• Anonym

har ett barn familjeplacerad hos oss. Min arbetsgivare kan de sluta bevilja tjänstledigt behöver hjälp

Hej

Har ett barn familjeplacerat hos mig o min man som vi ska adoptera , kan min arbetsgivare på mitt jobb neka tjänstledigt för mig. jag kan inte ta ut föräldrar ledig pga att vi står inte som vårdnadshavare , trodde skulle vara färdigt redan nu.

• Svar på tråden har ett barn familjeplacerad hos oss. Min arbetsgivare kan de sluta bevilja tjänstledigt behöver hjälp
  • Susanne905

Ja, arbetsgivaren har ingen skyldighet att bevilja tjänstledigt av privata skäl och kan neka.

• Anonym

Varför ska arbetsgivaren bevilja ledigt om du är det av privata skäl? Ska ni adoptera får ni väl helt enkelt lösa det som andra föräldrar gör jobba eller säg upp dig

• bellsii

Me du kanske har en bra förstående chef?

• anzita

Innan adoptionen är genomförd har ni inte rätt till föräldrapenning och -ledighet.
    Arbetsgivaren har därmed inte någon skyldighet att bevilja fortsatt tjänsledighet.
    Kan du inte ta ut all semester du har kvar och hoppas att detta räcker tills adoptionen är klar?

• Anonym

Nej, ni har inga rättigheter nu, men hur länge behöver du vara tjänstledig? Kanske kan de gå med på det ändå om du förklarar läget?

• Tulipanen

tack för svaren ärliga svar minnsann. . men det har förhalats ut på tiden i tingsrätten väntar hoppas jag på svar när som helst , ändå skulle de prioritera men det var. Jag arbetar faktiskt väldigt mycket innan. men barnet klarar sig inte själv . så säga upp dåligt ide då har man inte riktigt koll får jag säga. De betalar faktistk inget för mig. det är socila myndigheter som bestämt o det kan jag inte göra nåägot. jag ska prata dem har faktiskt en dialog. nä rättigheter har man aldrig bara skyldighet .

• Tulipanen
    Tulipanen skrev 2011-12-04 19:44:53 följande:

tack för svaren ärliga svar minnsann. . men det har förhalats ut på tiden i tingsrätten väntar hoppas jag på svar när som helst , ändå skulle de prioritera men det var. Jag arbetar faktiskt väldigt mycket innan. men barnet klarar sig inte själv . så säga upp dåligt ide då har man inte riktigt koll får jag säga. De betalar faktistk inget för mig. det är socila myndigheter som bestämt o det kan jag inte göra nåägot. jag ska prata dem har faktiskt en dialog. nä rättigheter har man aldrig bara skyldighet .

har träffat min arbetsgivare o det är inga problem, Man förstorar allt innan tänk. Hon tänkte bara på mig så det var skönt att man har sådan arbetsgivare . Ta så länge du behöver . Vi är många anställda.
  • asta66
    Tulipanen skrev 2011-12-08 09:28:09 följande:
    har träffat min arbetsgivare o det är inga problem, Man förstorar allt innan tänk. Hon tänkte bara på mig så det var skönt att man har sådan arbetsgivare . Ta så länge du behöver . Vi är många anställda.
    Så härligt att höra. Lycka till!
  • anzita
    Tulipanen skrev 2011-12-08 09:28:09 följande:
    Toppen! Vilken förstående arbetsgivare du ändå hade. Lycka till med adoptionen 
  • Anonym

Ett familjehems placerat barn som ska övergå till adoptiopn?
    Hur menar du för det är MYCKET ovanligt i Sverige!
    En vårdnadsöverflytt kan göras/ansökas om efter att barnet bott i ett o samma familjehem minst 3 år men adoption är ytterst ovanligt!  

• Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2011-12-13 22:32:07 följande:
    Ett familjehems placerat barn som ska övergå till adoptiopn?
    Hur menar du för det är MYCKET ovanligt i Sverige!
    En vårdnadsöverflytt kan göras/ansökas om efter att barnet bott i ett o samma familjehem minst 3 år men adoption är ytterst ovanligt!  

Inte helt ovanligt. Dessutom, när man adopterar (äldre?) barn från vissa länder blir det först fråga om en familjehemsplacering, innan det blir klart för adoption. Har ett sådant fall i min närhet, med barn (4 och 6 år) från ett östeuropeiskt land.
  • carola 79

så här va det för mej, när jag tog hand om ett barn som inte skulle bo kvar hos mej så fick jag inte föräldraledigt utan va tvungen att söka tjänstledigt men nu när jag har ett barn som bor och ska bo kvar hos mej så får man ta föräldraledigt, detta borde ju soc veta

Svar på tråden har ett barn familjeplacerad hos oss. Min arbetsgivare kan de sluta bevilja tjänstledigt behöver hjälp