• nericia77

Funderingar runt adoption

Vi är i tankarna att kanske adoptera, det är ju tusen frågor o funderingar som far runt i ens huve bara så här i "starten". En fråga som ni kanske kan svara på, det här med låna till adoption, har ni som har lånat, har ni fixat sånt innan så det är klart eller hur går man till väga? har ni gått via eran egna bank eller gått via förmedlingens kontakt?

Vi har om vi nu ska adoptera, så har vi tänkt att gå genom bfa. Och medlem har vi blivit så vi har ju liksom kommit igång men inte ställt oss i någon kö m m. Det har vi tänkt o vänta med till efter jul o nyår m m.

hoppas på svar, o annars annat som ni vill tipsa om så här i funderingar o ev adoption.

• Svar på tråden Funderingar runt adoption
  • Lillsudd

Innan ni har gått med som sökandemedlemmar eller påbörjat utredningen är det kanske lite tidigt att ta kontakt med banken. De flesta länder har kötid på ett par år eller mer om jag förstått saken rätt (jag är singel så jag har längre köer och har inte funderat så mycket på parens köer så att säga). Det viktigaste är att ställa sig i kö så att den tiden börjar ticka så att säga. Och om jag förstår det rätt är ni bara medlemmar i BFA och har inte ställt er som sökandemedlemmar än?

• Hej och Hopp

Jag lånade också på min lägenhet.

Jag hade pratat med banken tidigare om möjligheten att höja lånet men inte så konkret att jag hade frågat om jag fick för att adoptera.

Hemutredaren ville veta hur jag skulle finansiera adoptionen och skrev också in i utredningen att jag hade löfte från min bank.

Sedan när det var dags att samla papper så gjorde jag också så - inga problem och för mig den bästa lösningen.

Lycka till med er adoption! (jag adopterade också via BFA och var också jättenöjd)

• nericia77
    Lillsudd skrev 2011-11-28 00:12:44 följande:
    Innan ni har gått med som sökandemedlemmar eller påbörjat utredningen är det kanske lite tidigt att ta kontakt med banken. De flesta länder har kötid på ett par år eller mer om jag förstått saken rätt (jag är singel så jag har längre köer och har inte funderat så mycket på parens köer så att säga). Det viktigaste är att ställa sig i kö så att den tiden börjar ticka så att säga. Och om jag förstår det rätt är ni bara medlemmar i BFA och har inte ställt er som sökandemedlemmar än?
    Ja vi är bara medlemmar. ja det är väl några år kötid kanske. fast vi har tankarna åt europeiska länder, vi vill ha ett lite äldre barn.
  • nericia77
    Hej och Hopp skrev 2011-11-28 00:13:55 följande:
    Jag lånade också på min lägenhet.

Jag hade pratat med banken tidigare om möjligheten att höja lånet men inte så konkret att jag hade frågat om jag fick för att adoptera.

Hemutredaren ville veta hur jag skulle finansiera adoptionen och skrev också in i utredningen att jag hade löfte från min bank.

Sedan när det var dags att samla papper så gjorde jag också så - inga problem och för mig den bästa lösningen.

Lycka till med er adoption! (jag adopterade också via BFA och var också jättenöjd)
    ok men då kan det ju vara bra o ha detta fixat innan eftersom hemutredarn vill veta.
    bfa verkar ha bra omdömen från många. inte hört nått ont ord om dem än så länge.
    tack, o lycka till själv med din adoption.
  • Sally

Vi ökade bolån - det krävdes ingen vidare förklaring till banken.  I den tiden hade vi lån på typ 1,3 miljoner, så att öka med 100 kkr var bara en decimal i det stora hela!  (jo, lite ironi där, men en sorglig sanning i Stockholms bolåneträsk...)

• nericia77

ok kanske det som är det bästa att lägga in det i bolånet.

• elsa77

Vi hade lite sparat till första adoptionen men nu till andra adoptionen lånar vi på huset och banken frågande inte vad vi skulle ha pengarna till Sitter som Sally med "stora" lån och ja det lilla märks inte

Lycka till på eran resa!!
    Dina föräldrar har säkert massor med underbara berättelser

• Luella

Lite off topic men det kan vara bra att veta att det adopterade barnet måste vara yngre än befintliga barn men det visste du säkert redan.

Varmt lycka till!!

• Hjärtat längtar
    nericia77 skrev 2011-11-28 09:23:14 följande:
    ok kanske det som är det bästa att lägga in det i bolånet.
    Kan ni höja upp ert bottenlån på bostaden är nog det det bästa. Annars så finns det ju medlemslån på de flesta banker med lite högre ränta.
    Vi hoppas kunna höja upp bottenlånet när vi ska adoptera, men det beror lite på vad huset blir värderat till... 
  • nericia77
    Luella skrev 2011-11-28 12:02:52 följande:
    Lite off topic men det kan vara bra att veta att det adopterade barnet måste vara yngre än befintliga barn men det visste du säkert redan.

Varmt lycka till!!

det visste jag faktiskt inte men vi vill ha ett litet äldre barn från kanske 1 år, (om vi nu får bestämma ).och uppåt våran son är nu 3 1/2 o vi vill inte att det ska vara så stor åldersskillnad därav lite äldre önskan.
    tack o lycka till själv med andra adoptionen,

ja de har berättat en hel del under åren men vi har ju aldrig pratat direkt runt hur en adoption går till alla detaljer så att säga, sen är det ju över 30 år sedan som de adoptera, så det har nog ändrats en del . men vi lär säkert få lite info från dom, de vet redan att jag vill adoptera det har jag alltid velat sen om det blir återstår ju o se, men nu känns det mer o mer som detta är rätt beslut. men vi har inte bestämt oss riktigt än vi har gett det några månader till o sen tänker vi köra igång ordentligt har vi sagt .

• nericia77
    Hjärtat längtar skrev 2011-11-28 13:22:27 följande:
    Kan ni höja upp ert bottenlån på bostaden är nog det det bästa. Annars så finns det ju medlemslån på de flesta banker med lite högre ränta.
    Vi hoppas kunna höja upp bottenlånet när vi ska adoptera, men det beror lite på vad huset blir värderat till... 
    ok, ja det får nog bli att det läggs på huset. låter som att det är bästa alternativet. o som många skrivit det är ju sån liten del mot va huslånet är i sin helhet
Svar på tråden Funderingar runt adoption