• lillan11

Enskild vårdnad...

Hej!

Hur har ni gjort med vårdnaden ni som inte är ihop med pappan?
    Vi gjorde slut tidigt i graviditeten. Jag skulle nu vilja ha enskild vårdnad av vårt barn som är två månader, men pappan vill ha gemensam. Han har inte hjälp till mycket alls under den här första tiden och samarbetet är dåligt. Det skulle kännas skönt att inte vara beroende av att han ska skriva på papper och också känna tryggheten att jag då får alla föräldradagar då det är jag som kommer vara hemma.
    Hur tror ni det skulle bli om han stämde mig för att få gemensam vårdnad? Nån som varit i samma sits eller vet hur rätten har dömt i liknande fall. Han är en helt normal kille, ingen kriminell eller missbrukare.

Hoppas nån vet nått om detta!

• Svar på tråden Enskild vårdnad...
  • Michal

Hur är det nu då menar du?? Han kan inte stämma dig för att gå gemensam vårdnad om det redan är det ni har, vilket jag antar eftersom du skriver att du vill ha enskild. 

Jag förstår hur du tänker tror jag. Jag själv är i en sits då jag vill ha(och har sökt) enskild, då sonen är heltidsboende hos mig och mamman bor på annan ort. Lite besvärligt när man måste ha bådas underskrifter och så. Men det är visserligen inte ofta det behövts.

Hur rätten dömer är svårt att säga, det är ju olika från fall till fall. Men det tar en himla tid. Det ska göras diverse utredningar och så. Minst 4 månader tar det, när det väl kommer igång. 

• Lindyn

Brukar det inte vara att pappan i samband med faderskaps erkännandet kan skriva på papper om vårdnaden- då måste även mamman skriva på detta papper. Skiver inte mamman på pappret om gemensamvårdad eller att han inte gör det så blir det inget med den saken. . .så förstår jag det. . ..

• Michal
    Lindyn skrev 2011-12-17 12:30:53 följande:
    Brukar det inte vara att pappan i samband med faderskaps erkännandet kan skriva på papper om vårdnaden- då måste även mamman skriva på detta papper. Skiver inte mamman på pappret om gemensamvårdad eller att han inte gör det så blir det inget med den saken. . .så förstår jag det. . ..
    Så tror jag det funkar om man "bara" är sambos eller liknande. När man är gifta blir det automatiskt gemensam vårdnad.
  • Linnssan

Uppfattar det som att ni inte är gifta och därmed inte skrivit under några papper om vårdnaden än???

Har du inte redan skrivit under papper om gemensam vårdnad, gör då inte detta. Då ni inte är ett sammanboende par och pappan inte verkar vara delaktig/ta sitt föräldraransvar i ert gemensamma barn skulle han kunna använda den gemensamma vårdnaden som ett maktmedel i en konflikt med dig. Det krävs ett gott samarbete er föräldrar emellan och det krävs att pappan är delaktig och tar sitt fulla föräldraransvar för att en gemensam vårdnad skall kunna fungera.

Även om du fortsätter att ha enskild vårdnad har han rätten till ett umgänge med barnet..... om pappan vill. Kan ni inte komma överens om detta vänd dig till Familjerätten i kommunen där du bor för råd och tips. 

Skulle han skicka in en ansökan till Tingsrätten för att få gemensam vårdnad kommer Tingsrätten i första hand hänvisa er till Familjerätten som har ett samtal med er för att på så sätt se om det går att styra upp ett adekvat samarbete er emellan och ett väl fungerande umgänge för pappan med ert gemensamma barn.

Tingsrätten kommer inte på "ett kick" döma att pappan får gemensam vårdnad, det krävs som sagt samtal och en utredning innan Tingsrätten fattar ett beslut.

Så upplever du att saker och ting inte fungerar med pappan vad gäller samarbete och umgänge, behåll den enskilda vårdnaden till dess annat beslutas.

Svar på tråden Enskild vårdnad...