• Katatonia

Tråkigt att ha barn.

Jag har ett barn på 2 år som jag har varannan vecka och jag är singel.
    De veckorna jag inte har mitt barn är helt underbara veckor. När dagen väl kommer då jag ska hämta h*n så bävar jag inför det. Det är så sjukt tråkigt och jobbigt att ha h*n hemma. Hämta och lämna på dagis är rent ut sagt ett helvete i mina ögon.
    Och då är det ändå ett väldigt enkelt barn att ha hand om.

Ska man som förälder verkligen känna såhär? Jag känner mig som världens sämsta mamma

Hjälp mig att förstå varför jag känner såhär...

• Svar på tråden Tråkigt att ha barn.
  • Katatonia
    Katatonia skrev 2011-11-29 16:01:05 följande:
    Jag har ett barn på 2 år som jag har varannan vecka och jag är singel.
    De veckorna jag inte har mitt barn är helt underbara veckor. När dagen väl kommer då jag ska hämta h*n så bävar jag inför det. Det är så sjukt tråkigt och jobbigt att ha h*n hemma. Hämta och lämna på dagis är rent ut sagt ett helvete i mina ögon.
    Och då är det ändå ett väldigt enkelt barn att ha hand om.

Ska man som förälder verkligen känna såhär? Jag känner mig som världens sämsta mamma

Hjälp mig att förstå varför jag känner såhär...
    För att klargöra så älskar jag mitt barn över allt annat
  • snorkan

lät ju inget vidare.....jag har aldrig känt så under en längre tid....kan ha känt så under några timmar om jag har varit riktigt leds....men till 98% är jag världens lyckligaste med mina barn.

vad gör du med barnet då? hittar ni på några roliga saker tillsammans? 

• Katatonia
    snorkan skrev 2011-11-29 16:14:15 följande:
    lät ju inget vidare.....jag har aldrig känt så under en längre tid....kan ha känt så under några timmar om jag har varit riktigt leds....men till 98% är jag världens lyckligaste med mina barn.

vad gör du med barnet då? hittar ni på några roliga saker tillsammans? 
    Nej, vi är mest hemma. Hinner inte göra nått på vardagarna. Helgerna brukar vi åka och hälsa på min familj och vänner.
  • whitetrach86

tror jag förstår hur du känner, men det är ju inte själva barnet du tycker är tråkigt utan kopplingen barnet ger ... sitter själv hemma (låst pga min graviditet)  har SKIT TRÅKIGT och tycker det bara är jobbigt att ha dottern hemma, då hon kräver så mycket (som alla barn) fast jag inte kan göra något åt det... och rent sådär så mår jag ju bättre när hon är på dagis och jag kan slappna av...

är man van och tycker om att röra på sig och vara ute och såna saker är det ju klart att det blir tråkigt och jobbigt när man blir "låst" hemma. Sen är det ju bara olyckligt att det är just sitt eget barn som "skapar" det hela... 

• Katatonia
    whitetrach86 skrev 2011-11-29 16:30:14 följande:
    tror jag förstår hur du känner, men det är ju inte själva barnet du tycker är tråkigt utan kopplingen barnet ger ... sitter själv hemma (låst pga min graviditet)  har SKIT TRÅKIGT och tycker det bara är jobbigt att ha dottern hemma, då hon kräver så mycket (som alla barn) fast jag inte kan göra något åt det... och rent sådär så mår jag ju bättre när hon är på dagis och jag kan slappna av...

är man van och tycker om att röra på sig och vara ute och såna saker är det ju klart att det blir tråkigt och jobbigt när man blir "låst" hemma. Sen är det ju bara olyckligt att det är just sitt eget barn som "skapar" det hela... 
    Ja exakt så är det.

Vardagarna är helt inrutat.
    5:40 Vaknar vi.
    6:00 Går till dagis.
    Åker buss till och från jobb.
    16:30 Hämta på dagis.
    Gå och handla.
    17:00 Eventuellt laga mat om jag ens orkar.
    18:30 Natta barnet.
    1,5-2 timmar/dag hinner jag se mitt barn. Känns som mycket av anknytningen till min dotter har försvunnit.
    Sen sitter man här i soffan eller vid datorn tills man ska lägga sig.
  • Frambuesa
    Katatonia skrev 2011-11-29 16:43:04 följande:
    Ja exakt så är det.

Vardagarna är helt inrutat.
    5:40 Vaknar vi.
    6:00 Går till dagis.
    Åker buss till och från jobb.
    16:30 Hämta på dagis.
    Gå och handla.
    17:00 Eventuellt laga mat om jag ens orkar.
    18:30 Natta barnet.
    1,5-2 timmar/dag hinner jag se mitt barn. Känns som mycket av anknytningen till min dotter har försvunnit.
    Sen sitter man här i soffan eller vid datorn tills man ska lägga sig.

har du inga föräldradagar kvar att ta ut, ta ut en semesterdag eller 3 och hitta på lite saker med din dotter så du kommer ur rutinerna för ett tag och känner att du lever igen och allt inte bara är en grå vardag :)
  • Tow2Mater

Vad är det som är så underbart de veckor du inte har barnet? Vad hinner du fylla tiden efter 4.30 med?

Bara lite nyfiken här: Om du knappt orkar laga mat efter en dags jobb med bara dagishämtning i tillägg till en vanlig dag på den barnfria veckan, orkar du laga mat eller äter du ute de veckorna? eller äter du typ bara fil o flingor då...?  

