• Theresa28

Namngivning hur ska jag göra ??

Har namngivning för våran dotter Saga nästa helg men jag vet inte i vilken ordning vi ska göra vad. min äldsta dotter ska läsa en dikt, Sagas faster ska läsa en dikt och vara den personen som ska vara typ (präst) och berätta om Sagas namn och vad de betyder  Saga ska få ett halsband med sitt namn i som ett bevis på att hon nu fått sitt namn. jag håller på att få panik för jag känner mig jättenervös eftersom det ska vara runt 65 gäster och jag är verkligen ingen som gärna står framför massor av människor och pratar. Finns det nån som har haft namngivning förut och vet hur man gör?

• Svar på tråden Namngivning hur ska jag göra ??
  • whitetrach86

börja med ett välkomsttal, därefter kan ju dottern läsa sin dikt och kanske en sång.
    sen berätta om vilket namnet vi valt och allt det där, därefter kan ju fastern ta sin dikt.
    sen tala om vilka faddrar ni valt och vad som väntas av dom (om ni valt några), som då tex. tänder ett ljus till barnet.
    Sen kanske ett tal av någon fadder, eller en sång. Sen är det ganska så klappat och klart och festen kan börja Glad

• joojoo

Vi har haft två namngivningar och de har varit lika på vissa sätt och andra inte.

Vi hade musik på cd, men jag tycker att det är rätt jobbigt att bara stå där och inte riktigt veta var man ska titta under tiden.

Sedan hade vi någon som läste en dikt. Vi hade faddrar som berättade om namnen och symboliskt tände vi ett ljus för varje namn. Sedan ytterligare en dikt.

Kan inte faster inleda med att säga några ord. Välkomna hit till Sagas namngivning. Nu ska _____ läsa en dikt.

Sen berättar hon om namnen. Dikten och sedan halsbandet. Eller tvärt om.

Det finns nog lika många sätt som det finns namngivningar. 

• Lillfot

Vi hade namnkalas för vår tjej för några veckor sedan, hon var då ca 7 månader.
    Så här såg vårat program ut:

Jag och pappan välkomnade alla till dotterns namnkalas. En vän till oss sjöng ”Vart du än går” Jag berättade om varför vi valt just dotterns och vad det betyder Faster/fadder läser dikt. En vän till oss sjöng”Det gåtfulla folket” Jag och pappan utbringar en skål (i pommac) Fika och kalas därefter!
    Vi hade pyntat lokalen vi hyrt i överflöd av rosa (rosa prinsesstårtor, ballonger, vimplar, servetter, rosa gästbok,  rosa ljus - you name it) och huvudpersonen var självklart kläd i rosa klänning och rosett :)
    Man gör som man vill helt enkelt men detta var en helt fantastisk dag och verkligen att minnas för livet!   

Vi var ca 75 personer - vi ville bjuda både familj och vänner, men det känner man ju efter själv hur man vill.
    Sen hade jag gjort i ordning var sitt "fadderbrev" (självklart utprintat på rosa papper i rosa kuvert haha) till vår dotters faddrar (min bror och min mans syster). Det finns mallar att hitta på nätet. Men så det blir något lite konkret av fadderrollen kände jag.

Lycka till! 
  • Mumin80

Ett tips är att trycka upp/skriva ut program till gästerna, med lite hållpunkter. Så slipper man stå och skrika, "hallå, hallå, nu är det dags för TAAAALLLL!!!" över hela rummet, utan alla är lite med på noterna och har lite hållpunkter för vad som hända skall. Sedan behöver man ju inte ha tider och sånt, utan lite mer i vilket ordning saker och ting ska ske. Då kan man kanske också ha med någon sång man vill sjunga som allsång (vi hade väl idas sommarvisa vill jag minnas). 

Försök variera det lite grann, så att det inte blir "nu sitter vi här och lyssnar på tal, sen blir det dikt direkt efter, sen mera tal, å sen är alla programpunkter klara och vi sitter och stirrar på varann". Hur ser resten av festen ut, bjuds det t.ex. på mat & dryck av något slag? Vad i så fall? Vi började med snittar och välkomstdrink när folk kom, och då kunde vi ha ett litet välkomsttal och en skål (alkoholfri..) när alla kommit, typ "välkomna och vad är det här för nåt" (inte alla som varit på namngivning förut), sedan lite mingel och sedan bars smörgåstårtorna in. När folk suttit sig ner för att äta så passade det ju bra med ett tal och/eller dikt. Sedan mingel över maten och så och chans för folk att hålla tal och liknande, sedan bars tårtorna och kaffet in, och när folk suttit sig ner med det så körde vi en liten ceremoni med tal, presentation av faddrarna, en liten blomsterkrans till dottern o.s.v.

Tänk på hur helheten ser ut, vad kommer att hända under festen, se till att det finns pauser för folk att gå ut och röka och barn att springa av sig Och passa på och lägg in tal t.ex. när ni är ganska säkra på att alla sitter ner och äter, så slipper ni leta reda på halva gänget som står ute och röker och fösa ihop folk o.s.v.  

Svar på tråden Namngivning hur ska jag göra ??