• demi1401

hur mycke borde 14 årig tjej väga ?

Hej :)
    jag har en dotter som är 14 och hon väger 48-53 kg är det normalt ?
    hur mycke borde hon väga om hon är 154 cm ? 

• Svar på tråden hur mycke borde 14 årig tjej väga ?
  • Betty Ballbreaker

Det låter normalt åt det runda hållet, men absolut inte överviktigt. Jag själv vägde 54 kg som 12-åring till 1.58, men stannade sen i vikt till vuxen ålder, då jag t o m gick ner några kilo. Så även om jag var lite rund då, så blev jag ändå smal sen iom att jag växte lite till på längden.

• demi1401

Är inte 48-53 kg för mycke för en 14 årig tjej ?

• 010306

Låter väll normalt.. Jag vägde runt 47 kg på den tiden( & fram till 18 års åldern) & var 164 cm ( 166 cm nått år efter).

• vittra

Är det inte lättare att titta på henne?
    Varför undrar du?

Jag vägde 38 kg när jag var 14, minns inte riktigt hur lång jag var men slutade på 158 cm. I vuxen ålder har jag hela tiden pendlat mellan 48-53 kg till den längden och är ändå inte mager, så ja jag tycker det låter rätt mycket för någon som ännu inte växt färdigt. Men det är vad jag tycker. Och jag har inte ens sett henne. Om skolsyster etc har påtalat något och det är därför du frågar så kanske det är dags att ta dig en titt på henne och fundera på vad du ser och om det är något som behöver förändras.

• roffe

Det är svårt med vikt. Jag vägde typ 52 när jag gick ut gymnasiet och jag är 168 cm lång. Min kompis var mullig när vi var små, alltid varit, men aldrig tjock. Ibland vägde vi samma trots jag är 1 dm längre. Såg henne aldrig nånsin som stor eller något, såg mig själv som smal :)

• vittra
    sannahyden skrev 2011-12-01 17:17:50 följande:
    BMI ska man inte räkna på barn har jag hört iaf..
    Sen tycker jag det är rätt "stört" att räkna BMI. För även om BMI visar på övervikt så kan personen vara smal.. så jag tycker man ska kolla på helheten. Hur personen ser ut, om den ser hälsosam ut eller inte.
    Det finns särskilda BMI-tabeller för barn. Och det är främst om man är vältränad som BMI kan bli missvisande, självklart måste man se till övriga faktorer också men det är ju absolut ett riktmärke att gå efter.
  • Veladis
    demi1401 skrev 2011-12-01 17:20:14 följande:
    Är inte 48-53 kg för mycke för en 14 årig tjej ?

Det beror ju på...

Det är mycket som händer i 14-årsåldern och man kommit in i puberteten. Det är omöjligt att med bara siffror som längd vikt och ålder säga att det är  för mýcket eller för lite. Det låter som att det är inom normalspannet, sen beror det ju på hennes kroppstyp, hur hon mår, rör sig, osv. 
  • Veladis

Jag kan säga att jag vägde 55 vid 14 års ålder, men var 170 cm lång. Jag var sm-a-a-a-a-a-l!

• snooslove

Skit i BMI!! Är så trött på den mätningsmetoden.. Du har ögon att se med., händer att känna med !.. 
    Ser hon ut att va mer än normalviktig?.. om du tar på hennes mage är de en rejäl lös bula? Om inte så ne så väger hon nog normalt. En kompis till mig va nog ungefärlig längd som din dotter hon vägde 41 kilo då och va pinnsmal. Så om din dotter väger 48- 5+ så är hon nog helt normal. Men din tjej kanske har mer muskler än andra, större benstomme.. Sånt räknar inte BMI.. Så se med dina ögon och gå på magkänslan.. :)..  

