Hur gick det för er att amma?
Hejsan!
För 6 veckor sedan kom min lilla prinsessa till världen, i vecka 33+2. Vi låg inlagda på neo i 12dgr och har haft hemvård fram tills i fredags. Hon har varit väldigt frisk och har inte behövt någon "medicinsk" hjälp alls. Det enda vi haft är sond.
Men det här med amningen fungerar verkligen inte. Det är min högsta önskan att jag ska kunna helamma mitt barn. Jag får för mig att jag inte har tillräckligt med mjölk i mina bröst. Men det känns heller inte som att min lilla tjej orkar att amma tills hon är mätt. Hon somnar, jag försöker ta upp henne, killa henne under fötterna m.m. men det fungerar inte. Eftersom hon inte verkar få i sig tillräckligt har jag börjat ge henne ersättning. Jag försöker amma henne varje gång innan hon får flaskan, men hon kan fortfarande få i sig ca 80ml utan problem. Det fungerar inte riktigt för henne att ta bröstet alltid heller. Ibland går det perfekt och ibland är hon bara arg och vevar med både armar, ben och huvud. Jag har testat med amningsnapp för att se hon hon får ett bättre tag och bröstet men det fungerar inte alls.
Om jag bara ammar henne är det jätte svårt att få henne att somna efter det (fått för mig att hon fortfarande är hungrig), när jag väl lyckats få henne att sova vaknar hon igen efter någon timme och vill ha mat. Ger jag henne flaskan blir hon proppmätt och kan sova 3 timmar innan det är dags för nästa mål med mat.
Är det bästa att strunta i flaskan helt amma henne ev. flera ggr i timmen, eller ska jag fortsätta ge henne flaskan efter amningen och låta henne "växa till sig"?
Jag är livrädd för att hon ska gå ner i vikt, hon behöver verkligen fortsätta uppåt nu. Men jag är även rädd för att vi ska fastna med flaskan och ersättningen.
Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?
Ber om ursäkt för ett snurrigt och rörigt inlägg, känns som det mesta är en smula rörigt just nu.