• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Anka75

Vi säger smulan här hemma :). Min svärmor kommer från Gotland och hon använder det uttrycket. Tråkigt egentligen att man måste fundera ut något namn, borde ju finnas ett redan allmänt namn. Pojkars underliv är ju inte alls lika svårt, där säger vi kort och gott snoppen.

• amoree

Jag och dotra min kom överens om namnet snippa.....d funkar.
    Kram

• moi01
    Dolphine skrev 2006-01-04 20:43:40 följande:

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

Hej helt enkelt snippa är ett bra namn det förstår alla på dagis tror jag
  • AnnaZL

Jag undrar om alla som säger "framstjärt" om snippor även använder det ordet om snoppar...

• moi01
    AnnaZL skrev 2018-05-30 15:57:16 följande:

Jag undrar om alla som säger "framstjärt" om snippor även använder det ordet om snoppar...

Hur menar du framstjärt för pojkar???

Framstjärt är fel namn för flickornas sak det är en snippa ingen rumpa (stjärt)
  • AnnaZL
    moi01 skrev 2018-05-30 21:58:29 följande:
    Hur menar du framstjärt för pojkar???

Framstjärt är fel namn för flickornas sak det är en snippa ingen rumpa (stjärt)
    stjärt= bak, rumpa etc.
    framstjärt= könsorgan som sitter på framsidan av kroppen, i samma höjd som stjärten gör på baksidan.

Ja, det ordet är sååå fel, men flera personen i denna tråd säger att de använder det om flickors könsorgan, så jag undrade om de också använder det om pojkars.
  • 180823
    LinaP skrev 2006-02-08 00:05:16 följande:

På min lillebrors skola (han går i andra klass) fick de lära sig att pojkar har penis och flickor har blygdläppar! Va? Blygdläppar? Det är allt vi har eller?

Själv säger jag snippa, tycker det är fint och utan konstigheter precis som Lady skriver!

Jep jep absolut snippa är ett bra ord för tösarnas dendär tja... slidan ????
  • 180823
    Dolphine skrev 2006-01-04 20:43:40 följande:

Jaa nå hördu snippa är ju inte ett eget påhittat namn om du säger snippa till den dagis "tant" så förstår hon dig nog. Jag har ockaå hört att snippa blev med i ordboken sveriges ordbok
  • Godisbuske

Sade murran , men ordet snippa kom i samma veva, så blev det mer och mer, för det började användas på förskolan/dagis. Gillade inte det ordet, men följde strömmen.

Minns namnet - hönan-  från jag var liten, för flickor.

Ordet framstjärt är nog det värsta jag hört. Hur kan man ens säga det.

• 180823
    Godisbuske skrev 2018-08-19 22:39:26 följande:

Sade murran , men ordet snippa kom i samma veva, så blev det mer och mer, för det började användas på förskolan/dagis. Gillade inte det ordet, men följde strömmen.

Minns namnet - hönan-  från jag var liten, för flickor.

Ordet framstjärt är nog det värsta jag hört. Hur kan man ens säga det.

Jep precis hur kan nogon använda ordet framstjärt det är ingen stjärt det är en snippa och ingen rumpa/stjärt
Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?