• Majken

Problem med att grannesn katt kommer IN till oss och slåss med våra katter?!

Måste bara kolla runt med er andra...
    Har under ca ett års tid haft problem med att en av grannens katter smyger omkring vårt hus och som flera ggr kommit IN till oss och ger sig på våra två katter.
    I morse väcktes jag kl 06.20 av världens catfight i vårt uterum och då hade hon krupit in genom vår kattlucka som vi har där. Vår ena katt är både inne och ute, så hon ligger gärna där och sover nattetid (om hon inte är inne, vilket hon oftast är)

Hursomhelst...har pratat med grannen ett par ggr och han säger att vi kan skrämma iväg hans katt eller sparka till den (vilket jag aldrig kommer att göra, jag varken slår eller sparkar djur!!!) men nu börjar jag att lessna...

Jag vill inte ha IN hans katt i vårt hem, vems ansvar är det att förhindra att det sker igen?

Skrev om det på FB och jisses - det blev två läger
    Personligen anser jag att JAG som djurägare tar ansvar för MINA djur, ställer de till problem för andra så är det JAG som får lösa problemet!

Men många verkar tycka att det är JAG som ska ta ansvar för att grannens katt inte ska komma till oss, jag får rådet att ta bort luckan, att håla dörrar stängda på sommaren. Jag får veta att man inte kan dressera katter på samma sätt som hundar (tack för upplysningen) och jag får som sagt en massa tips på hur JAG kan agera?!

Vad tycker ni? Är det jag som ska eliminera riskerna med att få in en främmande katt i mitt hem eller är det kattägarens ansvar att hålla reda på sin katt?

Vi bor på landet och här omkring finns fler katter och ingen av de nadra går IN hos oss, de stryker omkring på tomten på sin höjd. 
    Det blir ju vi som får stå för ev. veterinärkostnader OM våra katter får skador som behöver ses över/behandlas och in MIN värld är det inte okej?!

Hur är det hos er andra - hur stort ansvar har man som djurägare? Eller degraderas det ansvaret bara för att man ha just katt?

Love my M-girls
  • Svar på tråden Problem med att grannesn katt kommer IN till oss och slåss med våra katter?!
  • cvbcvb
    Dagg1 skrev 2011-12-13 12:51:17 följande:

Skrämmande att så många tycker att hon ska skada den andras katt.. Det är kallt ute! Det är djurplågeri att blöta ned en katt som sedan ska ut i kylan. Skrämmande att det finns så många som inte tycker om katter och vill skada dem!

Wow.. hold on a moment...har kollat olika hemsidor nu och det finns en lag om att alla katter får använda vilken gräsmatta som helst som kattlåda men det står dessutom att man kan använda trädgårds slangen för att skvätta vatten samt om du inte redan visste om detta så finns det olika LAGLIGA preparat som har en sensor i sig som skvätter vatten på djuren som kommer i närheten. Så kom inte här och säg nu att det är djurplågeri för då har du läst på lite för lite..
  • Mussesmatte

