• FinasteFamiljen

Ge mig era finaste kill- och tjejnamn! : )

Hej,

Jag skulle uppskatta om ni där ute ville komma med förslag på namn helt enkelt.
    Om ni skriver ett namn, skriv gärna dess betydelse också. : )

Tack!

• Svar på tråden Ge mig era finaste kill- och tjejnamn! : )
  • Brünnhilde
    goatess82 skrev 2011-12-05 10:46:27 följande:
    Kan ge mig i backen på att hon menar att det är ett så kallat WT namn. Vilket är så motsägelsefullt på alla sätt, det är inte ett amerikansk influerad popnamn som dessa inkränkta människor verkar tro, det är en irländsk förkortning på William och inget annat. William kommer från Wilhelm (också från irland) som betyder hjälm och därför skyddet.
    Och om det inte var så knisse så förklara gärna vad det är som är sååå roligt, för jag förstod verkligen inte!
    Du har delvis rätt. Kevin, ett annat "typiskt WT-namn", är ju egentligen inte heller fel, om man tittar på ursprunget. Det är ett gammalt keltiskt namn med fin betydelse. MEN sedan kan namn få andra konnotationer här i Sverige i alla fall, mycket beroende på hur de kom in i Sverige. Liam kom in här genom Liam Gallagher - det var dom unga mammor som beundrade den flickidolen som började med namnet. Kevin är jag inte helt säker på var det började, men efter någon amerikansk idol var det i alla fall. Kevin Costner kanske..? Kan vara flera eftersom det är ett så vanligt namn i engelsktalande länder.

Det finns fler sådana exempel. Livia t.ex. är ju egentligen ett urgammalt namn, som högättade romerska kvinnor hette. So far so good. MEN de flesta föräldrar som tar det idag känner inte ens till ursprunget. De tycker att det är sött och tror att det har med "liv" att göra! Och Livias syster heter inte Claudia, Diana eller Antonia, som hon borde heta på romar-temat, utan nästan alltid något i stil med Tindra, Vilda, Saga, Glimma eller Engla!

Både Liam och Kevin är dessutom namn som inte passar in med något av våra namnbildningsmönster, så det får dem att sticka ut och låta utländska. Detta bidrar till WT- stämpeln, för mer konservativa människor skulle inte välja namn som inte låter svenska. Jämför med namnet Robert t.ex.. Det blev ju jättevanligt i Sverige på 1960- och 70-talen, i och med att mammorna ville döpa sina söner efter Robert Redford. MEN det har inte uppfattats som ett WT-namn ändå, eftersom det funnits i Sverige länge trots att det varit ovanligt, och på grund av att det _låter_ som många andra svenska/europeiska namn: Bert, Hubert, Dagobert o.s.v..
  • Brünnhilde
    FinasteFamiljen skrev 2011-12-06 10:07:54 följande:
    Men snälla nån, det var överambitiöst...;p
    Jag tror att jag i något tidigare inlägg har skrivit att det inte behöver vara några fornnordiska namn, men gärna internationella.
    Det ÄR ett ambitiöst projekt att välja namn till sitt barn - barnet ska leva med namnet hela livet, ju!

Det finns ju hur många internationella namn som helst, men några jag gillar är:

Stefan
    Rickard
    Martin
    Marc
    Marcus
    Fredrik

Elisabet
    Charlotte
    Caroline
    Sophie
    Louise
    Catharina

Annars kan du bara ta Bibeln och bläddra i den: den är full av "internationella" namn! David, Daniel, Peter, Thomas, Elias, Sara, Hanna, Anna, Eva, Maria... Även om en del namn har lite olika form i olika språk. (T.ex.: John - Johan, James - Jakob, Mary-Maria.)
  • FinasteFamiljen

Lachesis:

Ja, när det väl gäller så är det viktigt.
    Nu ville jag veta mest för skoj skull.

• ius lexis

Eira som betyder morgonrodnadens gudinna.

Dante som betyder uthållig/varaktig

Dante är jag minde säker på.... gillar Maiximus som betyder den störste och Edvin som har tråkiga betydelsen rikedom/vän.

Ida är fint men betyder den vackra vilket oxå är lite av en platt betydelse.

Embla är den första enligt nordisk mytologi...

• FinasteFamiljen

Har ni några killnamn på F, S och M?

• Brünnhilde
    FinasteFamiljen skrev 2011-12-08 18:30:55 följande:
    Har ni några killnamn på F, S och M?
    Internationella..?

Fredrik, Stefan och Martin
    Filip, Samuel och Michael
  • FinasteFamiljen

Fler?

