• mickej

13-årig dotter - vilka gränser för alkohol, fester, dator, klädsel och tider?

Jag är en ensamstående pappa till en tjej som går i 7an och ska fylla 13 om en månad. Hon har verkligen blivit en liten tonåring på bara några månader. Jag har hela tiden tänkt att hon ska få mer frihet än jag själv hade i den åldern och inte varit så noga med att kommunicera vad som är ok eller inte. Hon skulle få ta ansvar för sig själv och därigenom bli starkare och mer självständig. Nu händer allt så väldigt snabbt och jag behöver nog sätta några gränser i alla fall. Min fråga är vilket av dessa "problem" tycker ni jag ska fokusera på. Jag kan inte ändra på allt på en gång då skulle det bli krig hemma.

Alkohol. 
    Jag har bjudit henne på vin och cider hemma för att hon ska lära sig att dricka på ett naturligt sätt. Jag har också låtit hon ta med sig en liten flaska innan hon går på fredagsdisco och fester på lördagskvällarna. Där vi bor är dricks det väldigt mycket hembränt i unga åldrar och jag har tyckt det är bättre att hon dricker vin än lockas av det hembrända som man inte vet vad innehåller.

Discon och fester.
    I mellanstadiet gick hon på disco någon gång i månaden. Nu är det högstadiediscon, discon med 15-årsgräns, som tydligen gäller mest för killar, skumdiscon och olika slags fester. Hon ska iväg på något nästan varje fredag och lördagkväll. Jag tycker det är jättekul att hon är ute och roar sig men jag oroar mig lite för att jag inte har så bra koll på var hon är och vilka hon umgås med.

Datorn.
    Här har jag heller inte så bra koll på vad hon sysslar med. Jag vet hon har blogg, facebook, bilddagboken skype, msn och allt vad heter. Om hon har fler vänner på nätet än hennes vanliga kompisar vet jag inte.

Klädsel och smink.
    Hennes stil har ändrat sig mycket sedan hon började 7an. I mellanstadiet var hon en vanlig jeanstjej. Nu sminkar hon sig varje dag. Har sönderrivna jeans och små linnen i skolan. Att få på henne en vanlig tröja är omöjligt. På helgkvällarna ska hon ha shorts. Helst så korta som möjligt och utan strumpbyxor. Jag trodde det var ett sommarmode men det är tydligen hett även i november när temperaturen går ner mot nollan. Jag har försökt få henne ta på sig långa byxor när hon cyklar iväg och ta med shortsen som ombyte på discot men hon vägrar och säger att hon inte fryser om benen när hon har dunjacka och stövlar på sig.

Tiderna
    Vi har sagt midnatt som senaste utetid på helgerna. Om hon skulle bli försenad ska hon ringa. Det funkar inte. Ibland skickar hon ett sms och skriver att hon bli lite sen för dom är på en efterfest. Ibland kommer hon hem vid 2-3 tiden på natten och ofta har jag somnat när hon kommer hem.

Det blev ganska långt det här men jag skulle verkligen vilja ha råd. Jag kan inte vara ensam om att ha det så här. Jag kanske oroar mig i onödan. Min lilla flicka är trots allt på väg att bli vuxen.

• Svar på tråden 13-årig dotter - vilka gränser för alkohol, fester, dator, klädsel och tider?
  • Svenzzon

Oj, blir verkligen bekymrad... Som många tidigare skrivit. Din dotter är 13 och går i 7:an. Forskning idag säger att barn som får dricka alkohol i hemmet blir mer vana vid alkohol och börjar dricka mer än de som "smyg" dricker. Jag tror att man som tonåring vill testa sånt man inte får. Om alkohol och festande är tillåtet vad finns det då kvar att testa? Det är oftast vanligare att dessa testar droger för att få testa något "förbjudet". Visst ska tonåringar få frihet och kunna ta egna beslut, men då måste man först veta vad som är rätt beslut. Som vuxen måste man sätta gränser. Låter inte bra att du inte ens är vaken när hon kommer hem. Jag och maken har resonerat så att när barnen är tonåringar får en av oss vara nykter, då vi vet att de ska på fest. Vi vill kunna hämta om det behövs. Vi kräver att vår idag 16 åring hör av sig och att hon kommer hem i tid. Vi ska också kunna nå henne. Vi har sagt att vi aldrig kommer att köpa ut, då det är olagligt och vi inte tycker att det är bra. Finns inget som heter "bara" cider. Vi har nolltolerans vad det gäller köpa ut. Samtidigt är det viktigt att förmedla att när det händer något och de vill ha hjälp så dömer vi aldrig och hjälper alltid till. Det är svårt att vara gränssättande och vägledande tonårsförälder :). Men ta hjälp av andra föräldrar i klassen tex. Ofta får man höra att alla andra får... Ha dialog med din tonåring och hennes kompisar samt med andra föräldrar. Du ska sätta gränser som förälder. Men på ett bra sätt. Lycka till