Håller fullständigt med om att: Är det grannens katt som orsakar problem,då är det faktiskt upp till grannen att hitta en lösning! Vi har också problem med vår grannes katt. Den katten är av rasen bengal. Grannen hade den som innekatt tills katten var 1 år och sedan var grannen tvungen att släppa ut den, för katten rev ner allt i hela huset , sa hon. Istället började katten att trackassera vår katt och alla andras katter i grannskapet. Den katten nöjer sig INTE med att göra upp, som normala katter gör. Utan den återkommer dag, efter dag och bara slåss på blodigt allvar. Katten går också in genom vår kattlucka och slagsmål inomhus har det varit flera ggr. INGEN annan katt i grannskapet har gått in genom vår kattlucka förutom bengalen!! INGEN annan katt har efter att gjort upp med vår katt, fortsatt att återkomma och bråka med vår katt!! Bengalen sitter ofta utanför kattluckan och vaktar, så att vår katt inte ska kunna gå ut! Vi har försökt gjort ALLT för att göra det obekvämt för bengalen att vara i vår trädgård!!! Vi skrämmer den med rop och skrik, vi sprutar vatten på den, vi jagar iväg den men INGENTING hjälper!! den katten är totalt orädd!! Jag fattar inte hur ni läsare kan rekommendera oss kattägare som har problem av grannens katt, att det är vårt problem att hantera, när det är grannens katt som inte fungerar normalt! självklart är det varje katt-ägares ansvar att se till att ens katt fungerar normalt! I vårt fall och även i ditt fall, som ochså har problem med  grannens katt, så är det väl självklart att det är den ägare som har en katt med problem, som bör hitta en lösning för sin katt, ex.vis bygga en kattgård till sin katt, för att den inte fungerar med andra katter!!! Och ja, vi har pratat med grannen flera ggr, efter att varje slagsmål blir blodigare och allvarligare men grannen säger att hon ska ta tag i problemet men ingenting händer!! Vår katt börjar bli gammal och det är så sorgligt att se hur han lider av att inte tordas gå ut, eller hur han kommer springandes in i panik utifrån, för att han ständigt blir jagad av denna aggressiva katt! Vår katt har tidigare varit i "normala" slagsmål, där katter gör upp och efter det är det lugnt, alla katterna har hittat sin plats men det fungerar bara om katten är normal och det kan inte vår grannkatt vara som ständigt måste jaga alla andra katter den ser!

• Tom Araya
    Majken skrev 2011-12-01 12:33:06 följande:

Måste bara kolla runt med er andra...
    Har under ca ett års tid haft problem med att en av grannens katter smyger omkring vårt hus och som flera ggr kommit IN till oss och ger sig på våra två katter.
    I morse väcktes jag kl 06.20 av världens catfight i vårt uterum och då hade hon krupit in genom vår kattlucka som vi har där. Vår ena katt är både inne och ute, så hon ligger gärna där och sover nattetid (om hon inte är inne, vilket hon oftast är)

Hursomhelst...har pratat med grannen ett par ggr och han säger att vi kan skrämma iväg hans katt eller sparka till den (vilket jag aldrig kommer att göra, jag varken slår eller sparkar djur!!!) men nu börjar jag att lessna...

Jag vill inte ha IN hans katt i vårt hem, vems ansvar är det att förhindra att det sker igen?

Skrev om det på FB och jisses - det blev två läger
    Personligen anser jag att JAG som djurägare tar ansvar för MINA djur, ställer de till problem för andra så är det JAG som får lösa problemet!

Men många verkar tycka att det är JAG som ska ta ansvar för att grannens katt inte ska komma till oss, jag får rådet att ta bort luckan, att håla dörrar stängda på sommaren. Jag får veta att man inte kan dressera katter på samma sätt som hundar (tack för upplysningen) och jag får som sagt en massa tips på hur JAG kan agera?!

Vad tycker ni? Är det jag som ska eliminera riskerna med att få in en främmande katt i mitt hem eller är det kattägarens ansvar att hålla reda på sin katt?

Vi bor på landet och här omkring finns fler katter och ingen av de nadra går IN hos oss, de stryker omkring på tomten på sin höjd. 
    Det blir ju vi som får stå för ev. veterinärkostnader OM våra katter får skador som behöver ses över/behandlas och in MIN värld är det inte okej?!

Hur är det hos er andra - hur stort ansvar har man som djurägare? Eller degraderas det ansvaret bara för att man ha just katt?

