• Anonym

nybörjare på jobbet, inte bjuden på julbord :(

För två veckor sedan började jag arbeta deltid på ett litet företag. Igår hörde jag att de pratade om att skulle gå och äta julbord tillsammans med sina respektive... Jag frågade inget själv... Jag vet av min släkting som arbetar på samma ställe att det är företaget som bjuder. Känns konstigt, en ny människa i gruppen borde introduceras bättre...

Glömde de mig, sparar de på mig, ser de inte på mig som en i gruppen än?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 01:15
    Jag var så entusiastisk... Nu är jag inte lika glad till det nya jobbet, tyvärr.

Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden nybörjare på jobbet, inte bjuden på julbord :(
  • k girl

Julbord brukar ju behöva bokas in ganska tidigt. Företaget min man är delägare i bokade in julbord för över en månad sedan. Så jag skulle tro att det har med det att göra.

• Anonym

Tycker inte att det spelar någon roll om det är "tack för året som gått" eller liknande. Är ett bra sätt för företaget att få in den nyanställde i gruppen. När jag skulle börja mitt nuvarande arbete inbjöds jag till "räkkväll" med mina kommande kollegor för att få chansen att lära känna dem lite innan, mycket trevligt och välkomnande tycker jag. En mer eller mindre kan inte vara så svårt att få igenom...

• Stårschan

Det är ju jätteviktigt att ta in nya i gruppen! Jag hade helt klart förväntat mig att få följa med, i synnerhet om det varit känt att jag skulle börja där. Det MINSTA man kan förvänta sig är åtminstone ett "Jag har har ringt och kollat upp om vi kunde boka in dig också, men tyvärr var det helt fullbokat"

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • viseversa

Oj det hade jag snackat med chefen om. När jag var helt ny blev jag självklart medbjuden på en middag kollegorna skulle äta ute. Jag tackade nej då jag ville vara med min familj på helgen. Men var väldigt glad att bli tillfrågad och medräknad som en i gänget. Att inte bli medräknad är en form av mobbing enligt mig och det har jag noll tolerans för.

• finskaflikkan

Ska jobba min 3e dag idag på nya jobbet ch vart bjuden på min andra dag.
    Fick veta att de enbart berodde på att jag har en egen rad... Är vikarie i 6månader.... 

• mosterYster

Öh?!? Jag satt som konsult på ett läkemedelföretag när jag bodde i Sverige och där blev ALLA, inkl vi "utomstående", bjudna på julfesten (som var påkostad!) och även våra respektive! Det var kanske extraordinärt generöst, men oj vad man kände sig inkluderad. Vi fick även fina julklappar och sommargåvor. 

• Anonym
    finskaflikkan skrev 2011-12-02 09:03:32 följande:
    Ska jobba min 3e dag idag på nya jobbet ch vart bjuden på min andra dag.
    Fick veta att de enbart berodde på att jag har en egen rad... Är vikarie i 6månader.... 
    Vad innebär "egen rad"?
  • Stårschan
    Anonym skrev 2011-12-02 09:21:00 följande:
    Vad innebär "egen rad"?
    Bokföringsmässigt, vad gäller kostnader, misstänker jag.
    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • viseversa
    Vad innebär "egen rad"?
    Kanske förbestämda arbetspass(schema) Och itne en vikarie man "bara" ringer när någon ringt sig sjuk på morgonen!
  • Anonym (trist)

Det tycker jag är fisigt av företaget.

Företaget jag jobbade på tidigare hade en julfest dit alla anställda och folk som slutat under året var bjudna. När jag slutade ( hade jobbat där i 5 år) var jag den enda som inte blev bjuden på julfesten. Kändes lite sådär.

Tycker företaget som goodwill hellre bör bjuda en för mycket än en för lite. De vinner på det i längden och man får en trevligare stämning.

• cloudberry79

Jag tycker det är självklart att alla fastanställda och långtidsvikarier ska bjudas, även om det är första arbetsveckan. Jag och maken var på hans nya jobbs julbord igår, han började jobba där den 15 november. En kille som jobbade sin första dag igår kom också med sin respektive. Företaget vet ju om de ska nyanställa, så det är en lam ursäkt att det redan är inbokat i förväg (det är ju lite mer planering runt en anställning än en julbordsbokning...)

If you love me - please don't feed me!
  • n0c87

Jag jobbade också på ett jobb utan att bli bjuden på nått sånt. Antagligen för att jag bara skulle jobba någon månad men ändå. Jag tycker att det är sjukt dåligt. Värdelösa företag! Usch.

• finskaflikkan
    Vad innebär "egen rad"?

Som andra redan skrivit, ett schema.. Jobbar som vik för en annan.
  • finskaflikkan
    viseversa skrev 2011-12-02 09:23:11 följande:
    Kanske förbestämda arbetspass(schema) Och itne en vikarie man "bara" ringer när någon ringt sig sjuk på morgonen!
  • Anonym
    finskaflikkan skrev 2011-12-02 11:12:32 följande:

Som andra redan skrivit, ett schema.. Jobbar som vik för en annan.
    Ok, har aldrig hört det uttrycket bara.
  • Anonym (TS)

tack för alla svar! Det känns lite bättre nu, jag är inte ensam om detta :)
    Håller med om att företaget beter sig ganska kortsiktigt

• Fidelis ad urnam

Detta hade ju varit ett perfekt tillfälle för företaget att inkludera in dig i gruppen.
    Som ny på en arbetsplats är det viktigt att man ges alla möjligheter att inkluderas i gruppen så att man snabbt får en plats i den så att man trivs.
    Tycker det låter ogenomtänkt att du utesluts. Inte alls bra gjort av dem. 

• Anonym (?)

Jobbar du kvar inom samma arbetsplats?

• Anonym (Pepp)
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-02 11:27:44 följande:

Detta hade ju varit ett perfekt tillfälle för företaget att inkludera in dig i gruppen.
    Som ny på en arbetsplats är det viktigt att man ges alla möjligheter att inkluderas i gruppen så att man snabbt får en plats i den så att man trivs.
    Tycker det låter ogenomtänkt att du utesluts. Inte alls bra gjort av dem. 

Håller med! Om det varit på min arbetsplats hade arbetsgivaren slagit knut på sig för att en person till skulle kunna komma med.
Svar på tråden nybörjare på jobbet, inte bjuden på julbord :(