• alexander2011

dopklänning eller inte

måste man ha dopklänning när barnet ska döpas? vad tycker ni om det? varför ska man just ha dopklänning.

• Svar på tråden dopklänning eller inte
  • Miss Cee

Eftersom dopdräkten har en tydlig religiös innebörd så känns det konstigt att välja bort den till förmån för ett klädesplagg "Vilket som helst".

Dopdräkten är vit, precis som kåpan du har när du konfirmeras. När du döps är den avsiktigt alldeles för lång, och när du sedan konfirmeras så är den "Lagom" för att symbolisera att du "Växt in i tron" och nu förstår innebörden av den.

(Finns säkert åtskilliga som kan förklara innebörden bättre än jag...)

• t0va

Vi tänkte ha bara finkläder men så lånade jag en symaskin och sydde en egen, Våra mammor tyckte sonen skulle ha någon av de dopklänningar jag och sambon hade haft som små men de var för små. Sonen var 6månader och stor. Tyckte det blev jättefint och det var kul att sy en egen också. Blev en vit i lin men med röda hjärtan längst ner och gröna band. Så inte alls puttinuttigt eller spets.

• mikroE

Jag skulle råda dig att fråga prästen, kanske vill inte h*n att barnet har kostym utan dopklänning just för symboliken. Själv tycker jag inte det spelar så stor roll men som sagt, fråga prästen.

• alexander2011
    ialia skrev 2011-11-27 22:00:04 följande:
    Åh vad gulligt de va fast skippa kepsen

kepsen kan jag hålla med om är lite "gubbig" gillar inte öronlapparna alls så hur det blir med den det vet jag inte. troligen skippar vi den. gillar resterande
  • alexander2011
    mikroE skrev 2011-11-27 22:01:46 följande:
    Jag skulle råda dig att fråga prästen, kanske vill inte h*n att barnet har kostym utan dopklänning just för symboliken. Själv tycker jag inte det spelar så stor roll men som sagt, fråga prästen.
    ja jag ska höra med honom när jag ringer imorgon
  • alexander2011

har pratat med svärföräldrarna o de var INTE glada över detta. min morsa bryr sig inte för hon hade ingen dopklänning på oss när vi döptes. vi är inte troende utan ska göra detta för att det är en tradition. pojken får sj sen bestämma om han ska konfimeras eller inte. det är inget vi tänker tvinga på honom. jag kommer få blandade reaktioner av hans och våran släkt. får se hur vi gör
    vill för hans familjs del att han ska ha dopklänning men sen kanske kan ha kostymen efteråt. är väldigt kluven 

• knisse
    alexander2011 skrev 2011-11-27 22:11:54 följande:
    har pratat med svärföräldrarna o de var INTE glada över detta. min morsa bryr sig inte för hon hade ingen dopklänning på oss när vi döptes. vi är inte troende utan ska göra detta för att det är en tradition. pojken får sj sen bestämma om han ska konfimeras eller inte. det är inget vi tänker tvinga på honom. jag kommer få blandade reaktioner av hans och våran släkt. får se hur vi gör
    vill för hans familjs del att han ska ha dopklänning men sen kanske kan ha kostymen efteråt. är väldigt kluven 
    da tycker jag att ni ska skippa döpandet och ardan en fin namgivningcermoni i stället.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • alexander2011
    knisse skrev 2011-11-27 22:13:21 följande:
    da tycker jag att ni ska skippa döpandet och ardan en fin namgivningcermoni i stället.
    hur går det till?
  • Lindis1974

Jag har varit på flera dop där barnet ej
    haft dopklänning. Många större barn och vuxna döps ju oxå och dem har ju inte dopklänning direkt.

• alexander2011

ja varför ska det vara sån stor grej av att barnet MÅSTE ha dopklänning. alla verkar anse att man ska ha det men saken är den att jag igentligen inte vill ha klänning.

• knisse

www.dopguiden.se/namngivning/index.html

man kan även fraga presen om en välsingnelse i kyrka om man inte vill att barnet ska frantas valet att ga med i ett religöst samfund eller inte. manga präster tycker att det är trevligt.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • jådåsåatt

Vilken hemskt ful kostym.

Jag har lite svårt att förstå varför ni ska döpa pojken när ni varken gillar symbolerna i dopet eller meningen med det. Hur tänkte ni där?

• Fija m 2 pojkar
    knisse skrev 2011-11-27 22:25:44 följande:
    www.dopguiden.se/namngivning/index.html

man kan även fraga presen om en välsingnelse i kyrka om man inte vill att barnet ska frantas valet att ga med i ett religöst samfund eller inte. manga präster tycker att det är trevligt.
    En präst i Svenska kyrkan (och många andra kyrkor, t ex katolska och ortodoxa) kan INTE ha en välsignelse över ett barn, utan vi erbjuder dop och inget annat.

I andra kyrkor finns barnvälsignelse som ett första steg, innan ett dop senare i livet.

/ Skånepräst (i Svenska kyrkan)
  • knisse
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-11-27 22:47:24 följande:
    En präst i Svenska kyrkan (och många andra kyrkor, t ex katolska och ortodoxa) kan INTE ha en välsignelse över ett barn, utan vi erbjuder dop och inget annat.

I andra kyrkor finns barnvälsignelse som ett första steg, innan ett dop senare i livet.

/ Skånepräst (i Svenska kyrkan)
    ok här är det anurlunda gissar jag da. (bor i tyskland)
  • Fija m 2 pojkar

TS - man måste inte ha dopklänning, även om det finns en symbolik i den långa vita klänningen.

Alla dopklänningar jag sett har iövrigt inte varit varken vita (har sett en limegrön eller långa (på sjuttiotalet var det modernt med korta dopklänningar). Barn över året och upp till konfirmandåldern brukar ha vanliga kläder när de döps.

De flesta barn jag döper är dock mellan 4-8 månader, och majoriteten har långa, vita klänningar, så åldern tycker jag inte spelar roll i detta fall.

Lycka till - hur ni än gör!

/ Skånepräst

• alexander2011

ok tack för alla svar. jag och sambon ska sättaoss ner o diskutera över hur vi ska göra. han verkar luta mer åt pojken ev ska bära hans dopklänning och att vi kan ha kostymen efteråt

• Lisastina

Särskilt om man döper enbart av traditionsskäl skall man väl ha en just det, traditionell dopklänning! Det är väl lika bra att löpa linan ut och ta in alla symboler och handlingar eftersom det ju inte som i en troende familj blir fråga om att fundera på hur varje detalj förhåller sig till den egna tron. Och en del i traditionen är att ha en klänning som är så fin att den kan användas av många barn, kanske i flera generationer.
    Kör på, tycker jag! Det händer bara en gång så gör det till en jättefest! Blir barnet troende sedan så är det ju kul för honom henne att hans/hennes dop inte bara blev en mesig liten tillställning fastän släkten mest gjorde det för traditionen.

• bögfamiljen

Det är NI som ska bestämma inte farföräldar eller FL medlemmar. Ert barn och ni bestämmer 

• bögfamiljen

vill du ha förslag så titta jag på kostymen ursöt men utan keps och faktiskt även kostymjackan  Skjorta, väst, vita byxor och kravatt (eller vad det nu är slips?) skulle iaf jag (patrik sover) kunna tänka mig på Sonny om han skulle döpas..

Men som sagt NI bestämmer

Svar på tråden dopklänning eller inte