• pigg3liin

Hur gick det för er att amma?

Hejsan!

För 6 veckor sedan kom min lilla prinsessa till världen, i vecka 33+2. Vi låg inlagda på neo i 12dgr och har haft hemvård fram tills i fredags. Hon har varit väldigt frisk och har inte behövt någon "medicinsk" hjälp alls. Det enda vi haft är sond. 

Men det här med amningen fungerar verkligen inte. Det är min högsta önskan att jag ska kunna helamma mitt barn.  Jag får för mig att jag inte har tillräckligt med mjölk i mina bröst. Men det känns heller inte som att min lilla tjej orkar att amma tills hon är mätt. Hon somnar, jag försöker ta upp henne, killa henne under fötterna m.m. men det fungerar inte. Eftersom hon inte verkar få i sig tillräckligt har jag börjat ge henne ersättning. Jag försöker amma henne varje gång innan hon får flaskan, men hon kan fortfarande få i sig ca 80ml utan problem. Det fungerar inte riktigt för henne att ta bröstet alltid heller. Ibland går det perfekt och ibland är hon bara arg och vevar med både armar, ben och huvud. Jag har testat med amningsnapp för att se hon hon får ett bättre tag och bröstet men det fungerar inte alls. 

Om jag bara ammar henne är det jätte svårt att få henne att somna efter det (fått för mig att hon fortfarande är hungrig), när jag väl lyckats få henne att sova vaknar hon igen efter någon timme och vill ha mat. Ger jag henne flaskan blir hon proppmätt och kan sova 3 timmar innan det är dags för nästa mål med mat.

Är det bästa att strunta i flaskan helt amma henne ev. flera ggr i timmen, eller ska jag fortsätta ge henne flaskan efter amningen och låta henne "växa till sig"?  

Jag är livrädd för att hon ska gå ner i vikt, hon behöver verkligen fortsätta uppåt nu. Men jag är även rädd för att vi ska fastna med flaskan och ersättningen.

Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?

Ber om ursäkt för ett snurrigt och rörigt inlägg, känns som det mesta är en smula rörigt just nu.  

• Svar på tråden Hur gick det för er att amma?
  • Magriffe

Oj, svårt.
    För det är ju så att, ju oftare hon ammas, dessto mer mjölk bildas, men då får du ju amma ofta ofta. Sen när ni "jobbat upp mjölkbildningen" kommer hon ju förmodligen bli mättare. Men såklart vill man ju inte riskera en ohälsosam viktnedgång.
    Prata med din bvc? Eller amningshjälpen?
    Jag vet att med min tjej, så ville hon bli ammad typ en gång i timmen elr varannan timme, säkert tills hon var 2-3 månader.

• EN11

Har du provat bröstpump då ser du ju lite vad du får ut. Jag fick igång min amning enbart med bröstpump och höll på med det och sondade bröstmjölken tills han blev tillräckligt stark för att själv kunna ta bröstet. Tyvärr är detta med amning även psykologiskt och jag tror att om man  vill för mycket kan det nästan hindra. Prata som sagt med BVC eller amningshjälpen.

• Cocco

Mitt bästa tips är att amma så mycket som bebisen säger till även om det är flera gånger i timmen. De små orkar inte alltid amma så länge åt gången. Det gör för det mesta inte så mycket utan de kan få i sig vad de behöver än då bara man låter de amma som de vill. Att amma var tredje timme är rätt sällan till och med för ett fullgånget barn. Flera gånger i timmen, varannan timme och så är mer normalt. Att då och då sova längre stunder gör de iofs men att det alltid går så lång tid som tre timmar. Det är lite för sällan. Ju oftare man ammar desto mer mjölk produceras.

gå in på drjacknewman.com och läs om att amma prematurer. Det är nästan den bästa hjälp man kan få därifrån.
    Det kan även vara lönt att ringa och prata med en hjälpmamma från amningshjälpen.

Har du fler frågor får du gärna PMa, jag ammade min M född i v33+2 fullt från det att han var i v37

• knäppisen

Det går jättefort att smälta bröstmjölken så att barnet vill ha mat igen efter en timme är fullt normalt. Det har inte att göra med att din mjölk inte räcker till. Bästa sättet att få mer mjölk är att amma mer. 