• Tashie

Slutade läsa när jag läste första meningen under alkohol.
    Ungdomar som får alkohol av sina föräldrar dricker mer, punkt.

• Boopie

Jag var 13år för 3år sedan...nu är jag 16år Glad
    När jag var 13år brukade min mamma låta mig vara ute hur länge som helst så länge jag ringde henne ibland så att hon såg till att jag mådde bra.
    Jag fick dricka, röka och sitta vid datorn hur länge jag ville.
    Min mamma litade på mig fullständigt.
    Jag har aldrig blivit full och jag röker inte, har provat men röker inte. Jag sitter vid datorn men inte mycket och pratar inte med de som jag inte känner på nätet...det är bättre att du pratar med ditt barn om att du litar på henne och vad hon borde och inte borde göra så att hon vet att du litar på henne.
    Då kommer hon att tänka "jo, men pappa litar på mig. Såhär ska jag inte göra". Exakt så tänkte jag Flört

• Tjohalia
    Boopie skrev 2012-06-08 22:47:27 följande:
    Jag var 13år för 3år sedan...nu är jag 16år Glad
    När jag var 13år brukade min mamma låta mig vara ute hur länge som helst så länge jag ringde henne ibland så att hon såg till att jag mådde bra.
    Jag fick dricka, röka och sitta vid datorn hur länge jag ville.
    Min mamma litade på mig fullständigt.
    Jag har aldrig blivit full och jag röker inte, har provat men röker inte. Jag sitter vid datorn men inte mycket och pratar inte med de som jag inte känner på nätet...det är bättre att du pratar med ditt barn om att du litar på henne och vad hon borde och inte borde göra så att hon vet att du litar på henne.
    Då kommer hon att tänka "jo, men pappa litar på mig. Såhär ska jag inte göra". Exakt så tänkte jag Flört

Det är ju bra att du tänkte så, men alla fungerar inte på samma sätt. Faktum är att det finns massvis av forskning som visar på att om föräldrarna har en godkännande inställning till alkohol och cigaretter så dricker och röker barnen i genomsnitt mer. Så du är nog ett undantag från regeln.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • juliiiiiiiiaaa

Okej jag är 15 bast och har inte mycket att säga men jag har fått växa upp under ganska tuffa omständigheter och är mer vuxen i mitt sätt då jag fått uppfostra min syster under en period. Iallafall jag är 15 och jag MÅSTE vara hemma innan 12 om jag inte är hemma hos en kompis och mina föräldrar vet vem det är eller om någon hämtar mig efteråt. Jag har aldrig "krökat". Jag har testat röka 1 gång när min pappa var där. Det jag vill säga är ha mer tid med din dotter prata med henne säg att du finns där och ge henne definitivt  inte alkohol. Du borde avsätta någon av helgdagarna (fredag,lördag eller söndag) till en "familjedag" där ni myser eller hittar på något tillsammans. Berätta vad cigg och alkohol gör med kroppen och säg att du kan sponsra hennes klädköp om dem är ordentliga. Var mer sträng, jag är så tacksam över min pappa och att var så sträng när jag var yngre. Han gjorde så jag tyckte det var roligare att vara hemma och mysa eller att vara med kompisar och ta det lugnt, man måste inte dricka för att ha roligt det funkar utan. aja lycka till och håll hårt i tyglarna, sköter hon sig inte stäng ner bloggen ett tag, ta bort hennes facebook och sociala medier, utegångsförbud, ingen månads peng osv. det lönar sig

• LillaJag06

Menar du allvar?