• Katatonia
    Frambuesa skrev 2011-11-29 16:46:56 följande:
    har du inga föräldradagar kvar att ta ut, ta ut en semesterdag eller 3 och hitta på lite saker med din dotter så du kommer ur rutinerna för ett tag och känner att du lever igen och allt inte bara är en grå vardag :)
    Nej jag har inga dagar kvar alls :( Och semester har jag tagit ut ett par dagar vid jul, så där har vi ett par dagar tillsammans.
    Tow2Mater skrev 2011-11-29 17:27:53 följande:
    Vad är det som är så underbart de veckor du inte har barnet? Vad hinner du fylla tiden efter 4.30 med?

Bara lite nyfiken här: Om du knappt orkar laga mat efter en dags jobb med bara dagishämtning i tillägg till en vanlig dag på den barnfria veckan, orkar du laga mat eller äter du ute de veckorna? eller äter du typ bara fil o flingor då...?  
    Det underbara är att jag slipper gå upp lika tidigt på morgonen. Slipper stressa. Efter jobb brukar jag hitta på allt som jag gillar att göra. Ex. Träffa en kille jag dejtar. Träffa vänner ute på stan eller hemma. Eller bara ligga helt ensam i soffan och titta på film och serier. Visst se film kan jag göra när ungen har lagt sig.
    Jag äter oftast inget alls när jag kommer hem från jobb. Orkar helt enkelt bara inte. Har ett väldigt fysiskt tungt arbete.
  • Mylla

Varför är det ett helvete att hämta och lämna? Du säger att det är ett enkelt barn? Jag får det inte att gå ihop.

Handlar du varje dag efter dagis? Det låter riktigt jobbigt. jag är själv med barnen i veckorna och sånt undviker jag som pesten, när man är trött efter en lång dag och behöver hem och få mat. 

Om jag har en vecka med många dagar ( jobbar skift och helger så ibland är det inte så många vardagar) så ser jag till att mat finns hemma, matlådor är lagade och det är hyfsat städat, så det enda jag behöver göra efter jobbet är att laga mat (ej avancerad mat) eller så värmer jag något jag lagat när jag är ledig. Sen tar vi det lugnt eller gör sånt som är kul.

Det stora felet verkar ju vara att du inte hinner träffa ditt barn. Går det att göra något åt? Ändra arbetstider? Jobba mer de andra veckorna?  Själv är man ju bortskämd med att kunna lägga schema nästan hursomhelst, jag vet att alla inte har det så. Din sits är faktiskt min stora skräck. Så lite tid med barnen och såna arbetstider.

Vill du gå ut och träffa folk på kvällarna? Du kanske kan bjuda hem dem eller ta med barnet ? Hon är ju så liten att hon kan sova i vagn, bara att flytta över i sängen när du kommer hem.

• Katatonia
    Mylla skrev 2011-11-29 17:45:00 följande:
    Varför är det ett helvete att hämta och lämna? Du säger att det är ett enkelt barn? Jag får det inte att gå ihop.

Handlar du varje dag efter dagis? Det låter riktigt jobbigt. jag är själv med barnen i veckorna och sånt undviker jag som pesten, när man är trött efter en lång dag och behöver hem och få mat. 

Om jag har en vecka med många dagar ( jobbar skift och helger så ibland är det inte så många vardagar) så ser jag till att mat finns hemma, matlådor är lagade och det är hyfsat städat, så det enda jag behöver göra efter jobbet är att laga mat (ej avancerad mat) eller så värmer jag något jag lagat när jag är ledig. Sen tar vi det lugnt eller gör sånt som är kul.

Det stora felet verkar ju vara att du inte hinner träffa ditt barn. Går det att göra något åt? Ändra arbetstider? Jobba mer de andra veckorna?  Själv är man ju bortskämd med att kunna lägga schema nästan hursomhelst, jag vet att alla inte har det så. Din sits är faktiskt min stora skräck. Så lite tid med barnen och såna arbetstider.

Vill du gå ut och träffa folk på kvällarna? Du kanske kan bjuda hem dem eller ta med barnet ? Hon är ju så liten att hon kan sova i vagn, bara att flytta över i sängen när du kommer hem.
    Det jag menade var att hon är ett ganska enkelt barn så därför tycker jag själv att det är konstigt att jag tycker det är så jobbigt.

Jag undviker helst att inte handla i veckorna när jag har henne. Men ibland blir man tvungen.

Mina arbetstiden går inte att ändra på något vis. Har precis fått fast anställning så byta jobb kommer inte på tal.
  • Tow2Mater

Barn behöver ju middag, men de dör inte av att äta mamma scans köttbullar etc. Frysta grönsaker är ju lätt att bara lägga en portion i micron. Om du har bra vänner kan man ju tycka att de skulle kunna komma över till dig fast du har barnet hemma.

• Lbem
    Tow2Mater skrev 2011-11-29 17:27:53 följande:

Man orkar, men vissa dagar vill man inte.

Inte lätt att förstå för en som aldrig känt som TS!
  • Katatonia
    Lbem skrev 2011-12-01 18:08:13 följande:
    Man orkar, men vissa dagar vill man inte.

Inte lätt att förstå för en som aldrig känt som TS!
    Tack :)
    Men visst oftast känns det ju helt ok. Jag känner inte var dag att det är pest och pina. Som idag har vi haft det trevligt i stan. Ätit ute och kollat i affärer med en vän.
Svar på tråden Tråkigt att ha barn.