Min yngsta åt också varje timme, dygnet runt första månaderna (i alla fall från det att han släppte sonden). Visst är det tufft ibland när man inte får sova men att liggamma i sängen räddade mig från att tappa förståndet när det var som "värst". Då fick jag en powernap på en kvart och blev fit for fight igen.

Om du tycker det är för jobbigt att amma så ofta så känn ingen skuld eller skam för det. Flaska är ju ett utmärkt alternativ. 

• Trident5678

Vet du hur mycket din dotter får i sig, när du ammar henne?

Mitt andra barn föddes i vecka 35+1 och hade sond i en månad. Vi började amningsträna, när han var två dagar gammal och jag pumpade och fick igång en bra produktion. När han var en månad gammal, orkade ha fortfarande inte äta hela mål själv och ibland (ofta) fick han inte i sig någonting trots att det såg ut som om hans sugteknik fungerade. Men när vi amningsvägde honom, så visade det sig att han inte fått i sig något alls. Men mjölk fanns det så att det räckte och blev över.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cocco
    Trident5678 skrev 2011-12-02 19:37:48 följande:
    Vet du hur mycket din dotter får i sig, när du ammar henne?

Mitt andra barn föddes i vecka 35+1 och hade sond i en månad. Vi började amningsträna, när han var två dagar gammal och jag pumpade och fick igång en bra produktion. När han var en månad gammal, orkade ha fortfarande inte äta hela mål själv och ibland (ofta) fick han inte i sig någonting trots att det såg ut som om hans sugteknik fungerade. Men när vi amningsvägde honom, så visade det sig att han inte fått i sig något alls. Men mjölk fanns det så att det räckte och blev över.
    Då kan man använda sig av bröstkompressioner. Borde finnas om det på newmans hemsida också.
  • Muslimska mamman

Amningen var svår för mig eftersom det tog tid för mjölken att rinna till. Kejsarsnitt innan förlossningsarbete brukar ju ha den effekten. Så det tog minst 2 veckor innan amningen fungerade felfritt och mjölk fanns så det räckte. Men min son blev ju ändå inte mätt så jag började varva med ersättning och märkte att han kunde dricka mängder trots att han ammat och fått i sig mycket mjölk. Så med tiden blev det bara ersättning och det har fungerat utmärkt. Kommer absolut inte vara så negativ till ersättning inför nästa barn.

• sahara sahara

Hon ville inte. Tutten var inte alls hennes grej. Och eftersom vi hatade sonden och bröstpumpen så blev det flaska på heltid efter två veckor. Efter några veckor till, runt när hon skulle ha fötts, var vi över helt på ersättning.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Bliglin

Ge inte upp!
    Hon är ju fortfarande knappt 40 veckor, det brukar "lossna" då ungefär. Om du VILL amma tror jag det är bäst att skippa ersättningen helt och amma så ofta hon vill. Försök inte styra amningarna till vissa intervaller, låt henne äta varje eller varannan timme om hon vill det. Då suger hon igång mjölkeproduktionen och amningarna glesas ut så småningom.

För mig funkade det fint, från att sonen var ca 39+4 ca, han föddes 27+1. Jag pumpade i 3 månader medan han sondades, vi började amningsträna på allvär vid ca 35 v men det fungerade inte helt förrän han var ca 39+. Det gick finemang sedan, totalt ammade jag 14 månader.  

• emoni23

Jag vet hur det känns precis så blev det med min lilla prematurtjej, vi provade först med koppmatning och sedan blev det flaska o där kom alla problemen tyvärr och hon ville aldrig ta bröstet, men ett råd är att köp en elbröstpump, pumpa ut och ge henne det istället för ersättning så inte mjölkproduktionen går ner allt för mycket, och försök att amma henne, till mig sa dom när jag helammade att hon inte fått i sig tillräkligt för att orka amma det hon behöver att hon måste få i sig på flaska för att piggna till o äta på bröstet.

Tyvärr kom det aldrig igång för oss och när hon belv 3 mån försvann även mjölken, men det är jobbigt att mata o sen pumpa men du vet ju att bröstmjölken är det bästa ;)

Gör så det håller mycket borta min tjej blev förkyld precis när mjölken försvann o det höll i sig bra länge allt gick ju bra men dom får ju skydd via mjölken ;) Men om det funkar inte så stånga inte pannan blodig gör det som känns bäst 

Svar på tråden Hur gick det för er att amma?