Vadå ge henne dricka? Hon är 13 år!!!!!!

Nä nån måtta får det vara på dessa trådar!

• EbbaStina

Nu är den här tråden rätt gammal; men du farsan verkar ha glömt en sak; det är OLAGLIGT att ge minderåriga alkohol!! Du borde anmälas och bli fråntagen ditt barn!! Fy skäms alltså!

• EbbaStina

Nu är den här tråden rätt gammal; men du farsan verkar ha glömt en sak; det är OLAGLIGT att ge minderåriga alkohol!! Du borde anmälas och bli fråntagen ditt barn!! Fy skäms alltså!

• Energi1
    mickej skrev 2011-11-24 16:25:25 följande:
    Jag är en ensamstående pappa till en tjej som går i 7an och ska fylla 13 om en månad. Hon har verkligen blivit en liten tonåring på bara några månader. Jag har hela tiden tänkt att hon ska få mer frihet än jag själv hade i den åldern och inte varit så noga med att kommunicera vad som är ok eller inte. Hon skulle få ta ansvar för sig själv och därigenom bli starkare och mer självständig. Nu händer allt så väldigt snabbt och jag behöver nog sätta några gränser i alla fall. Min fråga är vilket av dessa "problem" tycker ni jag ska fokusera på. Jag kan inte ändra på allt på en gång då skulle det bli krig hemma.

Alkohol. 
    Jag har bjudit henne på vin och cider hemma för att hon ska lära sig att dricka på ett naturligt sätt. Jag har också låtit hon ta med sig en liten flaska innan hon går på fredagsdisco och fester på lördagskvällarna. Där vi bor är dricks det väldigt mycket hembränt i unga åldrar och jag har tyckt det är bättre att hon dricker vin än lockas av det hembrända som man inte vet vad innehåller.

Discon och fester.
    I mellanstadiet gick hon på disco någon gång i månaden. Nu är det högstadiediscon, discon med 15-årsgräns, som tydligen gäller mest för killar, skumdiscon och olika slags fester. Hon ska iväg på något nästan varje fredag och lördagkväll. Jag tycker det är jättekul att hon är ute och roar sig men jag oroar mig lite för att jag inte har så bra koll på var hon är och vilka hon umgås med.

Datorn.
    Här har jag heller inte så bra koll på vad hon sysslar med. Jag vet hon har blogg, facebook, bilddagboken skype, msn och allt vad heter. Om hon har fler vänner på nätet än hennes vanliga kompisar vet jag inte.

Klädsel och smink.
    Hennes stil har ändrat sig mycket sedan hon började 7an. I mellanstadiet var hon en vanlig jeanstjej. Nu sminkar hon sig varje dag. Har sönderrivna jeans och små linnen i skolan. Att få på henne en vanlig tröja är omöjligt. På helgkvällarna ska hon ha shorts. Helst så korta som möjligt och utan strumpbyxor. Jag trodde det var ett sommarmode men det är tydligen hett även i november när temperaturen går ner mot nollan. Jag har försökt få henne ta på sig långa byxor när hon cyklar iväg och ta med shortsen som ombyte på discot men hon vägrar och säger att hon inte fryser om benen när hon har dunjacka och stövlar på sig.

Tiderna
    Vi har sagt midnatt som senaste utetid på helgerna. Om hon skulle bli försenad ska hon ringa. Det funkar inte. Ibland skickar hon ett sms och skriver att hon bli lite sen för dom är på en efterfest. Ibland kommer hon hem vid 2-3 tiden på natten och ofta har jag somnat när hon kommer hem.

Det blev ganska långt det här men jag skulle verkligen vilja ha råd. Jag kan inte vara ensam om att ha det så här. Jag kanske oroar mig i onödan. Min lilla flicka är trots allt på väg att bli vuxen.
    Jag tycker att det låter som om du har de absolut bästa intentionerna. Jag är ännu (mina barn är yngre och jag är inte ensamstående) inte där du är men jag kan verkligen föreställa mig hur tufft det måste vara för dig. Jag tycker du är klockren. Det som är intressant är varför du nu väljer att fråga om andras råd? Varför gör du det i detta fall? Varför tror du att vi har några nycklar till dig? Varför slutar du lita på dig själv?

