Hur slutade ert barn med napp?
Hur blev nappavslutandet i er familj? Vilka konsekvenser fick er metod? Tips mottages!
Hur blev nappavslutandet i er familj? Vilka konsekvenser fick er metod? Tips mottages!
Annat: Jag märkte att sonen började ta ut nappen innan han somnade. Han somnade ibland helt utan den också så jag insåg att han var redo att sluta. Tog bara bort den, han skulle ändå inte förstå om vi hade "skickat dom till tomten" eller nåt.. funkade kanon!
Jag sa till vår dotter c.a en vecka innan hon skulle fylla 3 år att hon kanske skulle sluta nu när hon skulle bli "stor". Hon missuppfattade mig och tog ut nappen på en gång (detta var precis innan hon skulle somna) Sen var det inte mer med det. Hade ALDRIG kunna tro att det skulle gå så lätt! Röstade annat.
Vi pratade om att sluta med napp och plötsligt började dottern slänga nappen hon haft på natten när hon klev upp. Tillslut var napparna helt enkelt slut och då var det bara så.
Hmm, annat.
Jag tänkte testa hur illa det var med napp-beroendet. Så han gick o la sig och jag bad honom ligga kvar medan jag letade efter nappen. Så jag leeeetade o leeeetade
Jag blev väldigt förvånad när han somnade utan den! :-O
Ja, sen fick han inte tillbaka den.
Mina tvillingpojkar sprang och jagade varandra och det slutade med att den ena fick lite hjälp av den andra att springa med munnen först rakt in i en vägg.
Resultatet blev ett blodbad och 4 lösa framtänder.
Och napp-förbud av tandläkaren!
Vi kunde inte låta tvillingbrorsan ha napp när inte den förste fick ha den, så vi fick ta napparna för bägge två.
De var 22 månader, lite gnäll första nattningen men sen inte ett ljud om nappen mer!
Och då hade de ända varit riktiga nappfanatiker som gärna hade nappen 24/7...
sonen (2 år 10 mån) skulle jämt ha napp, förra lördagen fick jag psykbryt på dessa nappar som slängdes/tappades överallt och man fick leta som en galning med en ylande liten kille i hasorna, så då penslade jag in dem med stoppochväx. Han har inte napp längre och vill inte se en napp- de är gamla säger han. Fungerade väldigt bra för oss iallafall.
Sonen var 10 månader när vi valde att ta bort den vilket funkade super bra!
Röstade på att vi slängde i samråd. Vi satte napparna i ett påskägg och satte ut till fågelungarna, och fåglarna lämnade lite godis i ägget som tack
När ettan var 3,5 år var moster barnvakt och efter att de pratat så gick de på Skansen och gav napparna till kattungarna.
Tvåan var 4 år när jag berättade att jag hittat en leksaksaffär där man kunde betala med nappar. Vi gick dit och handlade och sen var det klart.
Ettan saknade inte sin napp alls och tvåan gnällde kanske två kvällar.
Annat
Oj, skickade för fort
Vi gjorde såhär:
För varje dag och för varje natt som min äldsta var utan napp fick hon ett klistermärke på ett papper och när pappret var fullt åkte vi till en leksaksafffär och hon fick välja vad hon ville och sedan betalade hon med sina nappar
Dottern var 3 år och hade ingen saknad efter napparna (abstinensen försvann under den veckan det tog att fylla pappret med klistermärken)p
Just idag ska vi ha nappavslutningskalas Tjejerna ska slå in varje napp i julklappspapper och sen ska vi ha kalaset. Ena tjejen har beställt pannkakor med grädde, glass och strössel och andra korv Stroganoff med ris. Jag har köpt serpentiner och fina servetter.
Sen när tomten kommer ska de ge nappaketen så han kan ge dom till alla små bebisar som inte har nappar.
Får se hur det går, tror ena tjejen är mer mentalt motiverat. Tvillingkillen är inte alls redo än så vi får göra om hela spektaklet igen om ett tag.
Rapport om nappandet. Ena tjejen har klarat det här galant. Tog väl lite längre tid på sig att sömn men inget skrik eller så. Upprepar som ett mantra att hon har slutat med Alla bebisgrejor. (välling, nattblöja, napp) Men andra tjejen har svårt att somna, inga tårar eller gnäll men har ff inte somnat och låg i sängen före 8.
Teodor slutade självmant använda napp dagtid i samma veva som han började på dagis, han var då ca 17 månader.
Han bara vägrade ta nappen en dag, så då slutade vi med det!
Dock vill han oftast ha nappen när han ska sova, men vaknar han på natten och har tappat nappen så bryr han sig inte utan somnar om utan den.
När hon var runt 7 månader var hon förkyld och ville inte ha nappen eftersom att hon inte kunde andas med den i munnen. Sen glömde vi ta fram den igen så hon började inte igen.
Tack för alla intressanta och inspirerande inlägg!
Jag har nu infört klistermärksmetoden. Den funkade när hon skulle ta äcklig medicin en gång tidigare så den brukar funka. Hon är fruktansvärt fäst vid nappen så det har varit en mycket ångestfylld första kväll utan den, men nu är hon stolt. Idag väntar glasstårta för att fira steg ett.
Vi bestämde helt enkelt att det var slutnappat för ca 1 år sen. Sonen frågade efter nappen första kvällen, men inget gråt, sen var det överstökat. :)
Sonen började tugga på sina nappar så vi hade inget annat val än att ta bort dom. Han frågade väl efter den ibland men blev aldrig ledsen och sov bra på nätterna. Han var väl lite avundsjuk på lillebror som hade sina kvar men som tur är så skulle han aldrig drömma om att stoppa in hans äckliga nappar i munnen .