• Anonym (?)

Hur mycket kan man kolla upp en person med bara namn och efternamn?

Om en person har ett mycket ovanligt namn (ensam om det i landet), hur mycket kan man kolla upp personen då? Har inget person nummer. Men ser man tex betalningsanmärkningar, brottsregister och dyl? Kan man göra det utan att personen får veta det?

• Svar på tråden Hur mycket kan man kolla upp en person med bara namn och efternamn?
  • Nyfiken gul

sådant du kan ta reda på via skattemyndigheten (civilstatus, barn, inkomst, adress tex ) och hos kronofogden (skulder o annat av ekonomiskt innehåll)  - sånt är allmänna upplysningar och är tillgängligt för vem som helst.
    om du vill veta vad han är dömd för är det bara tingsrättsdomar som är offentliga och då lär du ha målnummer eller ett personnummer.

inget av detta får den andra personen reda på eftersom det är offentliga handlingar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (?)

Måste man ringa tex kronofogdemyndigheten eller kan man söka upp infon på nätet?

• Nyfiken gul
    Anonym (?) skrev 2011-11-23 20:37:30 följande:
    Måste man ringa tex kronofogdemyndigheten eller kan man söka upp infon på nätet?
    inga såna uppgifter ligger på nätet, du måste ringa.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-11-23 20:37:30 följande:
    ja du måste ringa dem och när du ringer dit måste du ha personnumret, men det får du av skattemyndigheten när du kontaktar dem.
  • Anonym

finns ju hur mycket skrivet om det här som helst, prova google.

• Anonym
    Micalela skrev 2011-11-23 20:42:43 följande:
    ratsit.se där kan du kolla upp det mesta!
    inte fyra sista siffrorna i personnummret, inte skulder utan att det skickas hem en notering till den personen....
  • Micalela
    Anonym skrev 2011-11-23 20:53:40 följande:
    inte fyra sista siffrorna i personnummret, inte skulder utan att det skickas hem en notering till den personen....
    ne kanske inte fyra sista, men kommer det en notering med ens namn på? Jag har aldrig testat, vet bara att man kan kolla upp ekonomin och så om man skickar ett sms..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-23 20:53:40 följande:
    Det är så enligt lag. Testat google än?
  • slemtorsk i din bralla
    Micalela skrev 2011-11-23 20:58:38 följande:
    ne kanske inte fyra sista, men kommer det en notering med ens namn på? Jag har aldrig testat, vet bara att man kan kolla upp ekonomin och så om man skickar ett sms..
    japp du kan inte kolla deras ekonomi utan att vara reggad, betala för tjänsten och enligt lag måste det skickas ut en notering till den som kollas upp..

Dock inte om du  ringer kronofogden och kollar, för det är offentliga uppgifter
  • MrC
    Nyfiken gul skrev 2011-11-23 20:28:55 följande:
    om du vill veta vad han är dömd för är det bara tingsrättsdomar som är offentliga och då lär du ha målnummer eller ett personnummer. 
    hehe.... inte många rätt där. Alla domar är offentliga. Man måste tyvärr ringa runt till alla domstolar och fråga.
    Allt är offentligt och ofta kan man få domen mejlad som pdf.
    Målnummer eller personnummer är bra, men inte nödvändigt. Har personen ett ovanligt namn kan man söka också. Men har man så mycket kan man ju lika gärna fixa fram personnumret före själv också.

/Juristen
  • Cancel

Jag arbetar med kredithantering och riskbedömning och det går fortfarande att ta kreditupplysningar på folk utan att det skickas ut meddelande om detta. Dom stora "upplysningsfirmorna" som Soliditet och BusinessCheck har alla tagit fram workarounds på detta.

• Anonym

Intressant att de begår lagbrott....

• Cancel

Det är inget lagbrott och det är inget som hymlas med om man säger så, att det kommer fram lösningar för att kringgå vissa delar av en lag är ju inte direkt ovanligt. Tjänsten är utredd och godkänd av Datainspektionen. Kolla t.ex förstasidan på www.businesscheck.se under "personkontrollupplysning utan kopia"

Tjänsten finns för att exempelvis sådana som jag har behov av den i mitt arbete, det är ju inte alltid så bra att en person får meddelande om att en kreditupplysning har tagits. Men man måste fortfarande ha en giltig anledning för att ta en upplysning.

Jag får hela Sverige på ett USB-minne en gång i veckan. :)

• Anonym
    Cancel skrev 2011-11-24 07:47:19 följande:
    Det är inget lagbrott och det är inget som hymlas med om man säger så, att det kommer fram lösningar för att kringgå vissa delar av en lag är ju inte direkt ovanligt. Tjänsten är utredd och godkänd av Datainspektionen. Kolla t.ex förstasidan på www.businesscheck.se under "personkontrollupplysning utan kopia"

Tjänsten finns för att exempelvis sådana som jag har behov av den i mitt arbete, det är ju inte alltid så bra att en person får meddelande om att en kreditupplysning har tagits. Men man måste fortfarande ha en giltig anledning för att ta en upplysning.

Jag får hela Sverige på ett USB-minne en gång i veckan. :)
    Men detta är ju helt klart olagligt för en privatperson att använda sig utav så vitt jag har förstått...och jag kan inte förstå varför en person inte ska få veta att en upplysning har gjorts- vad kan det finnas för orsaker liksom?
  • Cancel

Ja, det stämmer. Allt dessa bolag gör är att köpa in uppgifter från UC och presentera det i ett snyggare gränssnitt för företag som jobbar mkt med kredithantering. Som privatperson kan du inte köpa tillgång till arkivet så att säga.. Och jag får som sagt inte sitta och ta upplysningar på folk hej vilt utan giltig anledning.

Det finns många anledningar till att kunna ta upplysningar utan att personen får meddelande om detta men framförallt handlar det ju om att det kan vara väldigt känsligt för vissa.

• Anonym (Uppgift)
    Cancel skrev 2011-11-24 13:55:17 följande:

Det finns många anledningar till att kunna ta upplysningar utan att personen får meddelande om detta 

Får inte alltid personen reda på det?
  • Anonym (Kim)

Det räcker med namnet om det är ovanligt. Kolla på mrkoll eller merinfo. Där kan du köpa faktan.

Ratsit har du ju redan fått tips om.

• Anonym (Uppgift)
    Anonym (Kim) skrev 2021-09-12 08:20:09 följande:

Det räcker med namnet om det är ovanligt. Kolla på mrkoll eller merinfo. Där kan du köpa faktan.

Ratsit har du ju redan fått tips om.

Är det inte bättre att ta kontakt med en myndighet 
Svar på tråden Hur mycket kan man kolla upp en person med bara namn och efternamn?