• Anonym (Fundersam mamma)

Hur ska vi tänka när vi ska placera sonen?

Vi har en dotter på drygt fyra och en son på 9 månader.

Vår 4-åriga dotter går på en förskola som vi inte är särskilt nöjda med på olika sätt. De gör inte så mycket,  skyller det på för stor barngrupp. De är dåliga på information till oss föräldrar. De har inte alltid så bra koll på barnen. Ja listan kan göras lång av saker vi inte är nöjda med. Vi och andra föräldrar har tagit upp det och ibland blir det lite ändring men det blir aldrig helt bra.

Efter sommaren nästa år ska vår son in på dagis men vi börjar känna mer och mer att vi inte vill ha honom på samma dagis som vår dotter går på.

Till saken hör att vår dotter har haft det kämpigt i fler (och ibland långa) perioder vad gäller lämningen och även under dagtid på förskolan. Hon har varit ledsen och inte velat gå dit eller inte lämna oss på morgonen och hon har längtat efter oss under dagarna. Det har även varit bra under långa perioder också. De har haft väldig stor omsättning på personal på hennes förskola som inte gjort hennes vistelse där mer trygg snarare tvärtom. Tyvärr är rektorn inte mycket att ha, hon och personalen kommer inte överrens. Så henne har man heller inte mycket förtroende för. Jag tror inte vår dotter har känt sig otrygg eller så utan hon har helt enkelt svårt att säga hej då och vara borta från sin mamma och pappa.

Vår son är extremt mammig vilket gör att jag tror att han också kommer ha det kämpigt med lämningar. Därför funderar vi på om han skulle ha det bättre hos dagmamma. Eller också kanske på en annan förskola där vi vet att personalen är bättre. Det skulle i alla fall kännas bättre för oss, tror jag. 

Nu till mitt bekymmer: Jag är så rädd att om vi sätter sonen på ett annat dagis/dagmamma kommer dottern bli besviken och kanske ledsen och tycker att det är jobbigt att gå till dagis när brorsan inte ska gå där. Hon ser redan fram emot att han ska börja på hennes dagis. Men samtidigt, när han börjar ska hon bara gå på dagis ett år till sen ska hon börja förskoleklass på skolan så då går de ändå inte på samma ställe. Hur ska vi tänka???
    Tanken har slagit mig att flytta båda men frågan är hur storasyster reagerar att lämna alla kompisar som hon trots allt känner sig trygg med på det dagis hon är. Om man sätter lillebror någon annanstans hur ska man i så fall lägga fram det för storasyster, som redan längtar tills han ska börja på HENNES dagis?

• Svar på tråden Hur ska vi tänka när vi ska placera sonen?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Förstår ditt dilemma, Jag tycker att du ska tänka på att barnen är individer och att det ska bli bra för båda. Nu har du möjlighet att välja en annan verksamhet för ditt yngre barn. Då tycker jag du ska göra det så att hans förskolevistelse blir mer lärorik och att ni som föräldrar är mer positiva till förskolan.
    Berätta för dotterna att han ska börja på en annan förskola. Lägg fram det som fakta och visa inte eller lägg in dina synpunkter på varför. Det är ett vuxenbeslut och barn behöver inte veta allt.
    Mvh Inger

Svar på tråden Hur ska vi tänka när vi ska placera sonen?