Lycka till! Du tänker nog redan rätt hur svårt det än är att tro. Jag vet inte men det är mina tankar iaf. DS
  • dennis02

Konstigt. I min generation började tjejerna gå ut och festa redan i 13-14 års åldern, killarna något år senare. Men ändå kul att se så unga föräldrar som tar sitt ansvar. Jag trodde att festandet krypit ännu längre ner i åldern idag. Men den här tråden lugnade mig faktiskt,¨¨

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Åsikter hejhopp

Wow. Jag är 14 år, och blev helt chockad när jag läste detta. Man ska ALDRIG ge alkohol till en minderårig och vi ska inte ens få smaka det. De ungar som har får röka, dricka etc. för sina föräldrar (iallafall i min gemenskapskrets) är de som festar, röker, dricker, ligger runt och tar droger. Tycker så synd om dem, även fast jag undviker dem. Tycker det är obehagligt med unga som dricker och röker. Jag är glad att mina föräldrar satt tydliga gränser med detta för jag har ingen lust att bli någon form av alkoholist/narkoman eller liknande.

• barbiegrrl

Jag är en tjej på 13 år och jag vet att föräldrar är väldigt olika. Jag dricker på helgerna och röker lite men bara när jag festar. Min mamma tycker inte om att jag dricker men det är ok med pappa. Jag får cider av han och skulle jag inte fått de kan jag skaffa alkohol ändå. Ni fattar inte hur lätt det är om man är tjej.

• AHHAHHA

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHA lev livet bara! du lever bara en gång ! gör vad fan du vill! peace

• vemärjagens

Jag hade inte låtit ungen gå på fester med alkohol och skit i den åldern. Att få en cider hemma vid teven tycker jag däremot är okej. Kläder, smink och datoranvändande är en tillräckligt stor för att bestämma över själv när en är 13, tycker jag.

• Hallonbåt02

Troll?! Vem fasen ger sitt barn alkohol vid 13 års ålder?? Mycket ska man läsa innan man trillar av stolen..

• Jajja1989

Måste bara tillägga att en vännina till mig fick aldrig dricka dör sina föräldrar medans vännerna gjorde när hon väl fyllde 18 gick allt utför som 20åring satt hon på behandlingshem för alkoholism pga att hon aldrig fick lite alkohol

• Hallonbåt02
    Jajja1989 skrev 2014-07-05 19:57:14 följande:

Måste bara tillägga att en vännina till mig fick aldrig dricka dör sina föräldrar medans vännerna gjorde när hon väl fyllde 18 gick allt utför som 20åring satt hon på behandlingshem för alkoholism pga att hon aldrig fick lite alkohol

I sin tur har jag träffat barn som börjat dricka vid 13-14 års ålder och vuxit  upp på ungdomsanstalter och fått vara på behandlingshem från att de är 16 år, vilket är att rekomendera ? som 20 åring eller 16 åring?
    Som förälder vill jag att mitt/mina barn ska veta vad för skador det kan ge och genom att ha en öppen kommunikation med dem utan att ge för mycket pekpinnar men som öppnar deras ögon för sådant som kan ske.
    Har man ingen kommunikation med sina barn så är det nog lätt att de fastnar i både det ena och det andra och man behöver inte sitta och förbjuda en massa saker men faktiskt ha en dialog.
    Men visst förbjuder jag sådana saker som alkohol och förklara varför jag gör det.
  • fluu
    Jajja1989 skrev 2014-07-05 19:57:14 följande:
    Väldigt dåligt som exempel.... Det är liksom troligen inte den totala avsaknaden alkohol som gjorde henna alkoholist. Lika dåligt exempel som om jag skulle använda mig själv som exempel på hur det blir vid totalförbud innan vuxen ålder, dvs att jag aldrig började dricka.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 13-årig dotter - vilka gränser för alkohol, fester, dator, klädsel och tider?