• izzi

Pussel och utveckling?

Min dotter (3 i januari) är duktig på att pussla, har inte själv tänkt på detta. Men blev uppmärksammad av fsk personalen. Det var en vikarie där som sa att oj vad hon var duktig och intelligent. Jag tog det med en nypa salt de säger väl gärna sånt man vill höra tänkte jag

Men sen på utvecklingssamtalet och när jag pratade med en annan pedagog så har de kommenterat detta.  

Så jag kollade lite på nätet om barns utveckling och då stod det att  barn 2-3 år kan lägga pussel på med 3 - 4 bitar.

Hon lägger lätt pussel på 40 bitar. Vad kan man göra för att stimulera detta om det nu är bra?  Visst kan ju köpa pussel med fler bitar, men det kanske finns annat än bara pussel?

Vore kul att höra om det finns fler pusselglada barn och hur ni gör.  

Ps. Det roliga är att hon säger pussa i stället för pussla    

• Svar på tråden Pussel och utveckling?
  • izzi
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-01 13:12:47 följande:
    Min äldsta är lite "nördig". han har alltid varit galet intresserad av bokstäver, siffror, former etc. och tillika så har han älskat att pussla. När han var 2 år så la han 16-20-bitar och som 2½-åring var vi uppe på 50. Nu fyller han snart 4 år och pusselintresset har avtagit det senaste året. Han pusslar fortfarande pussel med sådär 50-60 bitar.....när han har ork och lust. Däremot har han ägnat det senaste året till att lära sig läsa och räkna . Han är inte tidig för övrigt, bara intresset för just sådant.

Lillebror är 2½ år och har inte samma intressen alls. Han är den klättrande, springande, hoppande typen . Han lägger pussel med 9 bitar cirka = väldigt normal pusselutveckling .     
    Vem vet våra barn kanske är lite lika? Dottern har aldrig varit speciellt rörlig. Lärde sig gå sent och hon är oerhört försiktig av sig när hon tex går ner för trappor, skönt på ett sätt då hon inte har slagit sig speciellt mycket. Går aldrig ifrån oss när vi är ute eller så, när andra har haft "problem" med just de bitarna.

Hon är mer av den "tänkande" typen så vi får väl se vad det blir. (Hoppas dock hon kommer intressera sig för någon sport när hon blir äldre då det är mitt stora intresse )

Har en till i magen så den kanske blir helt annorlunda. Kul att se att syskon är så olika.  
  • Flickan och kråkan
    izzi skrev 2011-12-01 13:19:42 följande:
    Vem vet våra barn kanske är lite lika? Dottern har aldrig varit speciellt rörlig. Lärde sig gå sent och hon är oerhört försiktig av sig när hon tex går ner för trappor, skönt på ett sätt då hon inte har slagit sig speciellt mycket. Går aldrig ifrån oss när vi är ute eller så, när andra har haft "problem" med just de bitarna.

Hon är mer av den "tänkande" typen så vi får väl se vad det blir. (Hoppas dock hon kommer intressera sig för någon sport när hon blir äldre då det är mitt stora intresse )

Har en till i magen så den kanske blir helt annorlunda. Kul att se att syskon är så olika.  

Japp. Storebror har varit "sen" med allt grovmotoriskt. Han skulle aldrig komma på tanken att testa något innan han är säker på att han kan . Han har nästan aldrig gjort sig illa för han avvaktar och betraktar tills han är helt säker . Lillebror är mycket tidigare och framför allt våghalsigare motoriskt. Han behärskade balanscykel när han var 2 efter mycket testande och snubblande och långsamt gående med den. Storebror tittade och klappade på sin tills han var lite drygt 3 år, då hoppade han på och det gick jättebra direkt. Olika strategier .
  • izzi
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-01 13:35:10 följande:

Japp. Storebror har varit "sen" med allt grovmotoriskt. Han skulle aldrig komma på tanken att testa något innan han är säker på att han kan . Han har nästan aldrig gjort sig illa för han avvaktar och betraktar tills han är helt säker . Lillebror är mycket tidigare och framför allt våghalsigare motoriskt. Han behärskade balanscykel när han var 2 efter mycket testande och snubblande och långsamt gående med den. Storebror tittade och klappade på sin tills han var lite drygt 3 år, då hoppade han på och det gick jättebra direkt. Olika strategier .

