• Tessah

    6 år och redan mobbad.

    Min lilla gosse började 6 års i höst sen dess har allt bara gått utför.
    Han såg fram emot att börja med alla dessa nya barn som han inte kände, han såg fram emot skola.
    Han har glasögon är ganska liten i växten och en ganska känslig liten kille men med superstort hjärta.
    Det började med att han blivit slagen med en pinne av nån kompis där.....sen ramlade han i asfalten med huvudet och fick världens bula, hur det hade gått till vet ingen, han vill inte berätta och fröken vet inte eftersom dom inget sett.
    Sen har han börja med att säga - jag har ont i magen.
    Jag vill inte gå till skolan .m.m.m
    Han vill inte berätta varför m.m.m men förra veckan började han drömma mardrömmar om att barn slår och är dumma med honom på skolan.

    Så han har berättat nu att det finns några äldre barn som inte är snälla med honom på rasterna. När jag frågar vart fröknarna är säger han bara dom ser aldrig dom är inne och när dom kommer ut så slutar dom äldre barnen putta och säga dumma saker.
    När han försöker gå till fröken så bruka dom ställa sig för så han inte kan gå någonstans.  

    Oj vad det skär i mammahjärtat att höra detta.
    I morgon har vi samtal med läraren.....
    Vill inte att vår gosse ska må dåligt av att vara på skolan, han som såg fram emot börja 6 års hela sommaren....själv älskade jag skolan ända tills jag kom till 7:e klass iaf.

    Joo just det ...skolan ringde för en stund sedan och sa att han han ont i magen så jag sa rakt ut att det är för han inte vill vara hos er! Och att vi kommer ta upp allt detta i morgon på mötet. För nu måste det lösas! Han kan inte gå omkring med ont i magen varje dag.

    Hur är det med er andra som har barn ? Någon i liknande sits? hur löser man detta på bästa sätt ???? Tips???? 

  • Svar på tråden 6 år och redan mobbad.
  • viseversa

    Stackars lilla kille=(. var jävligt tydliga i morgon att detta INTE är okej och om lärarna inte gör något åt problemet så kommer du gå vidare till rektorn med det. INGEN ska bli mobbad. och jag hade nog tagit ett snack med föräldrarna till barnen som mobbar.

  • Tygtiiger

    Var är rastvakterna? Varför är det ingen som ser?

    Jag har också en sexåring. Pedagogerna har varit väldigt tydliga med att första året är det bara social träning som gäller, komma in i gruppen, lära känna skolgården, bli trygg med alla rastvakter, kunna äta i matsalen, ha gympa, hitta toaletter överallt i skolan osv. det är bra. Min son är lite avig till sättet i nya situationer, gillar inte barn i grupp och har svårt att förstå samspelet i en grupp, så han tycker så klart det är jättejobbigt. Ett par barn i hans klass retade honom - som alla retstickor passade de på när fröken inte såg och sökte upp honom när han var ensam. Precis som din son fick han ont i magen och låg och grubblade på kvällarna och ville inte till skolan. Vi tog upp det med fröken på morgonen redan samma dag och de var redan medvetna om problemet men tog tag i det ännu mer på en gång. De hade allmänna samtal om hur man beter sig mot varandra. Retstickorna fick hållas under uppsikt och om de retades fick de tillbringa hela rasten tillsammans med en lärare. Det blev snabbt mycket bättre.

    Men på vår sons skola är det gott om vuxna ute på rasterna och sexåringarna har alltid minst en av sina egna pedagoger (de har tre i klassen) som håller koll och de får inte vara var som helst på gården.     


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Tessah

    Jadu , vart rastvakterna är och varför ingen ser, det undrar jag också! ??? :(

    Jag menar man lämnar ansvaret till dom som har hand om 6 års och litar på dom samt fritids, det SKA finnas lärare som ser...och rastvakter på gården alltid.
    Vi har hämtat honom ett par ggr då vi inte sett någon vuxen ute på gården alls....dom har inte ens vetat vart han varit när man frågat ibland.
    Barnen har kunnat smita utanför skolområde vilket är sjukt eftersom hur ska dom kunna göra det om det ska vara rastvakt som kollar.  Det kan ju hända vad som helst!!!!
    Dom är ju bara 6 år! Precis kommit från dagis.... :/
    det är en stor omställning.

    TygTiger: hur länge tog det innan det blev bättre?

    Hoppas lärarna tar oss på allvar i morgon för problemet måste tas tag i i tid som ni skriver också.

  • Smilly

    Usch blir så arg när jag hör sånt här. Lärarna måste ta detta på allvar efter ert samtal. De får se till att hålla sig i närheten och vara väldigt uppmärksamma på vad barnen säger och gör...! Ingen ska ha ont i magen av att gå till skolan. Förstår inte att barn är så elaka..

  • Tygtiiger

    Det tog bara ett par dagar. Problemet för oss var ffa att få sonen att berätta vad det var som var fel - och naturligtvis att hans personlighet inte direkt inbjuder till att han ska bli klassens medelpunkt och sociala nav det är roligt att reta någon som tar allt på största allvar och gärna klipper till när han blir arg (jotack, vi jobbar med det - jag vill inte ha en slagskämpe till son). Lärarna tog tag i det direkt och efter bara två - tre dagar hade han inte ont i magen längre.


    Krupke, we've got problems of our own!
  • HarperSeven

    Hur gick mötet?

    Hur är det annars? Har han kompisar? Har han intressen?  

Svar på tråden 6 år och redan mobbad.