13-årig dotter - vilka gränser för alkohol, fester, dator, klädsel och tider?
Jag är en ensamstående pappa till en tjej som går i 7an och ska fylla 13 om en månad. Hon har verkligen blivit en liten tonåring på bara några månader. Jag har hela tiden tänkt att hon ska få mer frihet än jag själv hade i den åldern och inte varit så noga med att kommunicera vad som är ok eller inte. Hon skulle få ta ansvar för sig själv och därigenom bli starkare och mer självständig. Nu händer allt så väldigt snabbt och jag behöver nog sätta några gränser i alla fall. Min fråga är vilket av dessa "problem" tycker ni jag ska fokusera på. Jag kan inte ändra på allt på en gång då skulle det bli krig hemma.
Alkohol.
Jag har bjudit henne på vin och cider hemma för att hon ska lära sig att dricka på ett naturligt sätt. Jag har också låtit hon ta med sig en liten flaska innan hon går på fredagsdisco och fester på lördagskvällarna. Där vi bor är dricks det väldigt mycket hembränt i unga åldrar och jag har tyckt det är bättre att hon dricker vin än lockas av det hembrända som man inte vet vad innehåller.
Discon och fester.
I mellanstadiet gick hon på disco någon gång i månaden. Nu är det högstadiediscon, discon med 15-årsgräns, som tydligen gäller mest för killar, skumdiscon och olika slags fester. Hon ska iväg på något nästan varje fredag och lördagkväll. Jag tycker det är jättekul att hon är ute och roar sig men jag oroar mig lite för att jag inte har så bra koll på var hon är och vilka hon umgås med.
Datorn.
Här har jag heller inte så bra koll på vad hon sysslar med. Jag vet hon har blogg, facebook, bilddagboken skype, msn och allt vad heter. Om hon har fler vänner på nätet än hennes vanliga kompisar vet jag inte.
Klädsel och smink.
Hennes stil har ändrat sig mycket sedan hon började 7an. I mellanstadiet var hon en vanlig jeanstjej. Nu sminkar hon sig varje dag. Har sönderrivna jeans och små linnen i skolan. Att få på henne en vanlig tröja är omöjligt. På helgkvällarna ska hon ha shorts. Helst så korta som möjligt och utan strumpbyxor. Jag trodde det var ett sommarmode men det är tydligen hett även i november när temperaturen går ner mot nollan. Jag har försökt få henne ta på sig långa byxor när hon cyklar iväg och ta med shortsen som ombyte på discot men hon vägrar och säger att hon inte fryser om benen när hon har dunjacka och stövlar på sig.
Tiderna
Vi har sagt midnatt som senaste utetid på helgerna. Om hon skulle bli försenad ska hon ringa. Det funkar inte. Ibland skickar hon ett sms och skriver att hon bli lite sen för dom är på en efterfest. Ibland kommer hon hem vid 2-3 tiden på natten och ofta har jag somnat när hon kommer hem.
Det blev ganska långt det här men jag skulle verkligen vilja ha råd. Jag kan inte vara ensam om att ha det så här. Jag kanske oroar mig i onödan. Min lilla flicka är trots allt på väg att bli vuxen.