15 mån- slänger/klättrar, lyssnar inte- vad göra???
Min tjej på 15 månader är en charmig liten tjej som vägrar att lyssna på mig. Jag behöver hjälp, tips för vad jag ska göra. Mest för min egen skull för när hon inte lyssnar och gör som jag säger/visar så tappar jag tillslut humöret. Hon älskar att klättra och är hur snabb som helst. Trots att jag spänner fast henne i sin matstol så lyckas hon ändå ställa sig upp. Jag försöker då snällt säga till henne att hon ska sätta sig och gör hon inte det sätter jag henne, då blir hon givetvis arg. Jag säger att när man äter så sitter man ned. Hon fortsätter trots det att resa sig om och om igen, tillslut ger jag upp och jag tar ned henne på golvet, hon slänger sig då ned och skriker. Så hur ska jag göra i den här sitsen?
En annan sits är att hon gärna slänger allt som kommer i hennes väg, mat som leksaker. Leksakerna tar jag bort, men maten är svårare- är en liten tjej och vill ju gärna att hon ska få i sig det lilla hon får i sig så då brukar jag låta henne sitta kvar i stolen ( När hon väl sitter ned) och äta det hon vill, men helt plötsligt så börjar hon slänga ned mat som hon inte vill äta, eller slänga skeden m.m. Tips på hur jag bättre kan få henne att sluta eller är det bara att ta bort henne då med??? Hur gör ni?