Ja, tyvärr är ansvaret degraderat för just katt. Varför vet jag inte.
    Rent moraliskt borde alla djurägare ha samma ansvar för sina djurs väl och ve samt att de inte ställer till det för andra och i så fall ta rätt på det djuret orsakat.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-05-21 19:15:44 följande:
    Ja, tyvärr är ansvaret degraderat för just katt. Varför vet jag inte.
    Rent moraliskt borde alla djurägare ha samma ansvar för sina djurs väl och ve samt att de inte ställer till det för andra och i så fall ta rätt på det djuret orsakat.
    Jag får också intrycket av att just av denna anledning finns det många som skaffar katt just för att de inte vill ta det ansvaret som djur brukar innebära.
  • molly50
    Mussesmatte skrev 2017-05-21 19:09:31 följande:

Håller fullständigt med om att: Är det grannens katt som orsakar problem,då är det faktiskt upp till grannen att hitta en lösning! Vi har också problem med vår grannes katt. Den katten är av rasen bengal. Grannen hade den som innekatt tills katten var 1 år och sedan var grannen tvungen att släppa ut den, för katten rev ner allt i hela huset , sa hon. Istället började katten att trackassera vår katt och alla andras katter i grannskapet. Den katten nöjer sig INTE med att göra upp, som normala katter gör. Utan den återkommer dag, efter dag och bara slåss på blodigt allvar. Katten går också in genom vår kattlucka och slagsmål inomhus har det varit flera ggr. INGEN annan katt i grannskapet har gått in genom vår kattlucka förutom bengalen!! INGEN annan katt har efter att gjort upp med vår katt, fortsatt att återkomma och bråka med vår katt!! Bengalen sitter ofta utanför kattluckan och vaktar, så att vår katt inte ska kunna gå ut! Vi har försökt gjort ALLT för att göra det obekvämt för bengalen att vara i vår trädgård!!! Vi skrämmer den med rop och skrik, vi sprutar vatten på den, vi jagar iväg den men INGENTING hjälper!! den katten är totalt orädd!! Jag fattar inte hur ni läsare kan rekommendera oss kattägare som har problem av grannens katt, att det är vårt problem att hantera, när det är grannens katt som inte fungerar normalt! självklart är det varje katt-ägares ansvar att se till att ens katt fungerar normalt! I vårt fall och även i ditt fall, som ochså har problem med  grannens katt, så är det väl självklart att det är den ägare som har en katt med problem, som bör hitta en lösning för sin katt, ex.vis bygga en kattgård till sin katt, för att den inte fungerar med andra katter!!! Och ja, vi har pratat med grannen flera ggr, efter att varje slagsmål blir blodigare och allvarligare men grannen säger att hon ska ta tag i problemet men ingenting händer!! Vår katt börjar bli gammal och det är så sorgligt att se hur han lider av att inte tordas gå ut, eller hur han kommer springandes in i panik utifrån, för att han ständigt blir jagad av denna aggressiva katt! Vår katt har tidigare varit i "normala" slagsmål, där katter gör upp och efter det är det lugnt, alla katterna har hittat sin plats men det fungerar bara om katten är normal och det kan inte vår grannkatt vara som ständigt måste jaga alla andra katter den ser!

Jag vet inte om det skulle fungera att anmäla grannen.
    Det där är ju helt ohållbart.
    Er katt blir lidande pga hennes.
    Kanske är det andra katter som också blir lidande.
    Kanske kan ni gå ihop flera grannar och gå och prata med henne.
    Det där låter inte som ett normalt beteende för en katt.
    Carpe Diem
  • Mussesmatte

Jag tycker inte heller att det är ett normalt beteende av en katt! Vi har pratat med andra grannar som ochså besväras av katten. Katten är som sagt väldigt orädd och går in överallt dörrar står öppna. Lägger sig i trädgårdmöblerna på grannars altaner och uträttar naturligtvis sina behov, hos närmsta grannen från kattens egna hem. Såå, inte är katten populär inte..tyvärr är det inte någon annan som vill eller kanske törs prata med kattägarna . så nej, det är inte så lätt då att stötta varandra..