Alla typ av namn funkar. : )

• ius lexis

Fabian, Frank, Figaro, Frans,
    Silas, Sam, Sigvard, Sander
     Maximus, Maximilian, Måns,  Malte

• ius lexis
    Brünnhilde skrev 2011-12-06 11:49:50 följande:
    Du har delvis rätt. Kevin, ett annat "typiskt WT-namn", är ju egentligen inte heller fel, om man tittar på ursprunget. Det är ett gammalt keltiskt namn med fin betydelse. MEN sedan kan namn få andra konnotationer här i Sverige i alla fall, mycket beroende på hur de kom in i Sverige. Liam kom in här genom Liam Gallagher - det var dom unga mammor som beundrade den flickidolen som började med namnet. Kevin är jag inte helt säker på var det började, men efter någon amerikansk idol var det i alla fall. Kevin Costner kanske..? Kan vara flera eftersom det är ett så vanligt namn i engelsktalande länder.

Det finns fler sådana exempel. Livia t.ex. är ju egentligen ett urgammalt namn, som högättade romerska kvinnor hette. So far so good. MEN de flesta föräldrar som tar det idag känner inte ens till ursprunget. De tycker att det är sött och tror att det har med "liv" att göra! Och Livias syster heter inte Claudia, Diana eller Antonia, som hon borde heta på romar-temat, utan nästan alltid något i stil med Tindra, Vilda, Saga, Glimma eller Engla!

Både Liam och Kevin är dessutom namn som inte passar in med något av våra namnbildningsmönster, så det får dem att sticka ut och låta utländska. Detta bidrar till WT- stämpeln, för mer konservativa människor skulle inte välja namn som inte låter svenska. Jämför med namnet Robert t.ex.. Det blev ju jättevanligt i Sverige på 1960- och 70-talen, i och med att mammorna ville döpa sina söner efter Robert Redford. MEN det har inte uppfattats som ett WT-namn ändå, eftersom det funnits i Sverige länge trots att det varit ovanligt, och på grund av att det _låter_ som många andra svenska/europeiska namn: Bert, Hubert, Dagobert o.s.v..
    Äh, jag tror att de får wt stämpel för att man ser bliden i huvudet av dessa svartfärgade mammor med svanktatuering ropa dessa namn som Kevin, Tindra osv. Det var där diskussionen började. Men nu är i stort sätt alla namn som inte är våran förra generations populära namn såsom Ingrid och Edvin WT namn. jag tror att det har väldigt lite med att göra vart namnen har sitt ursprung för det vet nämligen inte de flesta om det inte är väldigt uppenbart såsom med Kevin. Edvin är ju inte svenskt från början utan fornengelskt. Medans Tindra är tämligen svenskt. Även våra gamla nordiska namn kallas wt såsom Loke som oxå stämmer överens med bilden av den där mamman som ingen vill vara tydligen
  • Brünnhilde
    FinasteFamiljen skrev 2011-12-08 21:38:41 följande:
    Fler?

Alla typ av namn funkar. : )
    Folke (borde komma tillbaka snart)
    Marc, Marcus, Magnus, Mats, Mattias, Matteus
    Sigurd, Sigvard, Sigismund
  • Brünnhilde
    ius lexis skrev 2011-12-09 08:52:18 följande:
    Äh, jag tror att de får wt stämpel för att man ser bliden i huvudet av dessa svartfärgade mammor med svanktatuering ropa dessa namn som Kevin, Tindra osv. Det var där diskussionen började. Men nu är i stort sätt alla namn som inte är våran förra generations populära namn såsom Ingrid och Edvin WT namn. jag tror att det har väldigt lite med att göra vart namnen har sitt ursprung för det vet nämligen inte de flesta om det inte är väldigt uppenbart såsom med Kevin. Edvin är ju inte svenskt från början utan fornengelskt. Medans Tindra är tämligen svenskt. Även våra gamla nordiska namn kallas wt såsom Loke som oxå stämmer överens med bilden av den där mamman som ingen vill vara tydligen
    Jo, det har du såklart rätt i, att inte alla WT-namn har utländskt ursprung. Även om jag vidhåller att amerikanska namn, och i synnerhet amerikanska smeknamn, inhämtade från populär- och kändiskulturen, är de vanligaste WT-namnen. En eller två generationer tillbaka var det ju ännu mer tydligt, då var nästan alla WT-namn kändisnamn: Cary, Gary, Johnny, Conny, Jimmy, Danny, Billy o.s.v.. Motsvarigheten till Tindra och Glimma fanns inte ännu, och de fornnordiska gudanamnen hade inte börjat användas av WT.

Edvin är väl ett typiskt rejält svenskt allmogenamn, eller..? Det var mycket vanligt på landet i min pappas generation (20-talister).
  • Ådi09

Mina favoriter:
    Iris, Vera, Elina(uttalat som Elin med ett a på slutet)
    Isak(min sons namn), Elis, Lukas, Malvin.

• storstadsidyll

Cornelis är nog mitt finaste pojknamn men fick inte ta det för min syster ville. Haha.

• Roomeo

Min son heter Romeo.. älskar det namnet nu! såg det här på familjeliv någon som gett det som förslag och vi sa direkt att det var hur bra som helst.. nästan ingen som heter det. och ovanligt.. =)

Svar på tråden Ge mig era finaste kill- och tjejnamn! : )