• Anonym (orolig mamma)

Min dotter är sjuk hela tiden känns det som...

Min dotter började på förskolan när hon var 1,5år i år i augusti.

Första månaden tror jag hon höll sig frisk men sen börjades det. Jag har en äldre dotter också som går på förskolan och dragit hem förkylningar till yngsta dottern(har två barn) så yngsta har varit mycket förkyld innan också, vi misstänker att hon hade rs virus när hon var liten hon rosslade så mycket och hade det lite små tufft men aldrig så tufft att vi behövde söka vård. Sen har hon varit med och hämtat och lämnat stora syster på förskolan så lite immun borde hon väl fått?

Nu vabbar vi i snitt 1vecka i månaden för att hon är förkyld och feber.(sen augusti) Jag och mannen försöker dela så mycket som möjligt på vabben men då jag tjänar minst så blir det oftast jag, men de börjar tröttna på bådas jobb att vi vabbar så mycket :(  Och de på förskolan börjar tycka när man berättar att hon är sjuk IGEN?? är oftast svaret.. det känns som folk börjar tro vi är hemma för skojsskull..

Nu har hon rosslat och hostat och snorat i 2veckors tid var till dr förra veckan som skrev ut hostmedicin då var mannen hemma med båda 2vardagar sen piggnade de båda på sig. Yngsta åkte på feber i fredags och har sen dess haft feber inte hög men ändå feber förutom i lördags då hon var feberfri. Hon är fortfarande jätte snorig lite små hostig och rosslar lite.

De gånger hon inte har feber och är hemma så är hon små snorig hela tiden.

Hon har haft halsfluss 3ggr sen aug och 2öroninflamationer.

Är det vanligt att de är så här mycket sjuka?? Jag tycker så synd om henne att hon ska behöva alltid vara snorig och titt som tett få feber och sen att behöva vara hemma så mycket hon längtar till förskolan att få komma dit och leka lite..

Vad ska man göra? ibland känns det som att nej nu tar jag henne ur förskolan ett tag så hon får bli HELT frisk nångång, men sen börjas de ju om när hon kommer tillbaka :(
    Tycker så synd om henne..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-29 10:27
    oj glömde skriva att efter lördagen fick hon feber igen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-29 13:17
    räknade nu att vi vabbat ca25 dgr sen augusti, vet inte när hon kan gå tillbaka nu så kan bli nån dag till..

• Svar på tråden Min dotter är sjuk hela tiden känns det som...
  • BVCsköterska Carmen

Hej oroliga mamma!

Din andra lilla flicka är en lite känsligare människa, får lättare infektioner.

Det finns ju ett jättestort antal virusar, några människor är starkare och står emot mer än andra.

Tyvärr älskar både virus och bakterier din dotter. 

Hur många infektioner som en person drabbas av under sitt liv, beror dels på faktorer som inte går att påverka, t.e.x. arv och kön dels på faktorer som går att påverka, hur man utsätts för smitta, hur allmäntillståndet är vid smittotillfället.

Kanske skall ni försöka bryta mönstret och låta henne bli riktigt frisk, det tar ca: 1-1½ vecka.
    Mycket utevistelse och riktigt bra handhygien.
    Vädra rummen, speciellt sovrummen.
    Undersök om det finns unken luft inomhus.
    Utsätt inte barnen för tobaksrök.

Om ni gjort allt detta, finns inte så mycket mer att göra. Rida ut infektionerna.:(

Tusen Lycka till

Carmen

• Anonym (orolig mamma)

Tack för ditt svar.

Ingen i våran familj röker så vi utsätts inte för röklukt. Älsta dottern går på förskolan då hon är 2år äldre och har andra behov än att vara hemma med en sjuk lillasyster och inte kan göra nått. Så då går jag och hämtar dottern ocg oftast går jag och lämnar också så minstingen får friskluft.
     Jag är väldigt noga med handhygienen speciellt när man kommer hem utifrån, och speciellt efter affärbesök och förskolan. jag byter tom kläder på barnen när de kommer hem från fsk.

Jag har atopiskt eksem och är allergisk mot en del saker, vi har katt också så tänkte nog kolla upp så hon inte är allergisk mot den.

Blir svårt att vara hemms 1½ vecka då man bara får vabba 1vecka, men tänkte åka till läkaren imorrn och höra vad de tycker jag ska göra och ev ta prover, så kanske de kan skriva ut ett intyg så hon får va hemma och bli ordentligt frisk. Jag minns inte ens när hon var helt bra senast, men då var det bara 2-3dgr som hon var helt bra snorfri och allt..

Svar på tråden Min dotter är sjuk hela tiden känns det som...