• molly50
    Mussesmatte skrev 2017-05-23 19:20:11 följande:

Jag tycker inte heller att det är ett normalt beteende av en katt! Vi har pratat med andra grannar som ochså besväras av katten. Katten är som sagt väldigt orädd och går in överallt dörrar står öppna. Lägger sig i trädgårdmöblerna på grannars altaner och uträttar naturligtvis sina behov, hos närmsta grannen från kattens egna hem. Såå, inte är katten populär inte..tyvärr är det inte någon annan som vill eller kanske törs prata med kattägarna . så nej, det är inte så lätt då att stötta varandra..

Men det är ju inte som att någon behöver gå ensam.
    Om ni går flera stycken och pratar med grannen så behöver det ju kanske inte kännas så jobbigt.
    Du eller någon annan som vågar kan ju föra talan.
    Annars återstår väl bara anmälan om dina grannar är för konflikträdda för att våga gå dit och prata med henne själv.
    Ni kan ju,hur som helst,inte ha det så där.
    Carpe Diem
  • aboslutintemenendå
    molly50 skrev 2016-05-15 21:32:23 följande:
    Varför är det överdrivet? Det räcker ju med att läsa trådar om utekatter här på FL för att förstå att det kanske inte är någon överdrift.
    Vi har också problem med utekatter som använder vår gård som toalett och utemöblerna som sovplats.
    Och som inte gräver ner efter sig.
    Jag bor i tätbebyggt område och där anser,i alla fall jag att utekatter inte hör hemma.
    Har en granne med flera utekatter som inte är kastrerade då hon tar ungar på dem.
    Då tycker jag att det är oansvarigt att låta dem gå ute.
    Jag tycker det är oansvarigt att ha dumma skrikande ungar som springer runt lösa, när ni kopplar era barn lovar jag att hålla mina katter innomhus =) 
  • molly50
    aboslutintemenendå skrev 2017-05-24 20:10:56 följande:
    Jag tycker det är oansvarigt att ha dumma skrikande ungar som springer runt lösa, när ni kopplar era barn lovar jag att hålla mina katter innomhus =) 
    Nu är ju inte mina barn sådana som springer omkring och skriker och är dumma.
    Hade de varit det så kan jag lova dig att jag sett till att hålla koll på dem.
    På samma sätt som jag hade hållit koll på min katt,om jag haft en,så den inte ställde till med olägenheter för grannarna.
    Det jag menade med oansvarigt är att släppa ut katter som är okastrerade och omärkta så det blir fler kattungar i området.
    Okastrerade katter brukar dessutom urinmarkera mer än kastrerade katter.
    Och oavsett vad du än må tycka så är i alla fall min åsikt att katter har det bättre ute på landet än i tätbebyggda områden där de kan riskera att bli påkörda,utsatta för ilskna grannar osv.
    Carpe Diem
  • milli79
    Majken skrev 2011-12-01 12:55:02 följande:

Avliva är väl ett drastiskt beslut?

Men visst...de får gärna ha den inne istället, många katter lever som innekatter utan att det är några problem?

Han får gärna ha den ute men kan man inte ha koll på att den är ett problem för andra så får man väl bygga en rastgård?

Ponera att vi hade extrem kattallergi i familjen och får besök av främmande katter som går IN till oss stup i kvarten - ska vi då bara acceptera det med förevändningen att det är en katt och de gör så?

Näe, har man ett djur som blir ett problem för andra så får man lösa det problemet - HUR man gör det är upp till var och en anser jag, det lägger jag mig inte i. Men jag accepterar INTE att det kommer IN främmande katter till oss i vårt eget hus!

Hade ni extrem kattallergi hade ni inte haft kattlucka
  • molly50
    milli79 skrev 2018-04-09 10:24:08 följande:
    Hade ni extrem kattallergi hade ni inte haft kattlucka
    Fast nu skrev hon ju att de inte har det. Utan det hon skrev var:
    Citat: "PONERA att vi hade extrem kattallergi i familjen." 

Denna katten går dessutom in genom dörren då den öppnas. Inte bara genom kattluckan.
    Carpe Diem
Svar på tråden Problem med att grannesn katt kommer IN till oss och slåss med våra katter?!