• Chasingdreams

    Bebis håller tummen invikt i handflatan?

    Hur har era två månaders bebisar sina tummar? Jag såg på nätet att det var patologiskt om bebisen har invikt tumme efter två månader (http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=22&code=1757). Min nio veckor gamla son har ibland tummen invikt i handen när han har den knuten. Jag blev därför lite fundersam när jag såg att det stod att de inte skulle ha det. Tummen är dock inte invikt när handen är öppen, så han kan ju ha tummen på annat sätt. Hur har era två månaders bebisar sina tummar? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Bebis håller tummen invikt i handflatan?
  • mamma till tre busungar

    Jag tror att det som avses är om tummen hålls i den ställningen i princip hela tiden. Inte att den gör det när barnet knyter handen

  • skånegås

    Precis. Det är patologiskt om de inte KAN hålla tummen på annat sätt. Alla har ju tummen invikt i handen ibland. JAg med....

  • Chasingdreams

    Puffar upp ämnet.
    Tog upp det med BVC-läkaren och enligt henne tyder det på ökad tonus, så hon ska kolla honom igen vid fyra månader . Ingen annan vars bebis också viker in tummen ibland?  

  • MySecret

    Min bebis som är 10v har tummarna i handflatan. Även när hon sträcker ut fingrarna. Vänster hand har hon börjat röra tummen mer men inte höger. Jag är inte orolig och inte bvc heller då hon är väldigt stark och har bra rörelse i övrigt. Vi avvaktar till feb och nästa bvc besök för att se om det har ändrats. Jag vill mest ha det kollat ifall hon skulle behöva sjukgymnastik. 

    Hur har det gått för din bebis? 

Svar på tråden Bebis håller tummen invikt i handflatan?