Anonym (samma här) skrev 2011-11-23 06:43:13 följande:
Det vet jag inte? Vi har precis tagit oss igenom ett halvår av först stoppat umgänge första månaden och sedan några månader med enbart umgänge inkl kontaktperson och senaste månaden får han ha barnen på egen hand igen och vi har prewcis börjat med övernattningar igen. Redan efter andra fria umgänget kom den store hem och sa att jag var ful och dum....ord han aldrig använt förr. Jag satte ner foten och kanske har poletten trillat ner hos exet, jag kan bara hoppas!
Jag känner mig oerhört kränkt av soc behandling av mig och barnen ända sedan början, har känt att något fattats men inte kunnat peka på vad. Nu när jag läst på i SOSFS 2009:22 så ser jag att de begått tjänstefel om och om igen, kanske t.o.m. grova tjänstefel!, ända sedan oktober 2009. Går det att komma någon vart med det här, att få upprättelse på något sätt? För jag känner att om soc följt riktlinjerna från och med feb/mars 2010 så hade vi inte suttit i den här soppan idag....
Just nu "spelar" jag med barnen som insats, på inrådan. Förhoppningsvis har exet/pappan förstått allvaret och poletten trillat ner och allt blir bra från och med nu (jag mejlade och förklarde soc inställning och beredskap för att LVUa barnen) - mest troligt har han skärpt till sig tillfälligt, men inte förändrats i grunden och om X tid går allt åt helvete. Enligt polisen är han för gammal för att ändra sig, han är som han är, men jag hoppas de har fel. Och om det tar år istället för månader innan saker och ting händer eller kommer fram, så får det göra det! Jag finns här för barnen hela tiden, de är så små ännu!, men jag har insett att jag inte kan förebygga....bara vänta och ta det som det kommer.
Men jag skulle som sagt vilja (och våga!) försöka komma någon stans med all den här felbehandlingen från soc. Hur gör man?
Jag hoppas och önskar att ni är på rätt väg! Skulle tro att många "pasare" inte har insikt och aldrig kommer att få men visst trpr jag också att det ska gå att ändra sig.
Förstår att du är ängslig och att insatsen är ofantligt stor för er. Jag vet inte säkert hur jag själv skulle ha gjort men jag TROR att jag hade försökt att fortsätta med att hitta rätt kontakter.
Kanske du kan kontakta en familjejurist för rådgivning? Eller annan jurist du känner är lämplig. Många verkar ha ofantligt mycket arbete och känns stressade och lite oengagerade men kanske du kan fråga ngn bekant efter en bra jurist? Eller här på FL?
Spara all kommunikation mellan dig och exet samt för dagbok. Dagboken kan visserligen användas i ev framtida myndighetskontakt men jag tror att dagboken kan ge en själv en hint om hur läget egentligen är; förändras något till det bättre eller hur ser utvecklingen ut?
Kallelser etc papper/handlingar från soc; spara dem.
Jobbigt att vara som starkast när man är rädd och orolig.
Svårt för barnen: de känner skuld gentemot pasaren för att de är hos den andra (kan liknas med otrohet) och älskar den andra och skuld då man gör föräldern ledsen etc. Ibland lättast att bara dra sig undan bägge för att slippa ta tag i det. Inte lätt. För en del barn är föräldrarna lite som en osynlig gud som ser och vet allt det gör och beteendet kan bli därefter också. Brukar gå över med åren tack och lov och det är ju olika för alla barn.