Kan man lära ett barn tacksamhet?
Hej,
Jag har en dotter som snart fyller 5 år. Det är en sak som förvirrar mig något, och det är hur otroligt olik hon är mig och mina syskon! När vi var små så visade vi alltid otroligt mycket tacksamhet när vi fick något. Vi hade det rätt dåligt ställt men vi var glada, tacksamma och vi tyckte om varandra.
Min dotter verkar dock väldigt olycklig och hon verkar ha noll förståelse för det här med att vara tacksam. Hon fattar helt enkelt inte! Jag tänkte att , jaha barn är väl olika, jag får väl lära henne då. Men det funkar dåligt. Jag har försökt att rollspela med hennes dockor, att dockorna ger varandra presenter och sedan säger "tack så mycket" med entusiastik röst. Men hon förstår fortfarande inte. Jag tycker det är märkligt eftersom i min familj har vi alltid varit så otroligt tacksamma för allt.
Nu undrar jag, är det omöjligt att lära ett barn tacksamhet som inte har det i sig redan så att säga? Förväntar jag mig för mycket av henne? Om inte, vad har ni för bra tips på hur jag kan lära henne?
Hon har en diagnos, högfungerande autism, kan det bero på det?