Partner med fult skägg.
Hej! Mitt problem låter kanske ganska trivialt men det är något jag stör mig mycket på.. Jag och min kille har varit tillsammans i över fem års tid, vår relation är på de flesta sätt väldigt bra och rolig att leva i, vi tycker mycket om varandra och har alltid mycket att prata om och dela. Men under senaste halvåret har han låtit skägget växa på ett sätt jag tycker är OTROLIGT fult, i mina ögon är det verkligen närmast outhärdligt fult... Och till skillnad mot om man har en tröja som sitter illa kan man ju inte bara ta av sig skägget och ta på sig ett annat nästa dag, utan skägget finns ju där dygnet runt, och i en intim situation kan det verkligen vara avtändande att känna skägget mot kinden!! Dock har jag misslyckats med att ta upp det här på rätt sätt, dels har jag känt mig så osäker att jag snarare tagit upp det genom att reta honom för det på ett sätt som nog har varit väldigt otrevligt och barnsligt av mig. Jag har även försökt ta upp det på ett någorlunda sakligt sätt, men då tog han det som ngt slags intrång på hans integritet, och sa att han inte tänkte anpassa sig. Han hänvisade till att om han som man skulle bete sig som jag gjort mot honom och bett mig att ändra på mitt utseende hade han klassats som en riktig mansgris. Mm när jag försöker ta upp det är han väldigt bestämd, och jag tror att han skulle uppleva det som ovärdigt att ge efter för mitt tjat... Jag är rädd att om jag bara varit rak och enkel mot honom från början med att jag tycker att det är avtändande och att han ser bättre ut med kortare skägg, utan ha retat honom för det, misstänker jag att han skulle ha kunnat ha lyssnat och tagit till sig det. Men eftersom jag klantat till det har det istället blivit ngt slags prestige för honom att ha det kvar. Hur ska vi göra i den här situationen? Tråkigt att hamna i tvåfrontskrig över lite skägg. Men det är verkligen irriterande tycker jag -det har till och med gått så långt att jag är rädd för att presentera honom för nya vänner/arbetskamrater för att jag tänker att de kanske tror att han är ngn slags galning med så fult skägg. Den oron är såklart överdriven och ligger hos mig med tanke på att han är trevlig, intelligent och verbal, men det är ju hursomhelst jobbigt! Tacksam för svar!!