Haha det låter precis som min tjej. Vill vara helt säkert innan hon ger sig på något "läskigt"
  • Sousou

60 bitars pusslet är det bilarna lightning Mqueen på, det större på 99 bitar tror jag e det Toy Story.

fågelungarna skrev 2011-11-30 19:53:45 följande:
    Ja, min unge som blir tre om en vecka klarar med möda att få ihop 4-bitars pussel. Hon har verkligen inte seendet som behövs. Fast hon kan å andra sidan alla bokstäver och är en hårsmån från att knäcka nöten för att kunna ljuda ihop dem till ord.

Vad duktig tjej! Att kunna läsa redan e ju jättekul för henne självSkrattande kanske kan börja med små enkla böcker snart då??

• izzi
    snowball skrev 2011-12-01 13:17:46 följande:
    våran dotter blir oxå 3 i dec... hon älskar puzzel och lägger lätt 50-60 bitar har köpt 104 bitar o lägger det med hjälp utav hos.... dom på fkl är väldigt imponerade av henne,

Imponerande! Tror jag får öka på antalet bitar lite
    Sousou skrev 2011-12-01 19:46:39 följande:

60 bitars pusslet är det bilarna lightning Mqueen på, det större på 99 bitar tror jag e det Toy Story.

Vad duktig tjej! Att kunna läsa redan e ju jättekul för henne självSkrattande kanske kan börja med små enkla böcker snart då??

Bra, då vet jag vad jag ska titta efter. Lite svårt med pussel med djurmotiv har jag upptäckt då tex päls bitar ser väldigt lika ut.
  • Flickan och kråkan

Det finns en hel del bamsepussel med 50-60 bitar. Tecknade motiv är ju mycket enklare. Pippi finns ocksp med 50 och uppåt. Vi har ett alfons också med 50 bitar. Sedan finns det ju många alfabetspussel. Har de koll på bokstäverna så är det ofta rätt enkelt för dem att lägga dem som har många bitar. aAfabetspusslen har min äldsta alltid klarat med mycket fler bitar än andra pssel eftersom han haft benkoll på stora och små bokstäver sedan han var 2½.

• izzi
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-02 15:51:26 följande:
    Det finns en hel del bamsepussel med 50-60 bitar. Tecknade motiv är ju mycket enklare. Pippi finns ocksp med 50 och uppåt. Vi har ett alfons också med 50 bitar. Sedan finns det ju många alfabetspussel. Har de koll på bokstäverna så är det ofta rätt enkelt för dem att lägga dem som har många bitar. aAfabetspusslen har min äldsta alltid klarat med mycket fler bitar än andra pssel eftersom han haft benkoll på stora och små bokstäver sedan han var 2½.

TAck då vet jag vad jag ska prova!
  • MissAdelaide

Barn är ju så olika. Min 3,5 åring lägger pussel på 60 bitar. Hon har också börjat ljuda bokstäver så hon har fått plastbokstäver med magnet på baksidan som hon kan sätta på kylskåpet. Hon slukar allt som har med bokstäver och siffror att göra. Gillar 5 myror är fler än 4 elefanter och även cd-rom spelen "Kalle kunskap" där man tränar bokstäver, siffror, former m.m m.m. Kanske ett tips....... 

• izzi
    MissAdelaide skrev 2011-12-04 21:42:48 följande:
    Barn är ju så olika. Min 3,5 åring lägger pussel på 60 bitar. Hon har också börjat ljuda bokstäver så hon har fått plastbokstäver med magnet på baksidan som hon kan sätta på kylskåpet. Hon slukar allt som har med bokstäver och siffror att göra. Gillar 5 myror är fler än 4 elefanter och även cd-rom spelen "Kalle kunskap" där man tränar bokstäver, siffror, former m.m m.m. Kanske ett tips....... 
  • Flickan och kråkan

Glömde:

Finns ju en hel del pussel på nätet. Både min 2½-åring och min snart 4-åring hanterar mus och dator som om de inte gjort annat. Går in på de sidor vi har länkat till och vet hur man byter och stänger ner sidor.

Knattelänkar har mycket kul överlag

• izzi
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-07 20:37:38 följande:
    Glömde:

Finns ju en hel del pussel på nätet. Både min 2½-åring och min snart 4-åring hanterar mus och dator som om de inte gjort annat. Går in på de sidor vi har länkat till och vet hur man byter och stänger ner sidor.

Knattelänkar har mycket kul överlag

Tack, det kan vara intressant att testa.
Svar på tråden Pussel och utveckling?