• Good Golly Miss Molly

Jag tolkar det som om det är du själv du frågar om ts, att det är du som är den 14-åriga tjejen. Låt mig säga dig en sak; för allt du gör i världen börja inte banta eller räkna kalorier. Innan du ens hinner tänka sitter du fast i skiten (jag är fd. ätstörd). Du har med all sannolikhet en ung, frisk och sund kropp förstör den inte. Du duger precis som du är, låt ingen annan få dig att tro motsatsen. Skit i de som skrivit tidigare inlägg, uppenbarligen saknar de insikt i vad som kan trigga igång en begynnande äs. Om du behöver prata med någon som varit fast i skiten och som kan avskräcka dig pm:a mig! Kram {#emotions_dlg.flower}

• konkelbär

Du ser väl på flickan om hon ser normal ut eller ej. När jag var 14 var jag 172 cm lång och vägde 48 kg...

• bepoe
    sannahyden skrev 2011-12-01 17:17:50 följande:
    BMI ska man inte räkna på barn har jag hört iaf..
    Sen tycker jag det är rätt "stört" att räkna BMI. För även om BMI visar på övervikt så kan personen vara smal.. så jag tycker man ska kolla på helheten. Hur personen ser ut, om den ser hälsosam ut eller inte.
    Det där håller jag inte med om. Man har i studier låtit BVC sköterskor titta på bilder på barn och låtit dem skatta barnen som över- under och normalviktiga - och äve de som är vana gissar fel, vi har blivit så vana med överviktiga barn att vi tycker att de ser normala ut. BMI-skalor är inte hundraprocentiga, men de är ett bättre verktyg än ögonmåttet. 

TS, Ja, vikten är i överkant, och det behöver inte vara ett problem nu, men om den fortsätter att öka kan den bli ett hälsoproblem som följer din dotter genom vuxenlivet. Ta kontakt med skolsköterskan eller din hälsocentral. Förhoppingsvis kan de ge dig bra svar. 
  • MoonlightRose

det är knappast för mycket. ett enkelt sätt man kan tänka ut det är att ta längden som i din dotters fall 154cm blir en bra normal vikt runt 54kg. att man då tar av ca 1m från längden och då blir rest cm bra i motsatts till kg. sålänge hon inte har en vikt på 5-10kg över 54kg så är hon inte överviktigt. ( på ett ungefär då)

• omom

hej är 14 år och min längd är 154 och väger 58 kg är de normal vikt eller måste jag gå ner?

• NurOmer

Hej jag är 14 och är162,5 cm lång och väger 46 kg folk säger att det är onormalt de säger det är för lite..och om jag väger för lite hur mycket behöver jag öka vikt

???
  • Vikt problem

Hej, jag är en tjej som snart ska fylla 15 år. Jag är orolig för min vikt, är 165cm lång och väger mellan 75-78kg.. Jag har inte fått mens, så det kanske beror på det? Mina kompisar tror inte att Jag väger så mycket som jag gör, men Jag är orolig för min vikt :(

• Cakes
    Veladis skrev 2011-12-01 17:36:08 följande:

Jag kan säga att jag vägde 55 vid 14 års ålder, men var 170 cm lång. Jag var sm-a-a-a-a-a-l!

Samma här! Vägde 58 i nian (kommer inte ihåg om man är 14 eller 15 då) och var 170 cm. Jag har också alltid varit väldigt smal!
  • Ebbawinlof

Hej! Jag fyller 13 år nästa vecka och jag väger 80 kg. Det spelar väll ingen roll hur mycket vi väger? Alla är uppbyggda på olika sätt. Jag är nöjd med den jag är oavsett om jag alltid kommer att vara störst, för jag har vänner som gillar mig för den jag är.

• Uttran
    Ebbawinlof skrev 2016-09-27 22:35:47 följande:

Hej! Jag fyller 13 år nästa vecka och jag väger 80 kg. Det spelar väll ingen roll hur mycket vi väger? Alla är uppbyggda på olika sätt. Jag är nöjd med den jag är oavsett om jag alltid kommer att vara störst, för jag har vänner som gillar mig för den jag är.

Det var 5 år sedan tråden skrevs. Vikten spelar roll för hälsan, att vara överviktig gör att man lättare får diabetes (typ 2), hjärt- och kärlsjukdomar, problem med knäna och så vidare.
Svar på tråden hur mycke borde 14 årig tjej väga ?