga med detta problem, jag har fått utslag en gång nu när jag är gravid dessutom.. =(

• Svar på tråden Återkommande herpes
  • sexologen

Hej!

Gå in på smittskyddsinstitutets hemsida och läs där om sjukdomen. Jag tycker ni som par ska uppsöka läkare och förklara er situation och be om bra hjälp. Särskilt viktigt nu när du är gravid är att undvika oskyddat samlag vid ett herpesutbrott och att du till din barnmorska berättar att du haft ett fall av herpes och att din partner har återkommande problem med herpes. Se nedan tagit ur smittskyddsinstiutets hemsida:
    Reaktivering av gential herpes: Dessa återfall är betydligt lindrigare än förstagångsinfektionen. Inom ett begränsat område uppträder rodnad, blåsor och sår. Utslagen är inte alls lika ilskna, och det hela läker ut på sju till tio dygn. Ibland kan man uppleva stickningar och klåda några dygn innan blåsor och sår uppträder. Antalet recidiv (återfall) varierar, vissa får inga alls, andra får tre till fyra årligen. Ett recidiv under graviditeten påverkar inte barnet. Om en gravid kvinna har en pågående genital herpesinfektion i samband med förlossningen, finns det risk för att barnet smittas. Är kvinnan medveten om sin infektion ska hon informera barnmorskan för att eventuellt förlösas med kejsarsnitt. Det finns ingen medicin som eliminerar herpesvirus ur kroppen. Det finns dock medicin som kan lindra symtomen, såväl vid en förstagångsinfektion som vid svåra recidiv och herpesorsakad hjärninflammation. Ofta är herpesinfektionen så typisk att provtagning ej är nödvändig. Diagnosen kan säkerställas genom att sekret tas från färsk blåsa eller sår och skickas till laboratorium för viruspåvisning. Snabba metoder har också utvecklats som kan påvisa virus i ryggmärgsvätska från patienter med hjärninflammation.

Hälsningar
    Sara Dahlin 

Svar på tråden Återkommande herpes